Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Pascal Vantomme, managing director bij ntgrate: “Willen de wereld veroveren met geweven vinyl"

Een gloednieuw, duurzaam pand, een collectie die staat als een huis en een gezonde dosis ambitie. Ntgrate is klaar om de wereld te veroveren. Met geïntegreerde oplossingen in geweven vinyl zet het bedrijf hoog in op design, akoestiek en duurzaamheid richting de architect. In een interview vertellen Pascal Vantomme, managing director bij ntgrate, en Hans ter Hart, algemeen directeur bij Leoxx, over de samenwerking die ntgrate en Leoxx aan zijn gegaan op de de Nederlandse markt.


Pascal Vantomme (managing director bij ntgrate) en Hans ter Hart (algemeen directeur bij Leoxx).

Waarin onderscheidt ntgrate zich van de concurrentie?
Pascal vertelt: “Ntgrate onderscheidt zich in het brengen van een totaalconcept. Onze droom is om geweven vinylhuisjes te maken. Van vloer tot wand; wij zijn de enige in de markt die zich richt op een geïntegreerd interieurontwerp. Dat doen we door producten te ontwikkelen die niet alleen uitblinken in design, maar ook hoog scoren qua akoestiek en lichtreflectie. Daarbij willen we het graag anders doen dan anderen en een eigen identiteit opzoeken. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de vormen die we aanbieden. Standaard in de markt zijn vormen als diamond, driehoek of hexagon. Wij bieden meer organische vormen zoals bean, flowerz, star en frame.”

Op vloerengebied wordt ntgrate misschien nog als relatieve nieuwkomer gezien, maar een cowboy op de markt is het bedrijf absoluut niet. Pascal: “Onze kennis en ervaring in het ambacht van geweven vinyl gaat al zo’n 35 à 40 jaar terug, toen we onder de vleugels van Copaco begonnen met het maken van zonweringdoek en muggengaas. Vakmanschap en kwaliteit gecombineerd met een hightech productieproces liggen aan de basis van alle ntgrate producten.”



Waarom passen ntgrate en LEOXX zo goed bij elkaar?
Pascal: “Ntgrate en Leoxx zijn beide een familiebedrijf. Dat betekent korte lijnen en snel schakelen. We hebben dezelfde manier van denken. De werkwijze van Leoxx is recht door zee, precies zoals wij ook werken. Daar zat meteen een klik. Ook qua prijsniveau zitten we met onze collecties op dezelfde golflengte. En natuurlijk is ons gezamenlijke uitgangspunt van design en het brengen van een totaalconcept richting de interieurarchitect een belangrijk raakvlak.” Hans vult aan: “De samenwerking met ntgrate versterkt onze positie als geweven vloerenspecialist en maakt ons aanbod aan weefkwaliteiten helemaal af. Naast Wilton weef en vlakweef hebben we nu met ntgrate ook een prachtig scala aan jacquard weefvloeren in huis.”

Waar haalt ntgrate de inspiratie voor de ontwikkeling van nieuwe producten vandaan?
“We halen onze inspiratie voor productontwikkeling zoveel mogelijk uit de markt. Dit doen we onder andere op beurzen op het gebied van verlichting en meubels. Daarnaast werken we bij de samenstelling van onze collectie samen met trendwatchers en kleurspecialisten. Technisch gezien hebben we een groot voordeel bij het inspelen op trends, omdat ntgrate de mogelijkheid heeft om via de inslag veel kleur en variatie in het design te brengen. Een tendens die al enige tijd gaande is en onverminderd populair blijft, is die van natuurlijke en organische patronen. Zo zijn beton, marmer en terrazzo heel actueel, dessins die ook in onze nieuwe collectie verwerkt zijn.”

Hans voegt toe dat hij deze trend niet alleen ziet voor geweven vinyl, maar ook voor onder andere tapijttegels en LVT (Luxury Vinyl Tiles). “Zo matchen de verschillende productgroepen binnen onze collectie heel mooi met elkaar en bieden we de voorstellende klant alle ruimte voor het maken van een geïntegreerd vloerconcept op zowel functioneel als esthetisch vlak.”

Wat zijn de grootste uitdagingen in de huidige markt?
Pascal: “Dat zijn de prijzen en beschikbaarheid van grondstoffen en de vertragingen in de aanlevering van materialen. Tot nu toe kunnen we hier bij ntgrate nog steeds goed mee omspringen dankzij goede afspraken met onze leveranciers. Zo is het ons altijd nog gelukt om binnen drie tot vier weken te leveren voor projecten. Het komt wel steeds vaker voor dat we gedurende het proces terug moeten naar de tekentafel, maar ik zie dat eerder als een uitdaging dan een belemmering.” Een andere uitdaging die het bedrijf ziet, zijn de ontwikkelingen op de kantorenmarkt. “Het thuiswerken na de coronaperiode blijft deels bestaan, maar we zien ook veel bedrijven die proberen hun mensen weer naar kantoor te krijgen. Daarbij wordt het kantoor steeds meer ingericht als huiselijke omgeving. Daar liggen mooie kansen voor ntgrate; dankzij de flexibiliteit in kleur en design kunnen we onderscheidende oplossingen bieden.” Ook Hans bevestigt de trend van de veranderende kantooromgeving. “Het kantoor wordt steeds meer eenontmoetingsplek. Verbinding, ontmoeting en samenwerking voor met name creatieve processen staan hier centraal. Ons totale productaanbod – zowel standaard als customized – geeft je maximale designvrijheid om deze nieuwe omgevingen vorm te geven. Ntgrate sluit hier wat kleur, design en vorm betreft perfect bij aan.”

Wat is jullie visie op duurzaamheid?
“Vaak zie je dat de focus bij duurzaamheid ligt op recycling, maar duurzaamheid gaat voor ons verder dan dat”, vertelt Pascal gepassioneerd. Daarom spreekt hij liever van duurzaam ondernemen. “Je kunt nog zo veel recyclen, maar de uitdaging is om de hoeveelheid materiaal dat je recyclet zo beperkt mogelijk te houden. Daarom is het creëren van zo weinig mogelijk afval een belangrijk speerpunt voor ons. Zo kijken we per afdeling nauwkeurig naar ons materiaalgebruik. Hoe kunnen we dat zo klein mogelijk houden? Bijvoorbeeld door in ons productieproces het snijafval te beperken tot een minimum. Elke centimeter die we kunnen besparen, is er een. Daarnaast kijken we ook naar zaken als transport en het gebruik van duurzame energie.” Dat ntgrate breder kijkt naar duurzaamheid bewijst hun nieuwe gebouw, dat tevens een prachtige showcase is van geïntegreerde oplossingen voor de architect. Het energieneutrale pand heeft als eerste productiebedrijf van Vlaanderen het BREEAM Excellent certificaat toegekend gekregen. Zowordt het gebouw verwarmd door middel van geothermie en is er lichte vloerbedekking met hoge lichtreflectiewaarden toegepast. Daardoor is er minder kunstlicht nodig en verbruikt het bedrijf minder elektriciteit. Vanzelfsprekend zijn de ruimtes akoestisch hoogwaardig ingericht, waardoor er een aangename werkomgeving is gecreëerd.

Dat duurzaamheid veel verder gaat dan alleen thema’s als recycling en afval, beaamt ook Hans: “Naast het feit dat onze producten 100% recyclebaar zijn en een bepaald aandeel gerecyclede content bevatten, werken we bij Leoxx uitsluitend samen met Europese leveranciers. Daarmee garanderen we korte transportlijnen en producten die voldoen aan strenge Europese normen op het gebied van gezondheid, veiligheid, energiebesparing, milieu en binnenklimaat. De resterende CO2-uitstoot die na al onze duurzaamheidsinspanningen nog overblijft, compenseren we door te investeren in duurzame projecten. Maar ook zaken als duurzaam omgaan met stalenmateriaal en het welzijn van onze werknemers staan hoog op onze MVO-agenda.”

Wat zijn jullie ambities voor de toekomst?
Pascal: “Onze ambitie is de wereld veroveren met geweven vinyl. We willen op korte termijn snel groeien. Dit willen we doen door de juiste partnerships aan te gaan. En door te staan voor flexibiliteit. We kijken steeds hoe we ons aan kunnen passen aan de wens van de architect. Daarbij nemen we de rol van adviseur op ons in plaats van de traditionele verkopersrol. Een bekende uitspraak van Charles Darwin past wat dat betreft goed bij wie wij zijn: Het zijn niet de sterkste of slimste die overleven, maar degenen die zich het beste aanpassen aan veranderingen.”

Hans: “Ook bij Leoxx passen we ons aan aan de veranderende marktomstandigheden en de wensen en behoeften van onze klanten. Onze drietalige website die de digitale route voor de architect vergemakkelijkt, speelt hier een belangrijke rol bij. Wat de quote van Darwin betreft: die is in deze uitdagende tijd actueler dan ooit. Kort op de bal spelen, de vinger aan de pols houden met zowel leveranciers als architecten en direct bijsturen wanneer nodig is essentieel. Samenwerken met een gelijkgestemde partner die dat begrijpt, is voor ons van grote waarde.”

Bron: Leoxx

Publicatiedatum: