Het is niet altijd van een leien dakje gegaan bij de in 1977 opgerichte Eurogros in Hoogeveen. Maar vandaag de dag is de groothandel in vloerkleden (karpetten), traplopers en tafelkleden de moeilijke periode weer helemaal te boven gekomen. Na een moeilijke periode van ongeveer 15 jaar geleden kroop het familiebedrijf door de oog van de naald en moest de onderneming stapje voor stapje opnieuw opgebouwd worden. Maar één ding is zeker: opgeven komt binnen de familie Mateboer niet voor. Zo werden de schouders eronder gezet en dat betaalde zich uit. Momenteel is Eurogros een gezond bedrijf, waardoor de blik weer op de toekomst gericht is.
Ook Lennart Mateboer (derde generatie) heeft hier een steentje aan bijgedragen. Hij houdt zich sinds 2014 met name bezig met de digitalisering van Eurogros, maar functioneert ook als vertegenwoordiger. "Het bedrijf staat als een huis. We groeien snel, waardoor we ook langzaamaan meer naar buiten willen treden. Ik durf te stellen dat we als onderneming klaar zijn voor grotere partijen. Tot voor kort was dit niet het geval", legt een ambitieuze Lennart uit.
Lennart Mateboer, derde generatie bij Eurogros.
Nieuwe permanente showroom
Dit uit zich onder andere in een nieuwe permanente showroom in Expo Beusichem, waar twee keer per jaar Meubelhart Beusichem gehouden wordt. Zo maakte het bedrijf de afgelopen editie van de meubelbeurs haar debuut. "Het was een succes", maakt Lennart duidelijk. "We hebben er veel nieuwe klanten en contacten aan over gehouden."
De showroom van Eurogros in Expo Beusichem.
Bij de Drentse groothandel, die zich voornamelijk op de Nederlandse markt richt, denken ze maar al te goed te weten waar deze match vandaan komt. "De doelgroep van de beurs sluit naadloos aan bij ons klantenprofiel. Tevens zijn we de vreemde eend in de bijt. Er staan uiteraard veel meubelbedrijven. Wij zijn de enige groothandel in vloerkleden. Dit is een mooie aanvulling op het aanbod", aldus Lennart, die nog veel winst verwacht te behalen tijdens Meubelhart Beusichem. Daarom zal het bedrijf begin september weer van de partij zijn.
De showroom in Hoogeveen.
Europees product
Als een bedrijf wil slagen, dan moet het product goed zijn. Laat dat nou juist hetgene zijn waar Lennart volledig in gelooft. "We hebben een echt Europees product. Hierdoor kunnen we ons niet alleen onderscheiden door het brede kleurenpallet en een goede kwaliteit, maar kunnen we ook snelle levertijden garanderen."
De collecties van Eurogros zijn gericht op het midden segment, maar bevat ook modellen die geschikt zijn voor het hogere segment. De vloerkleden van Louis de Poortere zijn hier een goed voorbeeld van. "We hebben niet de ambitie om enorm 'trendy' te zijn, maar bieden ook zeker geen budgetproducten aan. Wel hebben we een commercieel sterke collectie."
Uitbreiden opslagcapaciteit
Om de groei te kunnen waarborgen is de opslagcapaciteit door de jaren heen flink uitgebreid. Een ruimte loods, die ooit door de opa van Lennart is gebouwd, is sinds 1,5 jaar weer in gebruik genomen. "In totaal hebben we tegenwoordig een opslagruimte van zo'n 1000 vierkante meter in eigen beheer", legt Lennart uit, terwijl hij langs de voorraden loopt.
Niet alleen de opslaglocatie is groter geworden, ook het team is aan het groeien. In totaal zet een team van 14 man én twee agenten zich in voor Eurogros. Lennart is enorm trots op het team en sluit af met de volgende woorden: "We werken met z'n alle nauw samen binnen het bedrijf. Zonder alle medewerker zijn we niks. Of ze nou vertegenwoordigers zijn of in het magazijn staan. Zij verdienen alle credits."
Meer informatie:
Eurogros B.V.
Stephensonstraat 47
7903 AS Hoogeveen
0528 - 26 48 11
[email protected]
www.eurogros.nl