Gelanceerd in 1972, viert de Sede dit jaar de 50e verjaardag van een van zijn meest legendarische 'huishoudelijke sculpturen': de DS-600 modulaire bank , 50 jaar geleden gelanceerd, als onderdeel van de inaugurele Zurich Design Weeks ( ZDW). Een cultstuk van design, ook bekend om zijn 'starring' in tal van films uit de jaren '70, of in de legendarische New York Club 54 in Manhattan of uiteindelijk een must-have te worden van tal van beroemdheden, omringd door talloze bijzondere verhalen, anekdotes en herinneringen.
De unieke elementenset kreeg de bijnaam "Tatzelwurm" vanwege de onbeperkte uitbreidings- en ontwerpmogelijkheden. Voor de gelegenheid de Sedetoont het aanpassingsvermogen van zijn cultmeubels door een live-act van de Zwitserse textielontwerper Franziska Born op de ZDW te tonen.
Een kleine zadelmakerij in Klingnau vermengde meesterlijk vakmanschap met design. In 1972 ontwierpen Ueli Berger, Eleonore Peduzzi-Riva, Heinz Ulrich en Klaus Vogt de modulaire bank DS-600 , die weliswaar gehoor gaf aan het systeemidee dat destijds in zwang was, maar zich ook heeft gevestigd als een icoon van individualiteit over de afgelopen vijf decennia dankzij de oneindige variatiemogelijkheden.
Het beeld van de DS-600 die eindeloos kronkelt door de Grün 80 in Basel, alsof hij net uit Jurassic Park is gestapt, is onvergetelijk. Ook belangrijk was de productie van de 406 elementen in alle kleuren van de regenboog om de langste DS-600 modulaire bank te creërenooit verkocht in het paleis van een sultanaat - en uniek was de speciale productie voor een klant uit Dubai met voeten van massief goud; een verborgen detail, aangezien de "voeten" van het bankicoon praktisch onzichtbaar zijn.
Sinds 1962 worden in Klingnau in het kanton Aargau, vanaf 1965 onder de naam de Sede, unieke tafels, stoelen en banken met de hand gemaakt. Bij de productie wordt geen kalfsleer gebruikt, maar uitsluitend het meer resistente rundleer. Duurzaamheid is een topprioriteit, want de designstukken moeten niet alleen perfect ontworpen en stijlvol zijn om naar te kijken, ze moeten ook worden gebruikt: om op te zitten, om op te liggen, om op te slapen, om op te blijven hangen.
Om de vijftigste verjaardag van de modulaire bank DS-600 te vieren, als onderdeel van Zürich Design Weeks (ZDW) nodigt de Sede de Zwitserse textielontwerper Franziska Born uit om met een airbrush-spuitpistool vijf afzonderlijke modules van de "Tatzelwurm" te maken in een Jelmoli-etalage aan de Seidengasse in Zürich die is omgebouwd tot een studio - een afzonderlijk element voor elk decennium van zijn leven: elk element wordt zo een origineel. Of ze nu verbonden, gedemonteerd of opnieuw gecombineerd zijn - de interventies en veranderingen weerleggen het uniformerende effect van de DS-600 modulaire bank en tonen de ononderbroken relevantie van een icoon dat vijf decennia geleden gelanceerd werd.
Bron: Archiproducts