Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kees Commijs, general manager van Luxaflex Nederland:

"Veranderingen moet je niet vrezen maar juist omarmen en de uitdaging aangaan"

Zelden geeft Kees Commijs (55) interviews. Alleen in januari 2006, rond zijn aanstelling als algemeen directeur van Luxaflex, deed hij zijn zegje. 13 jaar later, in 2019 komen we podcast De Polder tegen, waarin de Rotterdammer op een boerenlandfeest wordt geïnterviewd. Daaruit blijkt dat hij voorzitter is van Den Hâneker, een vereniging voor natuur- en landschapsbeheer van boeren en burgers in de Alblasserwaard. Maar Commijs doet nog meer. Veel meer. Hij is ook beheerder van zwembad de Doetsekom en is nauw betrokken bij tal van dorpsinitiatieven. Wie door de jaloezieën heen kijkt ziet een sympathieke, hardwerkende ondernemer met het hart op de juiste plek. Zijn werknemers lopen met hem weg.

Het zijn uitdagende tijden voor Luxaflex, laat daar geen misverstand over bestaan. Het bedrijf maakte in juli bekend dat de fabricage in Hardinxveld-Giessendam voortaan elders plaats gaat vinden.

Als we Kees Commijs op het hoofdkantoor in Hardinxveld-Giessendam spreken, is hij niet bepaald in een mineurstemming. Integendeel. Met het merk Luxaflex® gaat het bijzonder goed. "Ik heb me altijd sterk verbonden gevoeld met de business principles van Hunter Douglas oprichter Henry Sonnenberg", zegt hij. "Dat je tot in het kleinste detail op de hoogte moet zijn van je bedrijf en de producten. Niets aan het toeval overlaten, altijd blijven nadenken en durven ondernemen. Dat heb ik altijd gedaan."

Grote veranderingen
De tijden veranderen zegt Commijs. "In het bedrijf en ook in de wereld. De economische situatie, het maatschappelijk klimaat, de consument… . Maar daar moet je niet angstig voor zijn", reageert Commijs nuchter. "Toen ik 16 jaar geleden begon bij Luxaflex, veranderde ik de organisatie in een paar maanden van een MT-structuur naar een stafstructuur, dat werkt veel beter, omdat je dan op elk vakgebied de beste mensen hebt zitten. Daardoor hoef ik me minder met randzaken bezig te houden.”

Terugblik
Commijs kijkt naar eigen zeggen heel positief terug op de afgelopen jaren. "Ik praat nu over Luxaflex, niet over mezelf. Als bedrijf hebben we het heel goed gedaan. Ik kan megatrots zijn op hetgeen we met z'n allen bereikt hebben. Er staat een kerngezond bedrijf, met uitstekende resultaten en voor mij het allerbelangrijkste, met zeer tevreden dealers."

"Luxaflex® is een sterk merk en moet dat ook blijven. Vooruit kijken, het bedrijf gezond houden, en constant blijven streven naar efficiency is een van onze taken. We hebben onze productie lang in Nederland kunnen houden, maar we wisten dat dit moment een keer zou komen. Er is, gelukkig voor onze mensen, werk genoeg. Ik ben nog nooit door zoveel ondernemers gebeld. 'Als ze bij jou werken, dan moeten het wel goede werknemers zijn'.

Bizarre jaren
De coronaperiode waren bizarre jaren voor Commijs. "Niet alleen voor Luxaflex, maar ook privé. Op 29 oktober 2020 verloor ik mijn moeder op 70-jarige leeftijd aan de gevolgen van corona. Maar ja, je moet direct door. De coronajaren waren voor velen een strijd. Mensen vergeten snel. Hoe vaak is niet gezegd dat we nooit meer naar het oude normaal terug zouden gaan? En je ziet het, we zijn weer helemaal terug. 
Het waren extreme jaren, waarbij de echte ondernemers boven kwamen drijven met creativiteit door bijvoorbeeld  op de bakfiets klanten te bezoeken. We hebben niet eerder in de geschiedenis van Luxaflex zoveel raamdecoratie verkocht. Inmiddels normaliseert de omzet en is het Covid-effect uitgewerkt. Men wil nu vooral leuke dingen doen, al bederft de hogere energienota 'ons' plezier. Dan vind ik het onbegrijpelijk dat sommige winkels in de vakantieperiode drie, vier weken dicht gaan. Juist nu moet je geld verdienen!"

Terug naar niveau van 2019 
Volgens Commijs gaan we terug naar het niveau van 2019. "We zullen vast weer een normale groei realiseren. Uiteindelijk gaat de business door. Ik raak er niet nerveus van. In de coronajaren is er nauwelijks geïnvesteerd in mensen en hebben we niet eerder zo weinig kosten gemaakt. Er werd geen thee en koffie gedronken op de zaak, geen reiskosten gemaakt, geen hotels en vluchten geboekt enz. Dat ga je nooit meer meemaken. Inmiddels zitten we ook op dat gebied weer op het 'normale' niveau. Laten we eerlijk zijn: er gaat niets boven fysiek contact."
Niettemin houdt Commijs voor verschillende bedrijven zijn hart vast. "Zij krijgen straks de rekening van de NOW-regeling gepresenteerd. Dat wordt voor sommige ondernemers een hele spannende tijd", voorspelt hij.

PowerView-systeem
Terug naar Luxaflex. Als we Kees vragen naar het product waar hij het meeste trots op is, hoeft hij niet lang na te denken. Zijn ogen beginnen te fonkelen. "Dat is het PowerView Automation-systeem, en dan vooral in combinatie met Duette Shades. Mijn hele huis is ermee uitgerust. Het werkt draadloos en is volledig programmeerbaar. Het is zo ingesteld dat deze reageert op zonsopkomst. Als ik 's morgens om kwart over zes opsta, staan de Luxaflex producten al open. Heerlijk!

Ik vergeet nooit meer de dag dat dit systeem tijdens een European Marketing Meeting van Hunter Douglas in Noordwijk gepresenteerd werd. Dat was op 10 september 2015. We wisten niet precies wat er gepresenteerd zou worden, maar toen ik bij binnenkomst - ik was als ochtendmens als een van de eersten aanwezig - Ralph Sonnenberg al op de eerste rij zag zitten, wist ik dat er iets groots aan zat te komen. Ik realiseerde me op dat moment des te meer hoe belangrijk deze introductie van dat slimme systeem was. 
Ik heb altijd een verrassing bij me. Deze keer had ik twee afstandsbedieningen meegenomen. Een van Samsung, een van Apple. Ze hebben dezelfde functionaliteiten, maar een totaal ander design. Bij Apple straalt de klasse ervan af, bij Samsung is het tegenovergestelde het geval. Vind ik tenminste. Zo gauw ik de bediening van dit PowerView-systeem zag, wist ik genoeg. Ik was laaiend enthousiast, hoefde mijn meegebrachte apparaten niet meer te laten zien. Anno 2022 draait het meer dan ooit om producten die consumenten ontzorgen in hun eigen leefomgeving", besluit hij.

Meer informatie:
Luxaflex
www.luxaflex.nl