Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

President Biden bekritiseert zeevervoerders en noemt prijsstijgingen 'schandalig'

De tweepartijdige Ocean Shipping Reform Act van 2022 krijgt een nieuwe impuls in het Congres en van president Biden.
De wet, die wordt aangekondigd als de grootste herziening van de scheepvaartregelgeving sinds de jaren '90, moet de Federal Maritime Commission versterken, haar in staat stellen onderzoek te doen naar de kosten die vervoerders aanrekenen voor laattijdige levering, en vervoerders en terminals verbieden te weigeren beschikbare laadruimte te vullen.


Foto ter illustratie: © Jittawit Tachakanjanapong | Dreamstime.

"Er zijn slechts negen rederijen, negen, grote rederijen die van Azië naar de Verenigde Staten verschepen," zei Biden in een video die deze week door het Witte Huis werd geplaatst. De Amerikaanse president sprak onlangs telefonisch met verschillende detailhandelaars en boeren om de kosten van de zeevaart en de gevolgen daarvan voor hun bedrijven te bespreken. In een Twitter-post met uittreksels van die gesprekken, zei hij: "Een van de redenen waarom de prijzen zijn gestegen, is dat een handvol bedrijven die de markt beheersen, de scheepvaartprijzen met wel 1000% hebben verhoogd. Het is schandalig."

Volgens het Witte Huis hebben deze negen maatschappijen de afgelopen tien jaar hun greep op de markt vergroot - en zijn zij nu goed voor 80% van het mondiale containervervoer in volume en controleren zij 95% van de kritieke Oost-West handelslijnen.

In de video roept Biden het Huis van Afgevaardigden op om de wetgeving, die in de Senaat al is aangenomen, aan te nemen.
"Ik verwacht dat er zeer binnenkort over wordt gestemd, en ik verwacht dat het wordt aangenomen," zei hij.

"In 2020 betaalden we 3.500 dollar per container, en in september, oktober vorig jaar betaalden we meer dan 20.000 tot 25.000 dollar," vertelde Hal Lawton, CEO van Tractor Supply, aan Biden via de telefoon. Wade Miquelon, CEO van de stoffen- en handwerkwinkel Jo-Ann Stores, zei dat het bedrijf de verzendkosten met 100 miljoen dollar heeft zien stijgen. "Wij zijn geen enorm bedrijf, maar die stijging van 100 miljoen dollar die zij aan ons hebben doorberekend, is, weet je, meer dan onze hele winst", zei hij tegen Biden. Vincent Duvall, voorzitter van de American Farm Bureau Federation, vreest klanten in het buitenland te verliezen als de problemen voor landbouwvervoerders blijven bestaan.

De president heeft het Congres opgeroepen om de global liners aan te pakken. "We moeten hier verandering in brengen. Ik heb het Congres gevraagd om een stuk wetgeving aan te nemen [de Ocean Shipping Reform Act van 2021] om dit te verhelpen. Democraten en Republikeinen hebben ervoor gestemd, het ligt in het Huis van Afgevaardigden. Ik verwacht dat er binnenkort over wordt gestemd, en ik verwacht dat het wordt aangenomen. En ik kijk ernaar uit om het te ondertekenen, want we moeten de prijzen omlaag brengen.
"De onderliggende elementen van onze economie zijn ongelooflijk sterk, sterker dan enig ander land in de wereld. Maar inflatie is een probleem. Dit zal het niet allemaal oplossen, maar wel een groot deel ervan."

De Ocean Shipping Reform Act zou:

  • Internationale zeevervoerders ervan weerhouden onredelijk veel Amerikaanse vracht te weigeren, zoals bepaald door de FMC in een nieuwe vereiste regelgevingsprocedure.
  • De FMC opdracht geven zelf onderzoek in te stellen naar de handelspraktijken van oceaanvervoerders en handhavingsmaatregelen nemen.
  • Verschuiving van de bewijslast met betrekking tot het te veel in rekening brengen van bepaalde kosten, de zogenaamde "demurrage and detention"-kosten, van de klager naar de internationale zeevervoerders om het speelveld gelijker te maken en de handhavingscapaciteit van de FMC te verbeteren.
  • Verbetering van de transparantie van het vervoer van landbouwproducten en andere exportproducten uit de VS door internationale zeevervoerders te verplichten aan de FMC te rapporteren hoeveel lege containers er worden vervoerd.
  • Stop vergeldingsmaatregelen van internationale scheepvaartmaatschappijen tegen exporteurs en importeurs.
  • Het FMC Office of Consumer Affairs and Dispute Resolution Services formeel oprichten om het klachten- en onderzoeksproces te verbeteren voor Amerikaanse bedrijven die hulp zoeken bij het FMC.
  • Verbetering van het chassisbeheer door het Bureau of Transportation Statistics te machtigen gegevens te verzamelen over de verblijftijden van chassis en door een studie van de National Academy of Sciences naar beste praktijken op het gebied van chassisbeheer op te nemen.
  • Het FMC de bevoegdheid geven om in noodsituaties gegevens te verzamelen, onder meer door een aantal verbeteringen aan te brengen.

Bron: furnituretoday.com & splash247.com

Publicatiedatum: