Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ronald Wit van Suncoblinds (raamdecoratie en buitenzonwering):

"Vaak denken mensen dat de bouwmarkt voordeliger is, maar dat is bijna nooit het geval"

Het is twintig jaar geleden dat Ronald Wit en de onlangs gepensioneerde Jan Hogendoorn met Suncoblinds startten. Het bedrijf uit Heiloo heeft in de afgelopen twee decennia een mooie klantenkring van winkeliers (dealers) en projectstoffeerders opgebouwd. De kracht van de producent van raamdecoratie en buitenzonwering zit hem vooral in de eigen productie, het eigen vervoer, de korte lijnen en de laagdrempeligheid. "Elke klant is de belangrijkste", weet Ronald, die op de laatste vakbeurs Interieur Collectie Dagen voor de eerste keer echt naar buiten trad. "We wilden ons gezicht aan een groter publiek laten zien", verklaart hij.

Ronald Wit is overigens eigenaar van twee BV's: ook Sunco Buiten is van hem. Dat bedrijf, dat op een andere locatie is gehuisvest, is  gespecialiseerd in buitenzonwering, zoals rolluiken en knikarmschermen. 

Directeur Ronald Wit, met achter hem een deel van de productieruimte van Suncoblinds.

Twintig jaar geleden namen Ronald en Jan Hogendoorn Suncoblinds over. Op dat moment een groothandel, opgericht in 1968, dat 'alleen' zijn materialen verkocht. "Met Jan, die in oktober met pensioen is gegaan, hebben we het bedrijf verder uitgebouwd en zijn we steeds meer producten zelf gaan produceren. Ik heb altijd fijn met hem samengewerkt, er is nooit een onvertogen woord gevallen."

Korte levertijden
Suncoblinds levert aan winkeliers en projectstoffeerders, die de materialen zelf monteren. Om de vier jaar vervangt het bedrijf de stalenlboeken. "We hebben niet de meest uitgebreide collectie, maar op vouwgordijnen na wel het hele assortiment in huis. Zeg maar de hardlopers en de goede kleuren. Daarnaast is onze prijs interessant. We zijn heel scherp, doordat we vrijwel alles in eigen huis fabriceren. Dat is onze kracht. Ook kennen we korte levertijden en een eigen vervoersdienst. Onze chauffeurs zijn het visitekaartje van ons bedrijf. We denken ook graag mee met de klant", somt Ronald de pluspunten van zijn onderneming op.

Huiscollectie
In ons land heeft Suncoblinds twee vertegenwoordigers lopen: Erwin Hoekstra die West-Nederland onder zijn hoede heeft en Ilse de Graaf die verantwoordelijk is voor de Oostkant. "Dat gaat hartstikke goed. Onze klanten, die niet zijn aangesloten bij landelijke ketens, zijn blij als ze langskomen. Het gaat veelal om winkeliers waarvoor zonwering een bijproduct is. Zij gebruiken Suncoblinds vaak als huiscollectie. Kwalitatief kunnen we ons meten met de 'grote' merken, maar qua prijsniveau zijn wij véél interessanter. Vaak denken mensen dat de bouwmarkt voordeliger is, maar dat is bijna nooit het geval", legt Ronald uit.

Positieve invloed
Zowel Sunco Buiten als Suncoblinds maakten de afgelopen twee jaar een flinke groei door. "Dat veel mensen thuis kwamen te zitten, had een positieve invloed op onze groeicijfers. Veel mensen kregen het warm en ja, daar moet dan wel iets aan gedaan worden. Dat we in die periode onze capaciteit flink moesten verhogen, viel niet altijd mee, maar we hebben er ons redelijk doorheen geslagen. En het is nog steeds druk", aldus Ronald, die al zijn hele leven in de zonwering zit. "Ik kan niks anders", grapt hij. "Voorheen werkte ik voor een baas en als je dan op een gegeven moment ziet dat het beter kan, dan moet je dat ook gaan waarmaken."

Nieuwe collectie
Suncoblinds heeft zojuist de nieuwe collectie gelanceerd. Hier en daar is een modern kleurtje toegepast en verder vond er een uitbreiding plaats in houten jaloezieën en plissé en dupli gordijnen. "Die producten zijn booming, daar zit ook de grootste omzetstijging in. Op een geven moment moest alles wit zijn en werd er her en der een gekleurd kussentje weggelegd. Nu moet het allemaal weer zwart zijn. Kleurige raamdecoratie zie je niet veel, het is altijd behoudend. Dat komt omdat het vaak om vrij grote oppervlakten aan ramen gaat. Als je dan kiest voor een uitbundige kleur, dan wordt het al gauw too much. Meestal wordt een wandje van een kleur voorzien en hooguit een okergele bank weggezet. Maar qua raamdecoratie blijft kleur altijd redelijk neutraal." 



Gestage groei
Suncoblinds heeft in al die jaren een gestage groei doorgemaakt. "Dat ging redelijk vanzelf. De klanten die we bedienen lopen niet snel weg, omdat het vertrouwen in ons en onze producten groot is", zegt Ronald. "We kunnen best nog verder groeien, we hebben nog capaciteit over. Ook de organisatie staat. Klanten kunnen via een webportal bestellen, waardoor de kans op fouten heel klein is en er ook efficiënt gewerkt kan worden. Dat zorgt voor rust in de tent. Maar we blijven wel benaderbaar. Je kunt per slot van rekening niet alles standaardiseren", aldus Ronald, die ook belang hecht aan duurzaamheid op het gebied van verpakkingen (alleen papier en karton), elektriciteit (zonnepanelen), verwarmen (met restwarmte) etc. "Onze elektriciteitsrekening bedraagt 1 euro per maand. En dan laden we ook nog onze elektrische auto's zelf op."

Accountmanager Erwin Hoekstra met Ronald Wit op InCoDa 2021.

Derde vertegenwoordiger
"Waar we over vijf jaar willen staan? Zoals het nu gaat, gaat het prima. Ik doe nu nog veel zelf: de inkoop, veel administratie en regelmatig bijspringen op de werkvloer. Maar ik wil verder groeien en me misbaar maken. Het bedrijf autonoom laten opereren door de juiste mensen op de juiste plaats. Op dat gebied zijn we al enorm goed op weg", realiseert Ronald zich.
"Groei is geen doel op zich, maar je bedrijf heeft wel een bepaalde grootte nodig om succesvol te blijven. Zoals gezegd groeien we elk jaar nog, vandaar ook dat we aan het kijken zijn naar een derde vertegenwoordiger", besluit hij.

Meer informatie:
Suncoblinds BV
De Droogmakerij 47
1851 LX Heiloo
072 5323607
info@suncoblinds.nl 
www.suncoblinds.nl