Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duitse branchegenoten verwachten omzetstijging van 6 - 8 procent

'Vooral meubelfabrikanten actief in het lagere prijssegment krijgen minder bestellingen'

Het zijn wisselvallige tijden voor de Duitse meubelindustrie. De omzet steeg met 13,4 procent in eerste halfjaar van 2022. Volgens het Verbände der deutschen Möbelindustrie staat de branche voor interessante uitdagingen in de tweede helft van het jaar. Niettemin is de prognose voor 2022 een omzetstijging van 6 tot 8 procent. Dat laat Jan Kurth weten. Hij is directeur van de Verenigingen van de Duitse Meubelindustrie (VDM/VHK).

Jan Kurth, directeur van de Verenigingen van de Duitse Meubelindustrie (VDM/VHK), bracht verslag uit over de economische situatie in de sector. Foto: VDM

"De tijden blijven onzeker en buitengewoon uitdagend - ook voor de Duitse meubelindustrie. De achtbaanrit voor onze branche gaat door: sinds het begin van de pandemie hebben onze fabrikanten een zeer volatiele bedrijfsontwikkeling doorgemaakt. De coronaschok in het voorjaar van 2020 werd gevolgd door een verrassend snel herstel, dat echter werd afgeremd door het drastische gebrek aan materiaal in de loop van 2021. De prijsstijging van bijna alle primaire producten werd een grote last voor onze industrie; vooral omdat de drastische kostenstijgingen niet of slechts met vertraging konden worden doorberekend."

Toeleveringsketens
"Het uitbreken van de oorlog in Oekraïne heeft de verstoringen in de toeleveringsketens verder verergerd. Momenteel lijkt de beschikbaarheid van materiaal op veel gebieden enigszins te stabiliseren, zoals blijkt uit onze enquêtes. Hierdoor zijn ook de levertijden weer wat korter geworden. De bevoorradingssituatie – bijvoorbeeld in de massiefhoutsector – blijft echter gespannen en de toeleveringsketens zijn nog steeds kwetsbaar. En: De prijsstijgingen voor primaire producten en energie zetten door. Volgens officiële statistieken waren bijvoorbeeld de producentenprijzen voor materialen op basis van hout, als een van de belangrijkste componenten voor keuken- en kastmeubelen, in juni 2022 46,4 procent hoger dan in dezelfde maand van het voorgaande jaar, en verdere stijgingen hebben al geïmplementeerd of aangekondigd voor de tweede helft van 2022. Ontspanning ziet er anders uit."

Grote inhaalbehoefte
"Daarnaast zijn er nog een aantal andere uitdagingen – waaronder het zwakke consumentenklimaat, de hete zomer en de algemene reislust, inflatie en stijgende energieprijzen – die in de vooruitzichten nader worden onderzocht. Een mengelmoes van verschillende beïnvloedende factoren die elke dag voor meer onzekerheid zorgen in het publieke debat. We geloven echter stellig in het belang van onze producten voor de consument. De afzwakking van de vraag in juni en juli is naar onze mening ook te wijten aan de grote inhaalbehoefte op het gebied van vakanties. In het najaar wordt de focus op de eigen woning weer sterker - dan verwachten we weer positieve impulsen voor onze branche."  

Meubelfabrikanten
"In de eerste helft van 2022 wisten Duitse meubelfabrikanten hun omzet met 13,4 procent te verhogen tot ongeveer 9,5 miljard euro. De omzetgroei weerspiegelt voornamelijk de gestegen materiaalkosten. De kwantitatieve groei was beduidend lager dan de omzetgroei. Ondertussen liet de maand juni een afgezwakt momentum zien met een omzetstijging van 4,3 procent."

Orderportefeuille
"In de eerste helft van 2022 ontwikkelde de binnenlandse verkoop zich positief met plus 13,8 procent tegen de achtergrond van een goede vraag in de winter en gezien de hoge orderportefeuille eind 2021. Ook de buitenlandse omzet van de Duitse meubelindustrie steeg in de eerste helft van 2022 met 12,6 procent, al was de groei wat lager dan in Duitsland. Terwijl de buitenlandse verkoop zich tot eind februari veel dynamischer ontwikkelde dan de binnenlandse verkoop, is de trend sinds maart gekeerd door de negatieve effecten van de oorlog in Oekraïne en de sterke stijging van de transport- en logistieke kosten. Bij het evalueren van de huidige resultaten moet ook worden verwezen naar de cijfers van het voorgaande jaar - de omzet van Duitse meubelfabrikanten steeg in de eerste helft van 2021 met in totaal 4,1 procent. Op dat moment steeg de binnenlandse verkoop met 1,1 procent en de buitenlandse verkoop met 10,7 procent. De huidige verkopen van Duitse meubelfabrikanten liggen zowel in binnen- als buitenland ruim boven het niveau van 2019 en daarmee boven de vergelijkende waarden van voor de coronacrisis."

Omzetontwikkeling
"Wat betreft de omzetontwikkeling in de eerste helft van 2022 zijn er grote verschillen tussen de afzonderlijke segmenten van de Duitse meubelindustrie. Volgens de officiële statistieken noteerde de keukenmeubelindustrie een sterke omzetstijging van 12,4 procent tot ongeveer € 3,2 miljard, wat opnieuw een belangrijke groeimotor in de industrie bleek te zijn. De fabrikanten van gestoffeerde meubels registreerden de grootste omzetstijging, met een omzetstijging van 19,1 procent tot € 577 miljoen van januari tot juni 2022. Ook de omzetontwikkeling in het grootste segment van de meubelindustrie - overige meubelen (waaronder woon-, eet- en slaapkamermeubels) en meubelonderdelen - was met een plus van 17,1 procent tot € 3,3 miljard positiever dan het branchegemiddelde."

"Net als vorig jaar laten de consumptiegoederengerelateerde segmenten van de meubelindustrie een iets betere economische ontwikkeling zien dan de investeringsgoederensegmenten. De kantoormeubelindustrie boekte een groei van 10,9 procent met een omzet van ongeveer € 1,06 miljard. Fabrikanten van winkelinrichting en ander projectmeubilair waren 13 procent hoger dan vorig jaar en realiseerden een omzet van € 968 miljoen."

Inkomende bestellingen
"Met de huidige ordersituatie liggen licht en schaduw dicht bij elkaar. Volgens interne onderzoeken van de brancheorganisaties zijn de inkomende bestellingen in de Duitse keukenmeubelindustrie in de eerste zeven maanden van 2022 met 15,5 procent gestegen, in de woonkamermeubelbranche met 12,1 procent en in de gestoffeerde meubelindustrie met maar liefst 25,3 procent . Dit zorgde voor een orderbuffer die tot ver in de tweede helft van het jaar zou moeten duren. De verschillen tussen inkomende bestellingen en verkopen zijn voornamelijk te wijten aan de verschillende timings. Een andere reden is de opname van de buitenlandse productiefaciliteiten van Duitse fabrikanten en de Duitse verkoopmaatschappijen van buitenlandse fabrikanten, die niet in de officiële statistieken worden geregistreerd."

Lagere prijssegment
"Meubelfabrikanten maken zich echter zorgen over de ontwikkeling van de vraag in de maanden juni en juli, die naar onze mening vooral het lagere prijssegment treft – zowel in de fysieke retail als in de online retail. Inkomende bestellingen kelderden in juli: de overeenkomstige waarden in de keukenmeubelindustrie daalden met 6,7 procent, in de woonkamermeubelindustrie met bijna 35 procent en in de gestoffeerde meubelindustrie met maar liefst 38,3 procent. Naar onze mening speelt ook de wens om te reizen een rol bij deze afname van de orderintake. Na de pandemiegerelateerde beperkingen in de afgelopen twee jaar, staat vakantie deze zomer bovenaan de prioriteitenlijst van veel consumenten."

Moeilijker
"Het wordt duidelijk dat de tweede helft van het jaar moeilijker zal zijn voor onze sector dan de eerste zes maanden. De hogere prijzen voor voedsel en energie, het dreigende gastekort en de onzekerheden over het verdere verloop van de oorlog in Oekraïne en de ontwikkeling van de pandemie drukken de stemming van de bevolking. De dagelijkse berichten over dreigende lasten en onzekerheden over overheidssteun blijven het consumentenvertrouwen vertroebelen. Ook de berichten uit de woningbouw zijn niet erg bemoedigend. De hogere rente maakt het voor bouwers veel moeilijker om hun woningbouw te financieren en het aantal bouwvergunningen daalt.

In een huidige associatie-enquête noemden onze fabrikanten de stijging van de materiaalkosten en het vermogen van upstream-leveranciers om te leveren als de grootste uitdagingen. Volgens de ondervraagde bedrijven blijken de regio's Azië en Oost-Europa momenteel bijzonder problematisch te zijn als het gaat om inkoop, wat kan worden toegeschreven aan de gevolgen van de corona-lockdowns in China en de oorlog in Oekraïne. Tegen de achtergrond van de ketenproblematiek streeft bijna 60 procent van de ondervraagde bedrijven naar meer diversificatie in hun inkoop. Met name de inkoop op de thuismarkt en binnen de Europese Unie wordt uitgebreid."

Energiekosten
"Ook de energievoorziening en de stijgende energiekosten worden volgens het onderzoek als uitdagend beoordeeld. Mocht er een gastekort ontstaan, dan kan de Duitse meubelindustrie worden getroffen met betrekking tot voorproducten, voor de vervaardiging waarvan gasintensieve producten uit de chemische industrie nodig zijn. Als het om verwarming gaat, wordt onze industrie daarentegen weinig getroffen, aangezien de verwarmingsenergie meestal door onze fabrikanten wordt opgewekt door houtafval uit hun eigen productie te verbranden. Daarnaast is er het "permanente bouwplaatstekort" aan geschoolde arbeidskrachten en krappe logistieke capaciteiten door het gebrek aan chauffeurs."

Veilig toevluchtsoord
"Zelfs met de onmiskenbaar moeilijke randvoorwaarden zijn we ervan overtuigd dat de thema's wonen en inrichten in de focus van de consument zullen blijven. Je eigen huis blijft een veilig toevluchtsoord in onzekere tijden en na de hete vakantiezomer komt in de herfst de terugkeer naar je eigen vier muren. Tegen deze achtergrond verwachten wij voor 2022 als geheel een lichte daling van de volumes en een stijging van de omzet van 6 tot 8 procent voor de Duitse meubelindustrie als geheel vanwege prijseffecten. In februari - nog voordat de oorlog in Oekraïne uitbrak - hadden we een omzetgroei van ongeveer 10 procent voorspeld."

"Onze sector heeft verder groeipotentieel, vooral in het buitenland. De imm cologne vertegenwoordigt een belangrijk platform voor exportactiviteiten.Het boegbeeld van onze branche is onmisbaar voor zakelijke transacties, het aangaan van nieuwe zakelijke relaties en als communicatieanker. We kijken nu al uit naar de heropstart volgend jaar", besluit Jan Kurth.

Lees hier het complete artikel.
 

Publicatiedatum: