Artvist geeft kunst een stem

'Kunst en inspirerend activisme komen samen'

Artivist is een gloednieuw platform dat kunst combineert met de 17 Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties. Artivist’s doel is om via haar kunstwerken, die via augmented reality tevens een nieuwsbron zijn, ‘strijd’ te voeren op een positieve en inspirerende manier. Want door een artwork van Artivist te kopen doneer je niet alleen aan een van de SDG’s, je blijft via je kunstwerk ook continue op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen rondom het doel.

Hierdoor blijft een Artivist-kunstwerk je prikkelen en motiveren om het gesprek aan te gaan over grote vraagstukken. Daarnaast gaat honderd procent van de netto-opbrengst van iedere Artivist-collectie naar een specifiek SDG-project. Voor de kick-off collectie van Artivist is gekozen voor SDG 6 - schoon drinkwater & Sanitair voor iedereen - waarvan de opbrengst wordt gedoneerd aan het Udhyami-project van Simavi. Dat meldt de onderneming in een persbericht.



Kunst met augmented reality
Artivist werkt met verschillende kunstenaars samen die worden gevraagd om kunst rondom een bepaald SDG-thema te creëren. De werken worden vervolgens voorzien van augmented reality dat via de app Artivive tot leven komt. Hierdoor is je aankoop niet alleen esthetisch, maar ook een nieuwsbron naar informatie over het kunstwerk, de artiest en je vindt er inspirerende verhalen over jouw duurzame ontwikkelingsdoel met regelmatige updates. De doelgroep wordt hierdoor op een laagdrempelige, prettige manier opgeleid en gemotiveerd met als doel: gedragsverandering. Voor SDG 6 heeft Artivist samengewerkt met 25 kunstenaars waaronder: Dindi, Toshy, Mr. June, Darrin Umboh en William Bakaïmo. Goed om te weten: Artivist heeft voor iedere kunstverzamelaar wat wils, van origineel of gelimiteerd werk van topartiesten tot en met betaalbare kunst van opkomend talent.



Udhyami-project in Nepal van Simavi
Artivist ondersteunt met haar SDG 6- collectie het Udhyami-project in Nepal van Simavi. Dit project heeft een tweeledige aanpak: toegang realiseren tot veilig water, sanitaire voorzieningen en hygiëne (WASH) en economische empowerment van vrouwen. Udhyami betekent ‘ondernemer’ in het Nepalees en dat is precies waar het programma over gaat: vrouwen stimuleren om te ondernemen en op die manier geld te verdienen voor het welzijn van hun familie. “Dit project spreekt me enorm aan omdat het is gericht op de meest kwetsbaren, vrouwen en meisjes, in moeilijk te bereiken gemeenschappen. Met dit Simavi-project is het streven dat ze aanzienlijk minder tijd hoeven te besteden aan (drink)water halen voor hun families. Hierdoor kunnen ze zich op andere dingen focussen en zijn ze ook veiliger”, aldus Niels van Weerdenburg van Artivist.



Achter Artivist
Achter Artivist gaan ondernemer Niels van Weerdenburg en de makers van EARTH Water, Henk Witteveen en Patrick de Nekker, schuil. Niels is een jonge wereldverbeteraar die altijd al bewust in het leven heeft gestaan, maar na het lezen van De Grenzen aan de groei van De Club van Rome niet anders meer kan dan zich helemaal inzetten voor een betere wereld. EARTH Water zet zich sinds haar oprichting in 2007 in voor duurzaam ontwikkelingsdoel 6: Schoon drinkwater & Sanitair voor iedereen. EARTH Water bestaat dit jaar 15 jaar en wil met het lanceren van Artivist nog meer impact maken.

Meer informatie:
Artivist
www.artivist.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven