Wie begin februari een bezoek bracht aan de inkoopbeurs Trendz kon op de parkeerplaats van Evenementenhal Gorinchem al niet meer om Ankorstore heen. Op een grote banier zette de marktplaats voor onafhankelijke merken en lokale retailers haar merken in het daglicht. Dit was echter nog maar het begin. Zo bood Ankorstore deze editie in totaal 67 onafhankelijke home & lifestyle-merken kosteloos expositieruimte op de vakbeurs. Hiermee wil de van oorsprong Franse onderneming merken ondersteunen in hun gezond economisch herstel en verdere groei.
Stéphane Roy, die verantwoordelijk is voor de verovering van de Benelux, vertelt dat hij trots is op het initiatief, terwijl hij een rondleiding geeft door de stand. "We willen retailers koppelen aan de merken die hun producten op ons platform verkopen. Dat doen we sinds 2019 al online, maar ook offline zijn we nu stappen aan het zetten", waarmee hij doelt op beurzen. 
Een deel van het Benelux team in de Ankorstore stand tijdens Trendz, met Stéphane Roy in het midden
Dure grap
Exposeren op een beurzen is een dure grap, waar niet alle lokale merken een geschikt budget voor hebben. Juist de producten van deze merken ziet Stéphane graag op de stand van Ankorstore. "Het is jammer dat deze merken niet deel kunnen nemen aan een event. Vandaar is het geweldig dat wij hen mogen helpen. We horen zoveel succesverhalen van onze merken. Dat werkt erg motiverend."
Europese markt
Volgens de enthousiaste Stéphane is het een groot voordeel dat aangesloten bedrijven direct nieuwe markten kunnen betreden, zoals bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Zo is Ankorstore actief in 23 verschillende landen in Europa. Om zo dicht mogelijk bij de merken en retailers in de buurt zitten heeft het bedrijf kantoren in Parijs, Londen, Berlijn en Amsterdam. In 2022 zullen er ook vestigingen geopend worden in Italië en Spanje.
Schaalbaar
Naast de test tijdens Trendz heeft Ankorstore eerder dit jaar hetzelfde concept toegepast op TrendSet in München. De twee pilots blijken erg goed in de smaak te vallen. "We hebben verbindingen kunnen creëren die eerst niet mogelijk waren", legt Stéphane uit. "Niet alleen komen beursbezoekers langs om producten te leren kennen, ook zijn er velen geïnteresseerd om op ons platform in te kopen of te verkopen." Wegens het succes staat begin april showUP en eind augustus Trendz Najaar op de planning. 
Stormachtige groei
In totaal biedt Ankorstore 200.000 verschillende producten aan, die afkomstig zijn van 15.000 merken. Nadat het verkoopvolume tussen 2020 en 2021 met 950% steeg, was met name 2021 een sterk groeijaar, waarin het bedrijf 11.000 nieuwe merken aansloot en het productaanbod groeide tot ruim een miljoen. Dit klinkt als veel, maar Stéphane vertelt dat dit nog maar het begin is. "Er zijn nog zoveel merken die profijt kunnen hebben van ons platform, ook in de Benelux. Vandaar dat we gedurende het jaar ons team flink zullen uitbreiden." Momenteel bestaat het team, dat zich ontfermt over de Lage Landen, uit dertig man. Halverwege dit jaar zal het aantal rond de 70 komen te liggen.
Meer informatie:
Ankorstore
www.ankorstore.com