In nog geen 25 jaar - het bedrijf is opgericht in 1999 - is Plinten & Profielen Centrale (PPC) uitgegroeid tot een landelijk opererende groothandelsorganisatie onder leiding van eerst Drees Klaassen, die later het stokje overgaf aan zijn kinderen Lisa en Peter. Inmiddels telt het bedrijf 200 werknemers. Zeker de laatste jaren is de onderneming in harde vloeren en aanverwante producten hard gegroeid. "Op een gegeven moment kom je op een punt: wat is het beste voor het voortbestaan van PPC. Zowel mijn broer als ik hebben drie kinderen, die zouden het ooit over kunnen nemen. Maar wij zijn beiden van mening dat zij hun eigen toekomst en identiteit moeten bepalen", vertelt een openhartige Lisa Klaassen aan een tafeltje in de sfeervol ingerichte kantine van haar bedrijf.
Lisa en haar broer Peter zijn met PPC een samenwerking met NewPort Capital aangegaan. "Een deel van de aandelen is door dit bedrijf overgenomen, een ander deel blijft in handen van ons tweeën en de overige zes MT-leden, bestaande uit de boekhouder, ICT-manager, inkoopdirecteur, controller, verkoopleider en operationele manager.
Wij houden dus de dagelijkse leiding in handen, maar het is fijn dat we rugdekking hebben van een bedrijf met veel knowhow. Je kunt het anno 2022 niet meer alleen doen, samenwerken maakt je sterker."
De directieleden zijn zus Lisa en broer Peter Klaassen.
Wie voor de eerste keer bij PPC aankomt en niet op de hoogte is van de geschiedenis van het bedrijf, denkt bij het zien van het pand gelijk aan nieuwbouw. Het pand ziet er werkelijk tiptop uit, alsof de deuren zojuist zijn geopend. Toch staat het al meer dan 15 jaar in Wijk bij Duurstede.
Bij binnenkomst valt direct het open karakter van het gebouw op. Hier voel je je meer dan welkom. Ook opvallend is de strakke inrichting. Tot in detail staat en hangt alles keurig op zijn plek. En schoon dat het er is! Een clean ziekenhuis is er niets bij... Hier staat een directie aan het roer dat op details let.
Bij het hoofdkantoor in Wijk bij Duurstede staan alle vloeren in hout, laminaat en PVC, randafwerking, en producten voor installatie, afwerking en onderhoud op voorraad. Daarnaast zijn er vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Groningen en Nieuwegein waar de belangrijkste artikelen ook uit voorraad leverbaar zijn.
Springlevend
PPC is als B2B-organisatie springlevend. Jaar na jaar groeit het bedrijf, vooral ook via de digitale snelweg: 70% van de orders komt via de webshop binnen. Met de toetreding van NewPort als investeerder kan PPC haar positie bij niet alleen de Nederlandse vloerenspecialist en woninginrichter verder uitbouwen en verstevigen, maar ook op andere vlakken. Lisa en Peter hebben volop nieuwe plannen, maar houden voorlopig de kaarten tegen de borst.
Eerst willen we van Lisa weten waarom er een investeerder is aangetrokken. "Voor alle duidelijkheid: het betreft hier geen overname, want wij houden het roer in handen. Voor de klant en onze medewerkers verandert er nagenoeg niets. Wel voor ons, mijn broer en ik, met name op het strategische vlak."
Wat vindt jullie vader van deze ontwikkeling?
"Toen pa in 1999 op zijn 45e begon, waren wij 18 en 19 jaar. In 2002 kreeg mijn broer een deel van de aandelen, ik in 2006. Hij stopte in 2015 en weet als geen ander wat er komt kijken bij het runnen van een eigen bedrijf. Hij is dan ook heel positief over deze aandelenoverdracht. Je moet ook niet aan willen blijven zoals een Queen Elizabeth. Dus pas als jezelf omvalt het stokje overdragen.
Wij zien het als een strategische investering. Zeker in onzekere periodes, zoals ook corona die was, is het fijn om van een groter geheel deel uit te kunnen maken. Dat je achterom kunt kijken en kunt vragen: hoe zullen we het gaan doen? Die gedeelde verantwoordelijkheid is een prettige bijkomstigheid."
In het Experience Center vinden klanten (ook) inspiratie om hun eigen showroom klantvriendelijker in te richten en daar hun vakmanschap beter te presenteren.
Serviceniveau
Bij PPC staat de klant centraal. Het serviceniveau is ongekend hoog. De IT-generatie is een van de pijlers binnen het bedrijf. Deze kan snel denken en schakelen. Lisa: "Als directie moet je daar niet achter gaan hangen, maar ze juist de vrijheid geven. Je doet het samen, alleen kun je het niet. Het digitale proces binnen ons bedrijf vind ik zelf lastig om bij te houden. Dat moet je dan ook uit handen geven. Iedere werknemer heeft zijn eigen kracht. Wij laten ze meedenken en -ondernemen om uiteindelijk een betere positie te krijgen ten opzichte van de klant."
Tegenwind
PPC is uitgegroeid tot een autoriteit in de Nederlandse vloeren- en plintenhandel. Daar is veel tijd en energie in gestoken. "We zijn altijd groeiende. Hoe meer tegenwind, hoe harder we gingen trappen. Altijd maar door met ondernemen. Ooit begonnen met bijproducten, gedurende de jaren steeds nieuwe artikelen toegevoegd. We vervullen nu een supermarktfunctie waarbij we altijd streven naar het hoogst mogelijke serviceniveau. Daarom viel het tijdens de coronaperiode niet mee als we bepaalde producten niet op tijd konden leveren. Dat het buiten je macht komt te liggen, was best wel pittig. Vooral omdat we bekend staan om onze hoge servicegraad", geeft Lisa toe.
Een kijkje in de PPC Academy, een kennis- en opleidingscentrum. Daar worden diverse trainingen en cursussen gehouden en regelmatig onderricht gegeven in samenwerking met verschillende leveranciers.
Marktpositie
Met het partnership met NewPort staat PPC aan de start van een nieuwe en uitdagende volgende fase van het bedrijf waar Lisa dus al meer dan 20 jaar bij betrokken is. "De investering van NewPort geeft ons bedrijf de mogelijkheid de kwaliteit waar wij voor staan te waarborgen en onze marktpositie in Nederland te verstevigen. Verder zien we nog groeikansen. Met NewPort kunnen we deze makkelijker benutten", blikt Lisa positief vooruit.
Meer informatie:
Plinten & Profielen Centrale (PPC)
Weegmaat 3
3961 NN Wijk bij Duurstede
Tel. 0343 432 321
info@plintenenprofielencentrale.nl
www.plintenenprofielencentrale.nl