'Maersk-topman Søren Skou voorziet een kentering in de lijnvaartmarkt. Vanaf augustus slaat de balans tussen de vrachtcapaciteit en het ladingaanbod om en gaan de tarieven sterker dalen. Het betekent echter niet dat het gedaan is met de monsterwinsten van de rederijen, reageert policy manager Rogier Spoel van verladersorganisatie Evofenedex. Door te sturen op capaciteit, weten de rederijen de markt volgens hem nog steeds naar hun hand te zetten.' Dat meldt Nieuwsblad Transport.
FOTO TER ILLUSTRATIE © Photowitch | Dreamstime.com
CEO van Maersk ziet verder dat fabrikanten hun productielocaties vanuit China verspreiden naar elders in de regio. Dat meldt Emerce.nl.
'China is jarenlang de fabriek van de wereld geweest. De Deen ziet nu dat bedrijven een deel van hun productie daar weghalen. Nieuwe locaties bevinden zich echter niet in of nabij Europa, maar Aziatische landen rondom China. De vervoerslijnen worden niet korter, zeker op korte termijn niet.
De vervoerder denkt dat periode van krapte op de containermarkt binnenkort voorbij is. Vanaf het najaar kan, vrij snel, een situatie ontstaan van meer vraag dan aanbod, schrijft Emerce.
Ook Business AM wijdt er een artikel aan.