Hoe winkelen we over 5 jaar?

GFK en Thuiswinkel.org deden groots onderzoek onder consumenten naar de toekomst van winkelen. Hoe ziet ‘shoppen’ anno 2027 eruit? Wat verandert er? En waar zou je volgens de onderzoekers op in moeten zetten de komende jaren?

INretail schreef er een artikel over.

FOTO TER ILLUSTRATIE © Photographerlondon | Dreamstime.com 

Verwacht wordt dat online blijft groeien. Toch gaven veel consumenten aan zowel schoenen-, sport-, wonen- en mode-items ook in de winkel te blijven kopen. Naar verwachting wordt in 2027 40% van de schoenen online verkocht. 46% van de kleding zal via online kanalen bij de consument terecht komen. 33% van de ‘home & living’ producten vindt via online kanalen een eigenaar en 30% van de sportartikelen zal online over de toonbank gaan. Ook goed om te weten; één op de drie (33%) online aankopen wordt via de smartphone gedaan. Dat zal over vijf jaar gestegen zijn naar ruim de helft (53%).

Duurzaamheid is geen USP meer
De consument wordt steeds bewuster. Duurzame producten en de maatschappelijke verantwoording van bedrijven gelden nu vaak als Unique Selling Point (USP). In de toekomst verwacht de consument meer van winkels. Duurzaamheid is in 2027 geen unicum meer, maar een vanzelfsprekendheid. De consument verwacht dat iedere winkel in de komende jaren rekening houdt met haar ecologische footprint. Bijna de helft (49%) van de consumenten geeft aan het belangrijk te vinden dat er inzicht is in de duurzaamheid van producten. Voor 22% van de consumenten is duurzaamheid ook daadwerkelijk een doorslaggevende factor om een product aan te schaffen. De prijs is de belangrijkste factor bij de aanschaf van een duurzaam product. 

Maak het persoonlijk 
De verwachting van de (online) consument wordt steeds hoger. Ook als het gaat om persoonlijkheid online groeit die verwachting. In 2027 verwachten consumenten dan ook steeds vaker én beter een gepersonaliseerd aanbod van producten te krijgen. Opvallend is wel dat maar weinig (12%) van de consumenten bereid is persoonlijke data beschikbaar te stellen voor een persoonlijke ervaring. 28% van de consumenten verwacht wel een persoonlijk(er) aanbod nadat er eerder een aankoop is gedaan bij een webshop. Bij vier op de vijf consumenten (79%) heerst het gevoel dat er misbruik gemaakt kan worden van de informatie die verzameld wordt. Zorg dus dat jij transparant bent over welke informatie je opslaat, wat je er precies mee doet en wat je klant van je mag verwachten als het gaat om de bescherming van die data.

Maak het makkelijk
Naast een goed vraaggestuurd aanbod vinden consumenten het ook belangrijk dat ondernemers het hen online makkelijker maken. Nieuwe technieken om het afrekenen makkelijker te maken, technieken om het shoppen overzichtelijker en sneller te maken en techniek om de service te verbeteren zullen jouw winkel op een positieve manier in de kijker spelen. Deze technieken beperken zich niet tot het online speelveld. Denk bijvoorbeeld aan de digitale kassabon in fysieke winkels; een nieuwe techniek waar 89% van de consumenten positief tegenover staat.

D2C
De consument vindt steeds vaker direct de weg naar de leverancier. 23% van de consumenten koopt het liefst op de website, of in een winkel, van het merk zelf. De consument verwacht dat hij daar goede garantie, de meeste productkennis en de beste service vindt. Hier liggen kansen voor jou als retailer. Zorg dat jij juist dat beetje extra biedt in vergelijking met die leverancier. Jouw (product)kennis, de beleving in je winkel en je persoonlijke connectie met je klant zijn hier van grote waarde.

Bron: INretail


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven