In februari 2022 hebben consumenten 13,8 procent meer besteed dan in februari 2021, meldt het CBS. Ze gaven vooral meer uit aan duurzame goederen en diensten. In vergelijking met februari 2020 besteedden consumenten 0,4 procent meer in februari 2022.
In februari hebben consumenten 32,0 procent meer besteed aan duurzame goederen dan in februari 2021. Vooral aan kleding, schoenen, woninginrichtingsartikelen en elektrische apparatuur hebben ze meer uitgegeven. In de loop van februari vervielen bijna alle coronamaatregelen, terwijl een jaar eerder vooral niet-essentiƫle winkels nog veel hinder ondervonden van een harde lockdown.
Een blik in een zogeheten Slow Life woonkamer; zonder haast genieten van je huis. FOTO TER ILLUSTRATIE KAVE HOME
Gecorrigeerd voor prijsveranderingen hebben consumenten 1,4 procent meer gespendeerd aan overige goederen, zoals gas, elektriciteit, motorbrandstoffen en persoonlijke verzorgingsproducten dan in februari 2021. Consumenten verbruikten minder energie, maar hebben aan persoonlijke verzorgingsproducten meer besteed dan een jaar eerder. Ten slotte hebben consumenten 4,4 procent minder besteed aan voedings- en genotmiddelen dan in februari 2021.
Drie weken geleden meldde het CBS dat het verkoopvolume van de detailhandel in februari 12 procent groter was dan in februari 2021. Het volume van de non-foodsector groeide met bijna 51 procent en dat van de foodsector kromp met ruim cent. Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.
April minder gunstig
Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. De indicatoren in de radar hangen goed samen met de consumptie door huishoudens, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een hogere groei van de consumptie.
Volgens de consumptieradar waren de omstandigheden voor de consumptie in april minder gunstig dan in februari. Dit komt vooral doordat consumenten pessimistischer waren over hun financiƫle toekomst en minder positief over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid. Ook was de stijging jaar op jaar van de beurskoersen minder groot.