Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob van Dijk heeft tips voor jonge duurzame ondernemers:

"Idealisme is heel erg belangrijk, maar het kan je ook nergens brengen"

Duurzaam ondernemen wordt tegenwoordig van iedere ondernemer verwacht. Maar hoe moet dit nou eigenlijk? We vragen het aan duurzaamheidsexpert Rob van Dijk van het verlichtingsmerk GOOD&MOJO. Al meer dan tien jaar werken zij aan de weg om de interieurbranche duurzamer te maken, en ze zijn ver…


Rob van Dijk, medeoprichter GOOD&MOJO en It’s about RoMi.

Ieder bedrijf zegt tegenwoordig duurzaam te willen zijn, wat maakt jullie zo bijzonder?
"De stap naar duurzaamheid hebben we tien jaar geleden al genomen. Door de eerste paar lampen van het duurzame materiaal bamboe te maken, dit was nog onder ons andere merk 'It's about RoMi'. Dat werd zo goed ontvangen en vonden we zo leuk om te doen dat we GOOD&MOJO hebben opgezet in 2013. Een aantal jaar later zijn we het echt op de markt gaan zetten.

Duurzaamheid bij GOOD&MOJO betekent dat er bij de productie van onze lampen  geen afbreuk wordt gedaan aan het milieu. Dat de CO2 uitstoot minimaal is. Dat kan bijna alleen maar door te werken met plantaardige-materialen zoals bamboe of jute, die vervolgens met de hand verwerkt worden tot lampenkappen. Hierdoor verschilt elk item - doordat het er anders uitziet dan de foto maar wat het ook weer uniek maakt. Bij de productie van bamboe bijvoorbeeld is er nul CO2-uitstoot, dat is een enorm verschil met lampen uit staal. Zo werken bijna alle staalfabrieken met energie uit aardolie. Het zou al zoveel beter zijn als deze fabrieken op zonne-energie gaan werken.

Wij produceren juist vanuit gemeenschappen in Vietnam of de Filipijnen- eigenlijk kleine werkplaatsen bij mensen thuis - zo creëren we ook weer werkgelegenheid voor de lokale bevolking. We proberen zo niet alleen maar duurzaam te zijn maar er ook een sociaal stukje aan te koppelen. Daar slaan we dus twee vliegen in klap. Om te compenseren voor de CO2 uitstoot van het transport planten wij sinds 2019 een boom voor elke verkochte lamp."



Jullie zijn al een heel eind maar zijn er nog meer duurzame toekomstplannen voor GOOD&MOJO?
"We zijn al een heel eind inderdaad. Doordat duurzaamheid in het DNA van het bedrijf zit steunen we vanaf het begin al goede doelen. Zo gaat een deel van onze omzet gaat naar WakaWaka. Deze organisatie verspreid lampjes die werken op zonne-energie onder bevolkingsgroepen die geen toegang hebben tot elektriciteit. Met deze lampjes hebben zij langer licht waardoor er ‘s avonds kan worden doorgewerkt en kinderen huiswerk kunnen blijven maken. Sinds kort hebben we ook een jongen in dienst uit de laagste kaste in India. Deze jongen heb ik twee jaar geleden aangesproken op straat in India en hij werkt nu 15 tot 20 uur per week voor ons. Dit zijn dan de kleinere mooie dingen die het heel tastbaar maken.

Met betrekking tot de collectie willen we terug schalen met producten die nog niet duurzaam genoeg zijn. Bijvoorbeeld onze lamp van gerecycled glas. Deze bestaat voor 60% uit gerecycled glas. Eigenlijk staan we daar niet meer voor in. Maar het blijft altijd balanceren tussen duurzaam en winstgevendheid. Als je niet groot genoeg bent heb je geen impact. Toen we net begonnen waren met GOOD&MOJO was iedereen erg sceptisch over een volledig duurzaam merk, het zou te lastig te realiseren zijn. Dat sceptische is wel weg; onze klant wil wel echt meegaan."

Zie je al meer duurzame veranderingen in de interieurbranche?
"Ja je ziet het wel meer, dat is hartstikke goed. Bomen planten zie je steeds meer of een weeshuis steunen bijvoorbeeld. Ik zie steeds meer die bewustwording maar het in de praktijk brengen blijft lastig. Het is een enorm voordeel dat wij ‘It's about RoMi’ al hadden opgezet en weten hoe de branche in elkaar steekt. Nu beginnen de markt en onze klanten mee te werken. Je ziet allerlei grote bedrijven zo van: ‘oh wij moeten ook’. Ze pakken één product en dat gaan ze helemaal verduurzamen en dat wordt vervolgens hun marketinginstrument. Harstikke goed, maar dan die andere duizend producten nog."

Heb je nog tips voor jonge duurzame ondernemers?
"Idealisme is heel erg belangrijk, maar het kan je ook nergens brengen. Ik heb verschillende kleine studio’s gesproken op de Dutch design week, allemaal  gefocust op het duurzame aspect maar totaal niet commercieel. Zonder dat het verkoopt houdt het op. Trek absoluut een commercieel persoon erbij. In het begin mag je wel wat water bij de wijn doen. Je moet wel, anders ben ik bang dat het schip te snel strandt met mooie idealen.

Minder vernieuwing maar meer verbetering. Dit gebeurt al erg duidelijk bij de interieurmerken. Producten worden nu duurder door inflatie en containerprijzen; dat er minder moet worden geconsumeerd wordt van alle kanten duidelijk. Dus als je nu een keuze maakt om iets te verkopen, maak dan alvast de juiste keuze voor de consument. Dat betekent dat we met z’n allen minder moeten gaan produceren maar een kwalitatieve groei moeten doormaken. En dan mag het ook iets meer kosten."

Wat is dan die water bij de wijn doen?
"Nou, men verwacht meteen dat als je zegt dat je een duurzaam merk hebt dat je van A tot Z duurzaam bent. Dat is een utopie, dat gaat je niet lukken. Dat bedoel ik met water bij de wijn doen; eerst ergens op richten wat je heel goed en duurzaam wilt doen, daarna ga je kijken of je andere zaken kunt verbeteren. Het is nog niemand gelukt alles in een keer honderd procent goed en duurzaam te doen. Als de intentie goed is kom je er wel, never give up."

Wat kunnen we verwachten van de GOOD&MOJO collectie 2023?
"Een paar dingen zeg ik nog niet maar we gaan proberen de It's about RoMi stijl, dat urban gevoel, in de GOOD&MOJO collectie te krijgen. We hebben nu bamboe onderstellen die we in een eco verf zwart verven waardoor je bijna niet meer ziet dat het bamboe is. Daar zijn we dit jaar al mee begonnen en dat heeft erg aangeslagen. GOOD&MOJO is een hele zachte natuurlijke lijn, deze mag wel wat meer stads worden door ook harde kleuren toe te voegen in plaats van alleen natuurlijke kleuren. Urban meets nature."

Meer informatie:
It’s about RoMi
Herengracht 516
1017 CC Amsterdam
+31 20 3305870 
[email protected]
www.itsaboutromi.nl

GOOD&MOJO
[email protected]
www.goodandmojo.nl

Publicatiedatum: