Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vanaf 11 juni in Design Museum Den Bosch

De Grote Versierder - posterkoning Engel Verkerke neemt mensen mee naar de glorietijd

Veel jongerenkamers hingen er vroeger vol mee: de posters van Verkerke Reprodukties, het bedrijf van posterkoning Engel Verkerke. Met Che Guevara, The Beatles, een paard op het strand of een blote vrouw kon je precies laten zien wie je wilde zijn en bij welke groep je wilde horen. De Grote Versierder - posterkoning Engel Verkerke neemt mensen mee naar de glorietijd van de poster in de jaren zestig, zeventig en tachtig en vertelt het verhaal van een ware revolutie in de manier waarop we onze huizen versieren. De tentoonstelling is een visueel bombardement, een nostalgische trip down memory lane en een reflectie op de ontwikkeling van onze beeld- en jongerencultuur.


Posters van Verkerke Reprodukties.

Posters van plint tot plafond
In de jaren vijftig waren de wanden van de tienerkamer schaars versierd. Hier en daar een plaatje van oud schilderij, een bloem of een clown in een lijstje. In het midden van de jaren zestig sijpelde de incidentele Beatles-foto of psychedelische prent de huizen binnen. In de vroege jaren zeventig was er geen jongerenkamer meer te vinden die niet van plint tot plafond was behangen met de meest uiteenlopende posters.


Posters van Verkerke Reprodukties.

De opkomst en ondergang van een fenomeen
De voormalig communist Engel Verkerke voelde midden jaren vijftig aan dat er behoefte was aan het opvrolijken van de grauwe leefomgeving. Hij besloot kunstreproducties uit te geven die voor een groot publiek met een kleine beurs toegankelijk waren. In de tweede helft van de jaren zestig groeide de populariteit van de poster; het werd zowel een identiteitsdrager als een protestmedium. Verkerke speelde hierop in door zelf beeld te produceren dat aansloot bij de tijdsgeest en inspeelde op de toenemende vraag.

Grote maatschappelijke thema’s als seksuele vrijheid en emancipatie werden expliciet en op groot formaat verbeeld en de posters van Verkerke waren overal te koop. De populariteit van dit snelle en vooral goedkope medium was midden jaren tachtig op zijn hoogtepunt. Maar de razendsnelle ontwikkeling van de beeldcultuur betekende ook dat de poster niet langer een belangrijk medium van zelfexpressie was. De poster werd langzaam betekenisloos, tot de digitale wereld het produceren van allerlei soorten beeld overnam.


Posters van Verkerke Reprodukties.

De adem van de tijd
De Grote Versierder toont de beeldcultuur en de beelddragers van vóór het digitale tijdperk. De posters die je ophing in je kamer waren onderdeel van de identiteit die je wilde uitdragen, zoals jongeren nu hun identiteit vormgeven op Instagram en TikTok. Deze posters zeggen ook veel over de verschuivingen in de acceptatie van het tonen van beeld; veel door Verkerke uitgegeven posters kunnen nu voor velen niet meer door de beugel. Wie de posters in De Grote Versierder bekijkt, voelt daadwerkelijk de adem van de tijd.

De Grote Versierder – posterkoning Engel Verkerke is ontwikkeld door Almar Seinen en Peter te Bos. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt met steun van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, stichting Zabawas en de gemeente ‘s-Hertogenbosch.

Meer informatie:
Design Museum Den Bosch
www.designmuseum.nl

Publicatiedatum: