Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Jan-Wout Hulstein, directeur meubelfabriek Asiades:

"De oorlog in Oekraïne heeft mega-impact op onze interieurbranche"

Ondernemers krijgen het voor de kiezen. Het gaat meer dan ooit om het maken van keuzes. We vroegen Jan-Wout Hulstein, eigenaar van meubelfabriek Asiades, hoe hij zich staande houdt. Als Nederlandse producent in China moet er toch heel wat op zijn bordje terecht komen.


Jan-Wout Hulstein op Maison & Objet in maart 2022.

We treffen een blije Jan-Wout aan, als we hem spreken. "Het maken van een nieuwe collectie zonder persoonlijk in de monsterkamer te zijn geweest, ik kon het me persoonlijk niet voorstellen... Maar ons China sample team maakte het onmogelijke mogelijk. Ik ben dan ook super trots", verklaart hij zijn enthousiasme.

Asiades is in de afgelopen periode vooral bezig geweest met het maken van nieuwe collecties. "We willen snel inspelen op de vraag die er is. 2021 is qua handel natuurlijk een fantastisch jaar geweest, voor iedereen in de interieurbranche. De vraag was hoog doordat veel mensen thuis zaten; geen vakantie, niet uit eten, maar wel veel geld uitgeven aan van alles in en om het huis. De vraag naar noviteiten was daardoor iets minder. Iedereen was al lang blij als de bestellingen op tijd binnen kwamen."

"Het einde van COVID-19 was prachtig. Nou ja einde…", vervolgt Jan-Wout. "Maar de oorlog in Oekraïne heeft echt een mega-impact op onze branche. Is bijzonder jammer, maar we kunnen nu wel reageren door fantastische mooie nieuwe items te brengen. Zo hebben we een mooie nieuwe stoffencollectie ontwikkeld. Uiteraard met veel gerecyclede garen. Er liggen nog steeds veel kansen en wij proberen die optimaal te benutten. We zijn altijd al bezig om vooral onderscheidend te zijn, maar nu is dat wel echte noodzaak." 

Binnen het verkoopteam heeft Hulstien wat wijzigingen doorgevoerd. "We reizen weer, maar veel gerichter. Vooraf vinden nu veel, zij het kortere, zoommeetings plaats waardoor er bij de klant echt quality time is.
We hebben tijdens COVID-19 twee frisse mannen aan ons team toegevoegd. Zij doen het supergoed. We hebben landen bij ze gezocht die goed bij hun persoonlijkheid passen." 

Heb je geen hinder (gehad) van de lockdown in China?
"Tuurlijk helpt dit niet mee. Het liefst zat ik in de sample room, lekker te stoeien met nieuwe items. Dit is wel weer mogelijk voor onze Indonesië-collectie, maar voor China is dat nog moeilijk. We mogen ons gelukkig prijzen dat we een team hebben met veel mensen die er al decennialang zitten. Dat is nu echt een megavoordeel is. Ze weten hoe het comfort moet zijn, hebben oog voor detail en ze begrijpen heel goed wat we bedoelen als we tekeningen insturen. Dus ja, wel hinder van de lockdown, maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Voor elk bedrijf is het hinderlijk, echter wij zijn dan wellicht toch de best of the rest", zegt hij met een knipoog.

Is de wisselkoers '1 dollar = 1 euro' nog van invloed op jouw handel? 
"Ook weer iets waar we geen invloed op hebben en voor iedereen hetzelfde is. Je kunt het vergelijken met de containerprijzen, die gelukkig aan het dalen zijn. Ook hier is het belangrijk value for money te bieden. Als ons item inclusief vracht voor de huidige dollar in de markt zijn plek waardig is. dan is dat prima. In het segment waar wij in zitten, waar onze klanten in zitten, wordt niet alleen op prijs verkocht maar is het de combinatie. Prijs is belangrijk, maar als het meubel onderscheidend genoeg is en on trend, dan komt het goed.  

Hoe gaat het voor de rest?
"Wij klagen niet, maar de handel heeft gewoon veel last van de prijsstijgingen en de onzekerheid die Poetin veroorzaakt. Heel bizar eigenlijk dat één gast dit kan doen. Maar is niets nieuws, wel onverwacht. Als een gezin netto 3000 euro per maand heeft, dan gaan ze wel op vakantie want dat hebben ze gemist. Maar die bank of eetkamerstoelen gaat het nu even niet worden in Nederland. Duitsland heeft er nog meer last van. Het is echter niet dat de handel volledig stil ligt. 2022 wordt vaak vergeleken met vorig jaar, maar dat is niet realistisch! Wij vergelijken het met 2019 en dat jaar geeft een beter en eerlijker beeld.
We zien wel dat het andere delen van de wereld minder last hebben. Ik ben net terug uit Midden Oosten en daar draait de handel wel goed door. Ook in andere landen zien we dat. Dus verleggen we onze focus hier en daar wat.
De handel op het gebied van interieurprojecten is wel booming. Veel hotels en recreatieparken zitten propvol, dus op dit vlak volop kansen. We zien hier wel een beperking voor ons, omdat we niet alles direct met de parken, restaurants en hotels kunnen doen omdat het een heel ander aankoopproces is. Moodboards, een indeling c.q. voorstel maken, dat kunnen we zeker. Als we paar projecten per maand hebben, dan is dat goed te behappen. De vraagkant geeft veel meer en gelukkig hebben we veel klanten waar we aan leveren die wel capaciteit hebben om dit deel te doen zodat we kunnen doen waar we goed in zijn en dat is meubelen hiervoor maken en die op tijd en naar wens leveren."

Hoe zie je de nabije toekomst voor Asiades?
"Net als veel anderen zijn we in Milaan geweest. Ik word daar altijd heel blij van; zoveel moois en als je dan bij Flexform of Minotti in de stand bent, kan ik mega genieten. Gewoon gaan zitten en om je heen kijken, voelen; perfectie is een heel mooi iets. Wij vinden dat we mooie meubelen maken en dat het kwalitatief goed is, maar het niveau dat we bij hun zien is wel waar we naar toe moeten. Dan maakt die dollar of zeevracht minder uit. Een mooie royale bank bij Flexform kost al snel 10 mille voor de consument, maar dan koop je niet alleen een merk maar ook een absolute topbank. Wij zullen ons nog veel meer gaan focussen op details, mooie materialen, fantastisch comfort en duurzaamheid. Met ons topteam produceren we met een glimlach. Ik heb niet de illusie dat we vergeleken gaan worden met deze respectabele grootheden in onze branche, maar als ik bij iemand thuis kom en er staat een meubelstuk van ons dat een deel van de familie is geworden - wat al heerlijk is - en al jaren zijn functie vervuld, dan is dat geweldig. Dat soort momenten zullen we meer en meer gaan creëren. Met klanten die eenzelfde visie hebben en die een meubel geleverd krijgen die niet bij hun concullega te vinden is. Dan gaat het niet om prijs, maar om onderscheidend vermogen. Waar hun klanten graag terug komen, omdat het gewoon een goed product is."

Sta je binnenkort nog op beurzen?
"Van 18-21 augustus zijn we in Jakarta present. Daar heb ik erg veel zin in. 26 jaar geleden was daar, in Azië, onze allereerste beurs. Daarna hebben we op tientallen andere beurzen gestaan. Shanghai is voor ons dé beurs, maar dat zal pas in 2023 worden, hopen we. Jakarta is the best of the rest. Ik verwacht er veel van. Het is de enige beurs waar we goed bij passen. Het is enigszins een thuisbeurs, omdat we een kantoor in Surabaya hebben. We staan er met een prachtige stand. Twee verdiepingen vol met noviteiten op eet & lounge gebied.
Daarna doen we Maison&Objet aan met de Rey7-collectie en noviteiten uit de Mart Visser-collectie. Vervolgens is het de beurt aan MOW en in oktober High Point, voor ons altijd de belangrijke beurs voor Noord en Zuid Amerika. We hebben er zin an!", besluit Jan-Wout.

Meer informatie:
Asiades HK
info@asiades.com      
www.asiades.com