De Geberit Groep kijkt terug op een uiterst succesvol, maar vanuit operationeel oogpunt zeer uitdagend boekjaar. In de laatste zes kwartalen groeide de netto-omzet ongeveer drie keer sneller dan het langetermijngemiddelde. Tegelijkertijd vormde deze plotselinge sterke groei een uiterst uitdagende situatie voor de gehele organisatie. De verdere stijging van de resultaten ten opzichte van het voorgaande jaar was gebaseerd op de structurele en financiële kracht, alsook het voorzichtige crisisbeheer vanaf het begin van de COVID-19-pandemie. Hierdoor kon de onderneming haar positie als leidende leverancier van sanitaire producten verder consolideren en
marktaandeel te winnen. In 2021 steeg de geconsolideerde netto-omzet met 15,9% tot CHF 3.460 miljoen - de sterkste omzetgroei sinds de beursgang in 1999. Het bedrijfsresultaat (EBIT) stijgt met 16,9% tot CHF 902 miljoen, wat overeenkomt met een EBIT-marge van 26,1% (vorig jaar 25,8%). De stijging van het bedrijfsresultaat op stijging van het bedrijfsresultaat en een verbetering van het financieel resultaat leidden tot een stijging van van het nettoresultaat met 17,7% tot CHF 756 miljoen, wat overeenkomt met een rendement op de netto-omzet van 21,8% (vorig jaar 21,5%). Ter vergelijking: de winst per aandeel is onevenredig gestegen met 18,9% tot CHF 21,34 als gevolg van het positieve effect van het programma voor de inkoop van eigen aandelen.
Record omzetgroei
Zoals reeds aangekondigd op 13 januari 2022, is de geconsolideerde netto-omzet in 2021 met 15,9% gestegen tot CHF 3.460 miljoen. Deze ontwikkeling omvatte een stijging in lokale valuta van 14,7% en een positieve wisselkoerseffect van 1,2%.
Een zeer sterke, voor valuta gecorrigeerde groei van de netto-omzet van 14,3% werd genoteerd op de Europese markten in het boekjaar 2021. Buiten Europa zijn het Verre Oosten/de Stille Oceaan (+28,8%) en het Midden-Oosten/Afrika (+25,7%) ook met dubbele cijfers gegroeid. In Amerika bedroeg de groei 5,1%. Alle drie de productsectoren genereerden een zeer verheugende groei. De netto-omzet steeg met 18,0% in Installatie- en Spoelsystemen, 15,3% in Leidingsystemen en 10,4% in Badkamersystemen.
Operationele marges op het hoge peil van vorig jaar
Het resultaat is in 2021 op alle niveaus aanzienlijk met dubbele cijfers gestegen. De bedrijfscashflow (EBITDA) is met 15,6% gestegen tot CHF 1.069 miljoen, wat overeenkomt met een EBITDA-marge van 30,9% (vorig jaar 31,0%). De aanzienlijke stijging is grotendeels te danken aan de uitzonderlijke volumegroei. De grondstoffenprijzen, die sinds eind 2020 sterk gestegen zijn, en de beduidend hogere
energie- en vrachtkosten hadden een negatief effect op de marges, hoewel dit gedeeltelijk werd gecompenseerd door zowel gewone als uitzonderlijke prijsstijgingen. De resultaten werden ook getemperd door de gedeeltelijke normalisering van de marketingkosten ten opzichte van het vorige jaar. Wisselkoerseffecten hadden geen noemenswaardige invloed op de operationele marges.
Het bedrijfsresultaat (EBIT) steeg met 16,9% tot CHF 902 miljoen, wat overeenkomt met een EBIT-marge van 26,1% (vorig jaar 25,8%). De stijging van het bedrijfsresultaat en de verbetering van het financieel resultaat leidden tot een stijging van het nettoresultaat met 17,7% tot CHF 756 miljoen, wat overeenkomt met een rendement op de netto-omzet van 21,8% (vorig jaar 21,5%). Ter vergelijking: de winst per aandeel is onevenredig gestegen van 18,9% tot CHF 21,34 als gevolg van het positieve effect van het programma voor de inkoop van eigen aandelen.
Verdere stijging van de vrije geldstroom
De hogere operationele kasstroom had een positief effect op de vrije geldstroom. Daarentegen hadden hogere belastingafdrachten en een terugkeer naar een hoger niveau van investeringen in materiële vaste activa - na een daling als gevolg van COVID-19 in het voorgaande jaar - een negatief effect. Al met al steeg de vrije geldstroom met 12,8% tot een nieuwe recordhoogte van CHF 809 miljoen. De vrije geldstroommarge bereikte 23,4% (vorig jaar 24,0%). CHF 571 miljoen, of 70,6% van de vrije geldstroom, werd in het verslagjaar uitgekeerd aan de aandeelhouders in het kader van de dividenduitkering en het aandeleninkoopprogramma programma.
