De oorlog in Oekraïne, koerswijzigingen bij de dollar en het dalende consumentenvertrouwen. Veel ondernemers beleven een spannende tijd waarin ook keuzes gemaakt moeten worden. We spraken over de huidige ontwikkelingen in de Nederlandse economie en de impact hiervan met Matthijs Bakker, eigenaar van meubelgroothandel Livingfurn en Brix uit Elst.
Matthijs Bakker in het Experience Center van Livingfurn te Elst.
Hoe gaat het met Livingfurn / Brix?
''Livingfurn is altijd in ontwikkeling! Wij gaan gewoon door en de orders komen ook goed binnen. Dit komt met name door ons enorm grote klantenbestand afkomstig uit Nederland, België en Duitsland.''
We horen dat het in de woonwinkels wat rustiger is. Hoe ervaren jullie dit als meubelgroothandel?
''Natuurlijk kan ik me voorstellen dat het in de woonwinkels rustiger is. Het is zomertijd en mensen gaan nu eerder op vakantie dan dat ze een nieuw bankstel kopen. Toch is mijn ervaring dat het in de filialen, waar men veel aandacht besteedt aan inspiratie- en beleving, goed door (kunnen) gaan. De meesten hebben tijdens de coronaperiode, waar men tijdelijk verplicht de deuren moesten sluiten, grondig hun pand vernieuwd of verbouwd, waardoor de klanten nu in een frisse en nieuw gestylde showroom komen. Dit geeft inspiratie om weer nieuwe interieurartikelen te kopen. Ik ben mening dat hierin ook de actieve houding van de verkopers erg belangrijk is.''
Heeft de oorlog in Oekraïne nog invloed (gehad) op jullie handel?
''Op zich hebben we hier weinig tot geen last van (gehad). Er komt maar een heel klein deel van onze collectie uit dit land. Die specifieke productielocatie is voor de helft omgebouwd tot opvanglocatie voor de opslag van eerste levensbehoefte middelen.
En dan de containerprijzen. Hoe gaan jullie om met de nog steeds hoge tarieven hiervan?
''De prijzen van de containers zijn inderdaad nog steeds erg hoog. Ze zijn wel heel voorzichtig aan het zakken, maar door de koerswijziging van de dollar betaal je uiteindelijk nog steeds hoge tarieven. Ondanks deze hoge prijzen blijven we door verschepen vanuit Azië om onze voorraad goed op pijl te houden. Ondanks de hoge containerprijzen, kunnen wij nog steeds goed betaalbare meubels aanbieden. Als je dan bekijkt voor welke prijs onze collecties nu in de winkels aangeboden wordt, dan ben ik er van overtuigd dat de consument een mooi meubel koopt voor een goede prijs!''
Nog plannen voor de rest van het jaar?
''Jazeker, wij gaan altijd volle kracht vooruit en in ontwikkeling. Momenteel zijn we zijn druk bezig ons Experience Center in Elst te verbouwen en te stijlen met de nieuwste trends. Ook de stijlkamers worden hierin meegenomen en krijgen een volledig nieuwe uitstraling. Wij zijn namelijk trendsettend in plaats van trendvolgend!''
''Zo houden we de bouclé nog in de stoffering en voeren we trends door in meubels: walnootbruin komt zeker terug in onze nieuwe collecties. Zwart blijft goed gaan, en onze toppers blijven de producten die we in ons eigen ontwikkelde 'Sturdy' finish maken. Deze kleur past in elk interieur en geeft de mango meubels uit onze collecties een veel mooiere uitstraling.''
''Onze nieuwe ontworpen collecties gaan we presenteren tijdens de huisshow in september, de MOW in Duitsland (eind september), Meubelbeurs Brussel (november) en de IMM in Keulen (januari 2023). Genoeg in het vooruitzicht!''
''Livingfurn is de hele zomer open! Wij staan dagelijks van 8.30 – 17.00 voor jullie klaar. Als laatste wil ik iedereen die aan het werk is veel succes wensen met de verkopen. En voor alle andere: Een hele fijne vakantie, Geniet ervan!'' vertelt Matthijs tot slot.
Meer informatie:
Livingfurn - Brix
matthijs@livingfurn.nl
www.livingfurn.nl
www.brix-collection.com