Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Gemak en comfort zijn belangrijkste motivaties'

Slimme huishoudelijke apparaten in opmars

Twintig procent van de Nederlandse huishoudens bezit inmiddels slimme huishoudelijke apparatuur. Gemak en comfort zijn de belangrijkste motivaties om een slim huishoudelijk apparaat te kopen. iRobot, Bosch en Siemens zijn de duidelijke marktleiders in dit segment. Dit blijkt uit de zesde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5000 Nederlanders.



Huishouden wordt steeds slimmer
In één op de vijf huishoudens is een slim huishoudelijk apparaat te vinden. Dit komt neer op ongeveer 1,6 miljoen huishoudens in Nederland. Vorig jaar bedroeg dit percentage nog 14%. Ten opzichte van 2021 is deze categorie dus gestegen met 6%-punt. Men heeft het vaakst een slimme robotstofzuiger (10%), wasmachine (5%) of vaatwasser (3%).

Grootste merken verschillen per apparaat
Voor de robotstofzuigers is er een duidelijke marktleider te onderscheiden. 37% van deze apparaten is van het merk iRobot. Op ruime afstand volgen Philips (7%) en Xiaomi (6%). Bosch is het meest verkochte merk als het gaat om slimme wasmachines en drogers (24%). Samsung staat met een aandeel van 18% op de tweede plek en Miele volgt op plaats drie (16%). Siemens is nummer één in de categorie vaatwassers met een marktaandeel van 44%. Daarna volgen Bosch (41%) en Atag (5%).

Gemak en comfort grootste drijfveren
Gemak en comfort zijn de belangrijkste motivaties om een slim huishoudelijk apparaat te kopen. (67%). Daarnaast is het vervangen van een verouderd product een vaak genoemde reden (53%). Ook kostenbesparing is een belangrijke drijfveer (30%). 14% schaft de apparaten aan uit nieuwsgierigheid en 9% is een gadgetliefhebber die graag de nieuwste innovaties in huis heeft.

Meer informatie:
Multiscope
www.multiscope.nl

Publicatiedatum: