Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Waar bezuinigen Nederlanders het liefst op?

'Alles' wordt duurder en dan moet een eventuele recessie nog beginnen. Nederlanders vragen zichzelf in deze tijden van inflatie terecht af of de maandelijkse uitgaven goedkoper kunnen: van dagelijkse boodschappen en kleding tot verzekeringen en abonnementen. Online verzekeraar Allianz Direct deed recent onderzoek naar het besparen van geld. Waar bezuinigen Nederlanders het liefst op?



Minderen op de vaste lasten
De coronapandemie zorgde ervoor dat mensen hun dagelijkse leven onder de loep namen. Zo denkt 34 procent van de Nederlanders bewuster na over waar er geld valt te besparen. Wat blijkt: zeven op de tien Nederlanders (69%) wordt blij van het besparen op vaste lasten. Dat geldt zelfs nog meer voor vrouwen (73%) dan voor mannen (65%). De top 5 van zaken waar Nederlanders het liefst geld op willen besparen, ziet er als volgt uit:

  1. Energiekosten (59%)
  2. Boodschappen (50%)
  3. Abonnementen (44%)
  4. Verzekeringspremie (32%)
  5. Kleding (30%)

Opvallend is dat verzekeringspremies pas op de vierde plek staan, terwijl hier aanzienlijk op bespaard kan worden. Overigens zijn Nederlanders daar redelijk van op de hoogte: één op de drie (36%) denkt geld te kunnen besparen door over te stappen.

Op koopjesjacht!
Om geld te besparen, is het vergelijken van prijzen voor velen stap één. Zeven op de tien (70%) geeft aan prijzen van verschillende aanbieders te vergelijken als ze producten online aanschaffen. Aanbiedingen scoren is ook favoriet: twee derde van de Nederlanders (67%) speurt naar koopjes voordat ze boodschappen gaan doen. Vrouwen kijken vaker naar aanbiedingen (72%) dan mannen (62%).

Nederlander stelt uit
Hoewel we graag geld besparen, lijkt de Nederlander geen haast te hebben met administratieve zaken als verzekeringen vergelijken en eventueel overstappen. Een vijfde (19%) stelt specifiek het overstappen van verzekeraar uit en neemt de verschillende verzekeringen en diensten dus niet jaarlijks onder de loep.

Ron Adams, Head of Marketing & Sales bij Allianz Direct, vertelt: “Uit het onderzoek blijkt dat 29 procent van de Nederlanders denkt dat overstappen van verzekeraar een tijdrovende klus is, terwijl dit toch makkelijker en sneller gaat dan men denkt. Tegenwoordig kan alles gemakkelijk online en dat geldt ook voor het afsluiten van bijvoorbeeld een woon- en autoverzekering.”

Bron: Allianz Direct

Publicatiedatum: