Er heerst een drukte van belang bij de Eekhoorn Dutch Furniture. Niet dat dat aan de gemoedstoestand van commercieel directeur Jos de Smit is af te lezen, want het directielid zit er ontspannen bij. De meubelfabrikant uit Noord-Holland heeft veel (nieuws) te vertellen, zo blijkt. Er wordt op de hoofdlocatie in Hoorn, die nog maar twee jaar geleden in gebruik is genomen en nu al uit z'n jasje is gegroeid, een compleet nieuw magazijn gebouwd. Verder wordt in Zwaagdijk een fabriek uit de grond gestampt. Tevens is het managementteam versterkt met nog eens drie professionals.
Het zijn roerige maar bovenal succesvolle tijden voor het productiebedrijf, dat de laatste jaren ongekend hard groeit. Haar merken WOOOD, BePureHome en vtwonen zijn inmiddels bij meer dan 1500 retailers in Europa in de verkoop. "De sport is om in te spelen op de veranderende markt. Succes is namelijk afhankelijk van het feit dat je snel kunt schakelen. Bij De Eekhoorn is een cultuur gekweekt dat elke verandering een uitdaging is", vat Jos de filosofie van de onderneming samen.
Het nieuwe hoofdkantoor aan de snelweg in Hoorn is in 2020 in gebruik genomen.
In Hoorn zijn het hoofdkantoor, het Experience Center en de magazijnen te vinden. "Na twee jaar zijn we hier alweer uit ons jasje gegroeid", verzucht Jos. "Dat hadden we niet verwacht toen we vier jaar geleden onze volumineuze plannen hadden uitgedokterd; een gebouw met een inhoud van 190.000 m3. Maar we bouwen er nog een stuk magazijn van 2300 m2 tegenaan dat even hoog wordt als het huidige gebouw: 16,5 meter. Ook huren we elders in de regio nog ruimte, waar we vooral niet stapelbare producten wegzetten. Dat blijven we doen."
De uitbreiding van het magazijn in Hoorn begint zichtbaar te worden.
Op de andere locatie, in Zwaagdijk-Oost, waar de fabriek staat, heeft De Eekhoorn een naastgelegen palletbedrijf opgekocht. "Als de buurman te koop komt, dan moet je die kans grijpen. Dat gebeurt doorgaans maar één keer. Drie jaar geleden hebben we de oude palletfabriek al laten slopen, op deze kavel van 15.000 m2 is deze week gestart met de bouw. Met deze uitbreiding van de fabriek verdubbelen we onze productie- en opslagruimte." De bouw van de uitbreiding van de fabriek in Zwaagdijk-Oost is deze week gestart.
Grootwinkelbedrijven
Met goedgevulde magazijnen scoor je tegenwoordig als meubelfabrikant. "Wat wij voorzien de komende jaren, is dat steeds meer grootwinkelbedrijven hun productie naar Europa verleggen. Niet alleen vanuit milieuoogpunt, maar ook omdat het verre buitenland steeds duurder wordt. Niet alleen de materialen, maar vooral het containervervoer. Lokaal produceren wordt daardoor steeds interessanter. Wij spelen daar op in. Een derde van de totale omzet is eigen productie."
Containertarieven
"Wij verwachten dat de containertarieven op termijn weer iets zullen dalen", vervolgt Jos, "maar voor bepaalde producten zal het beter zijn om die niet in het Verre Oosten maar in Europa te laten produceren. Zo zijn we nu hier bezig om bepaalde kasten uit eigen productie dezelfde Indiase look en feel te geven. Op het gebied van eigen productie zien we veel mogelijkheden, vooral ook vanwege de extreem oplopende levertijden elders. Bij veel leveranciers in China moet je zes, zeven maanden wachten op je goederen."
Serie Gravure wordt in eigen fabriek geproduceerd.
Walhalla-jaar
De Eekhoorn draait goed. "Ons boekjaar april 2020 - maart 2021 was ondanks alle corona-ellende voor ons een topjaar, zeg maar gerust een walhalla-jaar, dat in de afgelopen periode opnieuw is overtroffen. We plukken duidelijk de vruchten van onze eigen productie en de grote voorraad die we hanteren. Daar hebben we vorig jaar flink op geschakeld", geeft Jos toe.
Uiteraard heeft De Eekhoorn ook te maken met hogere grondstof- en energieprijzen, maar het bekijkt per product hoe die worden doorgevoerd. "We hebben er bewust niet voor gekozen om alles met een gelijk percentage te verhogen. Bij sommige artikelen slikken we marge. Per artikel wordt de prijselasticiteit bepaald. We zien duidelijk dat sommige artikelen een maximale prijs hebben, anders haalt het onze minimale omloopsnelheid niet. We hebben van sommige artikelen dan ook afscheid moeten nemen."
Outdoorbedrijf
Vorig jaar zomer werd De Eekhoorn medeaandeelhouder van Persoon Outdoor Living BV. "In juni staan we samen op Spoga+Gafa met de Exotan en WOOOD outdoorcollecties. Onze merkenportfolio's sluiten goed op elkaar aan. Volgend voorjaar, in 2023 starten wij ook met een vtwonen outdoorcollectie", aldus Jos, wiens onderneming ook nog op zoek is naar een verlichtingsbedrijf. "Niet alle bedrijven die je belt willen overgenomen worden. Het kan af en toe een zaak van lange adem zijn", weet hij uit ervaring.
Een loungeset uit de collectie van Exotan.
Slim ondernemen
Anno 2022 komt het meer dan ooit aan op ondernemen. "Het gaat nu vooral om slim ondernemen. Wie als bedrijf het beste omgaat met de huidige problematiek, komt vanzelf bovendrijven. Dus niet met angst in de schoenen reageren, maar kijken hoe je snel kunt schakelen", is het devies van Jos.
Zijn bedrijf nam in het afgelopen jaar dertig nieuwe mensen in dienst. In totaal werken er nu meer dan 250. "We hebben geïnvesteerd in knowhow, om een concurrentieslag te kunnen slaan. Het managementteam is uitgebreid met Nick van den Bichelaer als Head of E-commerce, Joop Blanksma als Operations Manager, Suzanne Neuvel op Marketing en Amir Cohen als Head of Finance. Bijna allemaal komen ze uit de meubelbranche, Nick werkte onder andere voor IKEA, Home24 en Architonic, Suzanne werkte bij de Troubadour en Amir bij Vitra."
V.l.n.r. Amir Cohen (Finance), Joop Blanksma (Operations Manager) en Nick vd Bichelaer (Head of E-commerce).
Online
De Eekhoorn ziet dat de handel online nog steeds plust. "2020 was een absoluut topjaar, maar in 2021 realiseerden we toch nog een stijging van 8%. We zijn online heel sterk. We hebben de automatisering goed op orde, doen zaken met de grootste online retailers in Europa. Daar scoren onze producten heel goed. De meeste groei zit in de export, met name in Frankrijk, Duitsland, Scandinavië en Oost-Europa. Nu is 35% van de omzet export, dat zal de komende jaren groeien tot minimaal 50%. Daar liggen de grootste groeimogelijkheden. Als organisatie zijn we er in elk geval helemaal klaar voor", legt Jos uit.
Om de komende jaren te kunnen blijven groeien, is ook De Eekhoorn afhankelijk van winstmarges en kostenontwikkelingen. "Daar ligt inderdaad de uitdaging voor het komende jaar. Wat gaat de inflatie doen? De koopkracht van de consument daalt nu wel erg snel wat voor luxe goederen nadelig is, meubelen zijn nu eenmaal geen primaire levensbehoeften."
Meer informatie:
De Eekhoorn Dutch Furniture
Hoofdkantoor, Experience Center & DC
Jan Tinbergenweg 1
1689 ZV Hoorn
www.deeekhoorn.com
info@deeekhoorn.com