Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe gaat het met Luxaflex Nederland BV?

Iedereen kent Luxaflex. Nou ja, bijna iedereen dan, want de laatste meting van INretail gaf het merk een naamsbekendheid van 96%. Mooi natuurlijk, zo'n hoog cijfer, maar Hunter Douglas, waaronder het raamdecoratiemerk valt, haalde de voorbije maanden regelmatig op een negatieve manier de nieuwskolommen van Wonen360. Dat wil zeggen: ene meneer Sonnenberg wilde van zijn aandelen af. De manier waarop verdiende niet de schoonheidsprijs. Maar inmiddels schijnt de zon weer volop en is het tijd om de luxaflex dicht euh... wijd open te zetten, om zicht te krijgen op Jaap-Jene Langevoord. Hij is Marketing Manager van Luxaflex Nederland. We vragen hem het hemd van het lijf.

1. Hoe gaat het met Luxaflex Nederland BV? Hoe is 2021 afgesloten qua omzet- en winstcijfers?
Jaap-Jene (zie foto): "Onze dealers, die voornamelijk uit woninginrichters bestaan, hebben over het algemeen mooie omzetten kunnen draaien doordat consumenten in coronatijd veelal investeerden in huis en tuin. En dat heeft onze branche goed gedaan."

2. Hoe zijn de eerste maanden van 2022 verlopen? Wat zijn de verwachtingen voor het komende jaar?
Jaap-Jene: "Gelukkig zijn de mogelijkheden voor mensen weer verruimd, met als gevolg dat uitgaven aan uitgaan, reizen en horeca toenemen. Dat heeft gevolgen voor de uitgaven aan wonen. Deze correctie hebben we ingecalculeerd. Daarbij komt dat de economische situatie nu natuurlijk extra onzeker is door de situatie in de wereld."

3. 3G Capital heeft een controlerend belang in Hunter Douglas genomen. Wat zijn daarvan de gevolgen voor Luxaflex Nederland BV?
Jaap-Jene: "De overname is pas medio februari afgerond. Hunter Douglas is een wereldwijd concern, dus wat de overname exact voor Luxaflex Nederland betekent zal de komende tijd vorm krijgen. De visie van 3G Capital komt overeen met de onze en het bedrijf koestert de cultuur van het familiebedrijf. Daarnaast streeft men ernaar het merk verder te versterken. We kijken met plezier uit naar de samenwerking met deze ambitieuze partij."

4. Missen jullie de familie Sonnenberg al?
Jaap-Jene: "Haha, dat is een mooie vraag. De familie Sonnenberg heeft het fundament gelegd van ons mooie merk. De manier waarop grondlegger Henri Sonnenberg, zijn zoon Ralph Sonnenberg en diens zoons David en Marko het bedrijf hebben gemaakt tot wat het nu is, is een prestatie van ongekende omvang, en dat beseffen wij ons terdege. Dat de familie geen meerderheidsbelang meer heeft in Hunter Douglas betekent gelukkig niet dat we afscheid van hen hebben moeten nemen. David Sonnenberg zal nauw betrokken blijven bij de dagelijkse gang van zaken binnen de bedrijfsstrategie." 

5. Staan er dit jaar nog nieuw te lanceren collecties op het programma?
Jaap-Jene: "Jazeker, waarvan we de eerste al binnenkort verwachten. Namelijk Luxaflex LightLine® Rolgordijnen, een chique vorm van rolgordijnen die toe te passen is in elke woonstijl. Later dit jaar verwachten we een nieuwe collectie Rolgordijnen. Deze twee collecties zorgen voor frisse dessins, prachtige uni’s en rijke stoffen."

6. Hoe onderscheidt Luxaflex Nederland zich van concurrerende bedrijven?
Jaap-Jene: "De laatste meting van INretail gaf bij ons merk een naamsbekendheid van 96%. Dat zijn mooie cijfers en dat helpt ons te onderscheiden. Daarnaast blijven we continu innoveren, en nemen alleen genoegen met de hoogste kwaliteit. Met sterke en loyale dealers, die net zo ambitieus zijn als wij kunnen we optreden als een team. Dit in combinatie met de grenzeloze inzet van onze collega’s maakt dat dit ook nog eens een ontzettend leuk bedrijf is om voor te werken."

7. Hoe blijf je wereldmarktleider in raambekleding?
Jaap-Jene: "Roger Enrico, de toenmalige president van PepsiCo heeft eens gezegd: 'De enige manier om nummer 1 te blijven, is blijven denken dat je nummer 2 bent'."

8. Heeft Luxaflex Nederland BV last van een grondstoffentekort of containerschaarste?
Jaap-Jene: "Zoals vrijwel alle bedrijven in de bouw- en woonbranche moesten ook wij er aan geloven. Dat leidt tot langere levertijden van sommige producten helaas. Een geluk bij een ongeluk is dat dit euvel veelal begripvol wordt opgepakt."

9. Heeft Luxaflex Nederland BV op de een of andere manier te dealen met de oorlog in Oekraïne?
Jaap-Jene: "Wij volgen de vreselijke ontwikkelingen op de voet. Wat de gevolgen zijn hangt van zoveel factoren af, dat het lastig te voorspellen is, maar dat er impact zal zijn, voor iedereen, is zeker."

10. Wat deed Luxaflex Nederland BV pak ‘m beet tien jaar geleden dat het anno 2022 nooit meer zou doen?
Jaap-Jene: "In tien jaar tijd is er veel gebeurd in ons bedrijf en met onze raamdecoratie. Concreet? Denk eens aan het verdwijnen van de fax, en dat onze dealers nu vanuit het eigen kantoor de orders in ons systeem zetten. Of het slimme bedienen, of het nóg meer doorvoeren van Cradle tot Cradle certificeringen in onze raamdecoratie. En om over het hybride werken nog maar te zwijgen. Dit zijn waanzinnig mooie noviteiten die 10 jaar geleden nog niet speelden."

Meer informatie:
Luxaflex
www.luxaflex.nl