Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Studio Henk komt met verrassing tijdens opening nieuwe winkel

"Hoe langer je een meubelstuk gebruikt, hoe meer geld je ervoor terugkrijgt"

De afgelopen periode was feestelijke voor designmerk Studio Henk, dat zich zowel op de B2C- als de B2B-markt richt. De meubelproducent opende in het hartje van Amsterdam haar derde winkel: The Home of Studio Henk. De 800 m2 grote flagshipstore is gevestigd in het 18e eeuwse gebouw, dat ooit een koffiesiroopfabriek en een Lucas Bols distilleerderij was. Zorgvuldig is het monumentale pand gerestaureerd, waarbij de geschiedenis van het gebouw weer teruggebracht is die in de loop der jaren niet meer te zien was.

Vorige week, op donderdag 21 april, trommelden e
igenaren Okke en Xander Albers de media op. Voor de hand liggend was dat de dag volledig in het teken van het pand kwam te staan, maar bij aankomst nam het een onverwachtse wending. Het bedrijf neemt haar strategie namelijk volledig op de schop.


De broers Okke en Xander Albers, eigenaren van Studio Henk.

Wat willen we?
"Tijdens de pandemie zijn we gaan bedenken: wat willen we als bedrijf bereiken?", vertelt Okke, terwijl de bezoekers aandachtig luisteren. "Wij zagen namelijk ontzettend veel goedkope meubels op de markt, van vaak een slechte kwaliteit. Dit noemen we ook wel fast furniture. Vandaar dat we hier onderzoek naar zijn gaan doen." De resultaten zijn weerzinwekkend. Zo blijkt het dat er jaarlijks honderd miljoen ton aan meubelen op de afvalhoop terecht komt.
Dit is niet waar Studio Henk aan bij wil dragen. "We willen de wereld beter achterlaten. Een zero-wast-meubelindustrie is ons grote doel", vult zijn broer Xander aan.



Rigoureuze beslissingen
Zo worden er rigoureuze beslissingen gemaakt bij het designmerk, om de CO2-voetafdruk te verlagen. Dit gaat een stuk verder dan enkel duurzame materialen te gebruiken. "We lanceren een levenslange service. Dit bestaat uit meerdere diensten die we gaan verlenen. Ten eerste zal het bij ons mogelijk worden om de stoffering van een product te kunnen laten vervangen", legt Okke enthousiast uit. Hierdoor wordt de consument gestimuleerd om langer met een meubelstuk te doen.

Tevens brengt het designmerk tijdloze meubels uit die, dankzij het gebruik van materialen van de hoogste kwaliteit, een leven lang meegaan. Ook werkt Studio Henk met een made-to-order-productie; elk item wordt op aanvraag gemaakt waardoor er geen sprake is van overproductie. Bovendien wordt de gehele collectie in Europa geproduceerd, waardoor de ecologische voetafdruk beperkt blijft



Return service
Toch valt voornamelijk de r
eturnservice het meest op. Waarom? Xander legt het uit: "Hoe langer je een meubelstuk hebt gebruikt, hoe meer geld je ervoor terugkrijgt. Over het algemeen is het juist het tegenovergestelde." Als voorbeeld geeft de ondernemer een verhuizing. "Vaak worden er dan veel interieurproducten weggegooid en worden er nieuwe aangeschaft. In dat geval kan je het aangekochte artikel bij ons inleveren en ontvang je een bedrag terug. Wij zullen de ingeleverde meubelen recyclen."



B Corp
Ten slotte wordt er op de achtergrond hard gewerkt aan een B Corp-certificaat.
Dit is een particuliere certificering van bedrijven met winstoogmerk van hun 'sociale en ecologische prestaties'. Het onderscheidt zich van de wettelijke aanduiding als een uitkeringsvennootschap. Xander legt uit dat dit geen fluitje van een cent is. "Full time houdt een team zich hiermee bezig. Alles moet namelijk geheel in kaart gebracht worden. Van begin tot eind. We hopen de B Corp-certificering aan het eind van 2022 binnen te hebben."



Expansie in binnen- en buiten
Nu de nieuwe winkel geopend is kan er even achterovergeleund worden, zou je zeggen. Maar niks is minder waar. Ondertussen heeft Studio Henk 75 verkooppunten in de Benelux en vestigingen in Amsterdam en Antwerpen. Het bedrijf is van plan om het komende jaar verder uit te breiden binnen grote steden in Nederland en BelgiĆ«. Zo wordt er momenteel hard gewerkt aan nog een nieuwe winkel in Utrecht, van 350 vierkante meter. Hierover later meer...

Meer informatie:
Studio Henk
Rozengracht 204
1016 Amsterdam
info@studio-henk.nl
www.studio-henk.nl

Publicatiedatum: