Ooit in een ver verleden werden er in een kleine fabriekshal te Noordwijk uitsluitend lampenkappen geproduceerd, maar vandaag de dag is label Light & Living uitgeroeid tot een volwaardige 'one-stop-shop', waar klanten terecht kunnen voor een totaalaanbod van homeaccessoires tot kleinmeubelen. Met het brede en toegankelijk assortiment, een sfeervolle showroom en een persoonlijke benadering van een accountmanager of agent proberen we klanten elke dag over de hele wereld te inspireren.
CEO Stephan van Kruisselberge vertelt openhartig over de plannen die in het verschiet liggen voor het bedrijf, en deelt zijn visie op de branche, terwijl hij door de kleurige showroom loopt. "De woonbranche is en blijft een groeiende markt, dus dat brengt vele kansen met zich mee. Aan de andere kant vraagt dat grote investeringen in systemen en talent binnen onze branche. We moeten retailers helpen door te ontzorgen."
Stephan van Kruisselberge, CEO van Light & Living.
Groeiende markt
Zijn stelling over de groeiende markt is niet uit de lucht gegrepen. Er komen door individualiseren steeds meer (kleinere) huishoudens bij. Ook speelt de huidige huizenmarkt een belangrijke rol in dit verhaal. "Zoals iedereen weet is het enorm lastig om in deze tijd een huis aan te schaffen", zegt Stephan. "Hierdoor zie je dat mensen hun huidige huis gaan upgraden. Of hoe ik het wel eens zeg: verhuizen, zonder te verhuizen. Dit betekent dat de potentie van onze markt aanzienlijk groter is dan alleen verhuizende consumenten." Ook is de vraag van de consument volgens Stephan door de jaren heen drastisch veranderd. "Consumenten willen continue geprikkeld worden. Vroeger was dit heel anders. In de tijd van mijn ouders kochten mensen bijvoorbeeld eens in de tien of twintig jaar een nieuwe bank. De generaties van nu willen veel vaker vernieuwingen in hun interieur."
Voorraad is ‘key’
Light & Living, dat sinds een aantal jaar ook showrooms in Frankrijk, Noorwegen, Engeland en Duitsland heeft geïnvesteerd in het continue binnenhalen van voorraad. “Dit kunnen we doen door onze flinke schaalgrootte, onze langdurige relaties met goede leveranciers en door zelf daarin te investeren. Wij hebben er niks aan als winkeliers met lege schappen komen te zitten door gebrek aan voorraad", legt Stephan uit. "En ook al hebben wij niet alles onbeperkt op voorraad, door ons brede aanbod kunnen we dan een alternatief aanbieden dat op voorraad is." Deze aanpak blijkt goed uit te pakken.
Shop-in-shops
Niet alleen met leveren uit voorraad komt het bedrijf klanten tegemoet, ook op de winkelvloer kan het bedrijf werk uit handen nemen. "Shop-in-shops spelen hier een gigantische rol in", zegt Stephan gepassioneerd, die ondertussen een aantal voorbeelden laat zien in de Zuid-Hollandse showroom. "Momenteel hebben we er al 50 in Nederland en staan er acht uitbreidingen op de planning. De komende tijd zullen er nog 12 nieuwe gebouwd worden en breiden we uit naar Duitsland en België. Ook zijn er plannen voor Frankrijk en zelfs Engeland."
De bouw, inrichting, styling en het voorraadbeheer van de shop-in-shops, die op dit moment door heel België, Duitsland, Engeland en Nederland terug te vinden zijn, wordt verzorgd door Light & Living. “Daarvoor zijn we ook ons Retail service team aan het uitbouwen zodat we op basis van de verkoopcijfers van de verschillende shop-in-shops het optimale assortiment, uitstraling en vooral rendement realiseren voor onze klanten. Want met onze groei komt daar een enorme hoeveelheid data analyse aan te pas."
Dropshipment omarmen
De winkelier en daarmee de consument het zo makkelijk mogelijk maken, dat is waar Light & Living zich de komende jaren op gaat focussen. "We willen aan het begin en aan het einde van de keten nog meer service verlenen. Niet alleen in de fysieke winkels, maar ook online, omdat onze klanten ons vertellen online actiever te willen zijn. Ook daar gaan we een rol spelen als zogenaamde category captain. Door 'blurring' binnen retail bieden steeds meer verkoopkanalen een breder aanbod en moeten ze kunnen bouwen op onze brede expertise." Vandaar dat Light & Living naast shop-in-shops ook het online dropshipment concept gaat opbouwen. Omdat de producten hierdoor niet meer eerst verstuurd hoeven te worden naar de winkeleigenaar, maar direct naar de consument, scheelt dit tijd, gedoe én risico voor de retailer. 
Sleutel tot succes
Het zal veel tijd en geld kosten om projecten van zulk soort formaat te kunnen verwezenlijken. Stephan, is zich bewust van dit feit en heeft hier geen enkele moeite mee. Sterker nog, hij is van mening dat deze investeringen de sleutel tot succes zijn. "We investeren jaarlijks miljoenen in voorraad, digitaliseren, retail services en schaalvergroting, zodat we voorbereid zijn op de toekomst. Waarbij we ook een flinke stap gaan maken in verduurzaming. Door projecten te ondersteunen, door onze carbon footprint te verminderen en te compenseren, kwalitatieve producten te maken en door bijvoorbeeld recycled karton door te voeren op ons enorme assortiment. "Een flinke klus, maar met veel impact. Uiteraard hebben we veel verschillende concurrenten, maar nog nooit ben ik een bedrijf tegengekomen die doet wat wij doen."
Light & Living als merk vormt samen met de merken Parlane, Leitmotiv, Present Time en Karlsson de Light & Living Group en is in meer dan 80 landen actief.
Meer informatie:
Light & Living | Parlane | Karlsson | Present Time | Leitmotiv
's-Gravendijckseweg 8
2201 CZ Noordwijk
[email protected]
www.light-living.com
www.presenttime.com
www.parlane.co.uk