Blijvend sterke financiële basis ondanks crisis
De verdere toename van de vrije geldstroom (+12,8%) maakte het mogelijk het aantrekkelijke dividendbeleid en het programma voor de inkoop van eigen aandelen voort te zetten, terwijl ook de zeer gezonde financiële basis van de Groep. Het balanstotaal steeg van CHF 3.751 miljoen naar CHF 3.772 miljoen. De liquide middelen (inclusief verhandelbare effecten en andere kortetermijnbeleggingen) stegen van CHF 469 miljoen tot CHF 511 miljoen. Bovendien had de Groep toegang tot niet-opgenomen operationele kredietlijnen voor de operationele activiteiten van CHF 684 miljoen. De schuldenlast steeg van CHF 779 miljoen in het voorgaande jaar tot CHF 784 miljoen. In totaal resulteerde dit in een daling van de nettoschuld met CHF 37 miljoen tot CHF 273 miljoen aan het einde van 2021.
Het nettowerkkapitaal daalde met CHF 24 miljoen op jaarbasis tot CHF 157 miljoen. De materiële vaste activa stegen van CHF 934 miljoen naar CHF 956 miljoen, terwijl de goodwill en de immateriële vaste activa daalden van CHF 1.577 miljoen naar CHF 1.493 miljoen. De verhouding tussen nettoschuld en eigen vermogen (gearing) daalde van 16,1% in het voorgaande jaar tot 13,7%. De verhouding eigen vermogen is licht gestegen tot 52,7% (vorig jaar 51,2%). Met 0,3x bleef de verhouding tussen nettoschuld en EBITDA op het niveau van vorig jaar. Op basis van het gemiddelde eigen vermogen kwam het rendement op eigen vermogen (ROE) uit op 37,6% (vorig jaar 34,8%). Met 27,1% bereikte het rendement op het geïnvesteerde kapitaal (ROIC) een nieuwe recordhoogte sinds de integratie van de keramiekactiviteiten in 2015 (vorig jaar 23,2%).
Het op 17 september 2020 gelanceerde programma voor de inkoop van eigen aandelen werd voortgezet. Tegen 31 december 2021 werden in het kader van het programma 344.399 aandelen verworven voor een bedrag van CHF 217 miljoen. De gemiddelde aankoopprijs per aandeel bedroeg CHF 631,17. In het verslagjaar werden 249.699 aandelen verworven voor een bedrag van CHF 166 miljoen.
Hogere investeringen
In 2021 bedroegen de investeringen in materiële en immateriële vaste activa CHF 169 miljoen - CHF 19 miljoen of 12,7% meer dan in het voorgaande jaar. Als percentage van de netto
omzet bedroeg de investeringsquote 4,9% (vorig jaar 5,0%). 45% van de totale investeringen ging naar capaciteitsuitbreiding om de omzetgroei op te vangen. 39% werd geïnvesteerd in de modernisering van de materiële vaste activa en dus in een verdere verhoging van de productie-efficiëntie. Ook werd 9% gebruikt voor rationaliseringsmaatregelen met betrekking tot materiële vaste activa, terwijl 7% werd gebruikt voor de aankoop van werktuigen en uitrusting voor nieuwe produktontwikkelingen. Alle belangrijke, grotere investeringsprojecten werden uitgevoerd zoals gepland.
Aantal werknemers toegenomen
Eind 2021 had de Geberit Groep wereldwijd 11.809 medewerkers in dienst, wat neerkomt op een stijging van 240 medewerkers of 2,1% ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze stijging was voornamelijk het gevolg van tijdelijke capaciteitsaanpassingen in productie en logistiek, die nodig waren om de grote vraag aan te kunnen, alsmede - in mindere mate - van de uitbreiding in onderzoek en ontwikkeling. De sluiting van drie kleinere productie-eenheden had een verlagend effect.
Innovatie als basis voor toekomstige groei
De innovatiekracht van Geberit, die boven het gemiddelde van de sector ligt, is gebaseerd op de eigen, breed opgezette activiteiten op het gebied van onderzoek en ontwikkeling (R&D). In het boekjaar werd in totaal CHF 78 miljoen (vorig jaar CHF 75 miljoen) - ofwel 2,3% van de netto-omzet - geïnvesteerd in de ontwikkeling en verbetering van producten, processen en technologieën. Bovendien werden, als onderdeel van de investeringen in materiële en immateriële vaste activa, aanzienlijke bedragen geïnvesteerd in gereedschappen en apparatuur voor de productie van nieuw ontwikkelde producten. In het verslagjaar werden 41 octrooien aangevraagd, wat boven het langjarig gemiddelde ligt. In de afgelopen vijf jaar heeft Geberit in totaal 185 octrooien aangevraagd.
Efficiënt productienetwerk
De productiviteit van het productienetwerk steeg in het verslagjaar met 5,9%. Deze stijging is voornamelijk te danken aan vier factoren: de verdere optimalisatie van de organisatie en de procesworkflows, de automatisering van afzonderlijke productiestappen, de vermindering van het uitvalpercentage in de keramiekproductie, en de minder dan evenredige toename van het aantal personeelsleden in niet-productieafdelingen van de onderneming.
Verdere verbetering van de milieuprestaties op hoog niveau
De absolute milieu-impact van de Geberit Groep steeg in 2021 met 4,0%; dit ging gepaard met een stijging van de voor valuta gecorrigeerde netto-omzet in dezelfde periode met 14,7%. De milieu-impact in verhouding tot de in valuta gecorrigeerde netto-omzet (eco-efficiëntie) daalde daarentegen met 9,3%. Sinds de integratie van de energie-intensieve keramiekproductie in 2015 is de eco-efficiëntie met 40,9% verbeterd. Wat betreft de langetermijndoelstelling, die is gebaseerd op een gemiddelde jaarlijkse verbetering van 5% per jaar, blijft Geberit dus zeer goed op koers.
Als gevolg van de sterke volumegroei is de CO2-uitstoot ten opzichte van 2020 met 5,1% gestegen tot 217.009 ton. In verhouding tot de voor valuta gecorrigeerde netto-omzet daalde de uitstoot echter met 8,4%. Dit betekent dat de binnen de CO2-strategie gestelde doelen voor vermindering van de CO2-uitstoot opnieuw zijn overtroffen.
In het verslagjaar bedroeg het waterverbruik in de productie in totaal 925.230 m3 (vorig jaar 953.284 m3). In vergelijking met 2015, het jaar waarin de integratie van de keramiekactiviteiten plaatsvond, daalde het waterverbruik met 20,9%.
Voortzetting van een aantrekkelijk distributiebeleid
De Raad van Bestuur zal aan de Algemene Vergadering van Geberit AG op 13 april 2022 een verhoging van het dividend met 9,6% tot CHF 12,50 voorstellen. De uitbetalingsratio van 59,0% van de nettowinst ligt in het midden van de door de Raad van Bestuur vastgestelde bandbreedte van 50% tot 70%.
CHF 571 miljoen, of 70,6% van de vrije cashflow, werd in het verslagjaar aan de aandeelhouders uitgekeerd jaar uitgekeerd aan de aandeelhouders in het kader van de dividenduitkering en het programma voor de inkoop van eigen aandelen. In de afgelopen vijf jaar, is ongeveer CHF 2,6 miljard aan de aandeelhouders uitgekeerd in de vorm van uitkeringen of aandelen teruggekocht, wat overeenkomt met 80,7% van de vrije cashflow in deze periode.
Vooruitzichten 2022
Als gevolg van de aanhoudende grote onzekerheden in verband met de COVID-19 pandemie en verdere ontwikkeling daarvan, de onstabiele geopolitieke situatie en, in het algemeen, het gebrek aan zichtbaarheid, blijft het erg moeilijk om een vooruitzicht te geven, en daarom wordt dit hier achterwege gelaten.
Ook voor het komende jaar is het doel om op alle markten sterk te presteren en, net als in voorgaande jaren, verder marktaandeel te winnen. Hiertoe zullen de in de afgelopen jaren geïntroduceerde nieuwe producten, de focus op markten waar Geberit producten of technologieën nog ondervertegenwoordigd zijn en de verdere uitbouw van de douchewc-activiteiten een belangrijke bijdrage leveren.
ondervertegenwoordigd zijn, en de verdere uitbouw van de douchewc-activiteiten. In overeenstemming met de Geberit-strategie zullen deze maatregelen gepaard gaan met inspanningen om de bedrijfsprocessen voortdurend te optimaliseren, teneinde ook in 2022 hoge marges en een sterke vrije cashflow te kunnen blijven realiseren. Op basis van de sterke basis die reeds in de voorbije decennia werd opgebouwd, zouden ook de duurzaamheidsprestaties verder moeten verbeteren.
Zowel de raad van bestuur als de groepsdirectie zijn ervan overtuigd dat de Geberit Groep zeer goed toegerust en gepositioneerd is om de huidige en komende kansen en uitdagingen aan te gaan.
Meer informatie:
Geberit AG
Schachenstrasse 77, CH-8645 Jona
Christian Buhl, CEO
Tel. +41 (0)55 221 63 46
Tobias Knechtle, CFO
Tel. +41 (0)55 221 66 39
Roman Sidler, Corporate Communications & IR
Tel. +41 (0)55 221 69 47