Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Van Tokio naar Sydney, van New York naar ’s-Hertogenbosch

Kunstenaar maakt lichtinstallatie voor Het Noordbrabants Museum

Voor de Japanse kunstenaar Tatsuo Miyajima (Tokio, 1957) is tijd een verbindende factor in alles. Stap binnen in zijn ruimtelijke installatie Samsara en ervaar de oneindige reis van het leven, te midden van honderden verspringende LED-cijfers in allerlei kleuren. Spiritualiteit, boeddhistische filosofie en technologie komen samen in dit nieuwe kunstwerk. De installatie is vanaf 18 juni te zien in ‘s-Hertogenbosch.

Tatsuo Miyajima, Samsara, 2022 (Sfeerimpressie van de nieuwe installatie in Het Noordbrabants Museum). Foto: Zipper CA.

Technologie
Met behulp van technologie brengt de kunstenaar zijn filosofische gedachtegang over, die veelal geïnspireerd wordt door het boeddhisme. Kernconcepten binnen het werk van Miyajima zijn: "Keep Changing, Connect with Everything, Continue Forever." Om deze concepten tot uiting te brengen, maakt Miyajima gebruik van zijn typerende LED-tellers (of digits, zoals hij ze noemt), die aftellen in een constant herhalende cyclus van 9 naar 1. Met hun knipperende licht omringen en omhullen deze digits de toeschouwer, waardoor er eenheid ontstaat tussen de kijker en het kunstwerk.

Cycli van wedergeboorte
De tijd en het verstrijken daarvan nemen een centrale rol in binnen het werk van Miyajima. Zo ook in zijn nieuwe zaalvullende installatie Samsara, waarin de toepassing van getallen dient als een metafoor voor de cyclus van leven en dood, zowel individueel als collectief. Opvallend daarbij is dat de nul altijd wordt overgeslagen, omdat dit getal volgens de kunstenaar de permanente dood vertegenwoordigt – iets wat geen plaats heeft binnen de terugkerende reis naar wedergeboorte. Wanneer de plaats van de nul is aangebroken in de cyclus staat de teller kort op zwart, in een moment van pauze of ademhaling voordat het leven weer begint.

Van Tokio naar Sydney, van New York naar ’s-Hertogenbosch
Tatsuo Miyajima werd geboren in 1957 en woont en werkt in Ibaraki, Japan. Hij voltooide zijn bachelor- en postdoctorale studies aan de Tokyo National University of Fine Arts and Music in 1986. Hier begon hij te experimenteren met performancekunst, voordat hij overstapte naar zijn op licht gebaseerde installaties. Met zijn technologische installaties verwierf Miyajima internationale bekendheid. Eerder had hij succesvolle solotentoonstellingen in o.a. Sydney, New York en Beijing. Ook nam hij deel aan talrijke internationale biënnales en groepstentoonstellingen. Zijn werken kunnen wereldwijd bewonderd worden in musea in Azië, Europa en Amerika.

Verdieping
In de tentoonstelling is een korte film te zien over de kunstenaar en zijn studio. Een interview met de kunstenaar geeft bezoekers inzicht in Miyajima’s gedachtegang en de context van zijn werk, en handvatten om het kunstwerk vanuit nieuwe perspectieven te interpreteren.

Meer informatie:
Het Noordbrabants Museum
www.hetnoordbrabantsmuseum.nl

Publicatiedatum: