Hoewel consumenten de prijsstijgingen steeds meer in de portemonnee voelen en hun stemming naar een dieptepunt is gedaald, gaven ze in maart 2022 gecorrigeerd voor inflatie 21 procent meer uit dan in dezelfde maand in 2019. Dit blijkt uit de bestedingen van particuliere klanten van ABN Amro.
De particuliere klanten van ABN Amro besteedden afgelopen maand een stuk meer aan meubels ten opzichte van maart 2019. En dat terwijl er in de gehele branche forse prijsstijgingen door zijn gevoerd. Zo werd er 8,7 procent meer uitgegeven aan meubilair. Ook doe-het-zelfzaken doen het goed. Hier werd 8,6 procent uitgegeven. Echter kan er maar één de span kronen en dat zijn de tuincentra. Vergeleken met maart 2019 werd er hier 30,7 procent meer uitgegeven.
Foto ter illustratie: © Dmytro Zinkevych | Dreamstime
Consumentenvertrouwen
Het consumentenvertrouwen is in maart gezakt naar -39, het laagste punt in negen jaar. Zowel het oordeel over het economische klimaat als de koopbereidheid, waaronder het doen van grote uitgaven, gingen achteruit. Toch blijven de bestedingen aan consumentengoederen nog op een hoog niveau. Consumenten veranderen hun gedrag niet van de ene op de andere dag. Ook voelen niet alle huishoudens de gestegen energieprijzen in de portemonnee omdat ze nog een contract tegen vaste tarieven hebben. Mogelijk wordt daarnaast het spaargeld aangewend dat tijdens de coronapandemie is opgepot. Een andere belangrijke factor is de arbeidsmarktkrapte. Grote baanzekerheid geeft mensen relatief veel zelfvertrouwen om uitgaven te doen.
Het verminderde consumentenvertrouwen weerspiegelt wel dat consumenten voorzichtiger worden; het lijkt een voorbode voor een daling in de bestedingen in de tweede helft van het jaar en in 2023.
Bron: ABN Amro