Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bastiaan Beun van 'toonaangevende wereldspeler' in mozaïek:

''Je moet van een nicheproduct niet nog meer niche maken''

Van een metrostation in London, een luxueus restaurant in Dubai tot aan de kleedkamers van Manchester City. Bastiaan Beun, eigenaar van The Mosaic Factory, levert zijn niche producten wereldwijd voor tal van projecten. Het avontuur met zijn Brabantse bedrijf begon 6 jaar geleden met een sprong in het diepe, maar is momenteel uitgegroeid tot de specialist op het gebied van productie, logistiek en design van mozaïek. 


Eigenaar Bastiaan Beun in de net vernieuwde showroom te Nistelrode.

Potentie
De groei die TMF momenteel doormaakt, is niet altijd aan de orde geweest. Het verhaal begint in 1993, toen The Mosaic Factory nog in handen was van groothandel Zwaan te Lisse. Dit bedrijf was gespecialiseerd in tegelwerken. Na het faillissement van Zwaan verhuisde The Mosaic Factory in 2002 naar Renkum. De tegelzaak kon echter door verschillende management wisselingen de groei niet doorzetten. ''Het bedrijf was op sterven na dood,'' vertelt Bastiaan. ''Ik zag er echter wel potentie in, dus nam ik in 2015 de risicovolle stap om het bedrijf over te nemen.”

TMF (The Mosaic Factory), wat voorheen de bedrijfsnaam was, werd vanaf dat moment het merk van UCI. Dit staat voor Union Ceramics International B.V. wat de nieuwe bedrijfsnaam is.  De aangeboden collecties worden volgens de specificaties van UCI geproduceerd. Het hoofdkantoor inclusief Europees magazijn met circa 30.000 m² voorraad en de uitgebreide showroom van TMF bevinden zich in Nistelrode. Daarnaast neemt TMF deel aan de Architecten Showroom Amsterdam en is er een Kwaliteits- en Sourcing kantoor in Singapore. 


Kings Cross Metrostation in London.

Specialisme 
De Brabantse ondernemer ging met stalen onder de arm langs dealers, die hij deels nog kende van zijn vorige loopbaan in de bouwmaterialen- en retailmarkt. ''Ik moest flink aan de bak om alles draaiende te houden. Maar we geloofden in ons specialisme en dit leverde uiteindelijk het gewenste dus positieve resultaat op. Momenteel zijn onze dealers verspreid over 30 landen.''

TMF heeft bovendien inmiddels de luxe positie om met een kritisch oog naar eventuele nieuwe dealers te kijken. ''We hebben op sommige locaties genoeg dealers, genoeg branding, dus worden ook selectiever in ons netwerk. Bedrijven moeten wel bij onze identiteit passen. Hierdoor zijn we selectief geworden met het toevoegen van nieuwe dealers.''

Door het specialisme dat TMF heeft weten te bereiken met mozaïek, kunnen ze van elk project een onderscheidend geheel maken. ''Niet voor niets is ons motto ook 'Let's make something beautiful!'. De mozaïektegels lenen zich uitstekend voor deze taak: ze zijn veelzijdig, van hoge kwaliteit én betaalbaar. ''Want,'' vervolgt Bastiaan, ''van een niche product moet je niet nog meer niche willen maken.''


Blik in de showroom waar allerlei mozaïekopstellingen te zien zijn.

Architecten
Als doelgroep beschrijft Bastiaan de project- en retailmarkt. Wij richten ons van het begin af aan vooral op de (interieur-)architecten. Dat is ook de reden dat we de laatste jaren deel hebben genomen aan Architect@Work, om ons merk en onze producten kennis te laten maken met deze groep interieurprofessionals."  

De showroom in Nistelrode is net vernieuwd en Bastiaan laat deze met gepaste trots zien. Aan de wanden zijn allerlei stalen te zien, maar ook in de stalenlades waar het mozaïek op een groter oppervlak is uitgestald. ''Architecten en dealers kunnen hier met hun klanten de producten komen bekijken. Ook particulieren zijn welkom voor een bezichtiging, maar zullen voor de verkoop wel doorgestuurd worden naar een dealer. De showroom is enkel op afspraak te bezoeken.''

Manchester City en Dubai
''Wat ik de mooiste afgeronde projecten vind?'', herhaalt Bastiaan de hem gestelde vraag. ''Dat zijn er meerdere,'' vertelt hij trots. ''Allereerst hebben we een luxueus restaurant in Dubai mogen voorzien van hun logo op de vloer met onze mozaïek. Ook hebben we de kleedkamers van Manchester City mogen bekleden met onze producten. Dat is toch gaaf! Maar ook metrostation  Kings Cross in London en het boetiek restaurant Ruby Rose in Utrecht. Ik kan er niet 1 noemen, het zijn er zoveel,'' lacht de ondernemer.


Manchester City First Team Douches.

Kitkat
Ondanks dat TMF al jaren in een stijgend groeiproces zit, zijn er altijd doelen om naar toe te werken. ''We zouden ons dealernetwerk nog uit willen en kunnen breiden in landen waar we nog niet zoveel dealers hebben. Door deze expansie kunnen we voor een betere wereldwijde beschikbaarheid zorgen.
Ook zijn we constant in ontwikkeling. De Sevilla-collectie, beter bekend als de kitkat-collectie, is de nieuwkomer in het assortiment. Deze wordt zeer goed ontvangen, is erg populair en wordt bijvoorbeeld continu uitgebreid met nieuwe trendy kleuren.
Daarnaast streef ik naar een betere beschikbaarheid van onze producten. Dat is de laatste jaren door de coronacrisis nog wel eens een uitdaging geworden, omdat de meeste collecties in China geproduceerd worden.
Maar als grootste doel zou ik met TMF een toonaangevende wereldwijde speler in mozaïek willen worden in de loop van de komende jaren,'' besluit Bastiaan. 


Border bij Metrostation Kings Cross.

Meer informatie:
The Mosaic Factory
Bastiaan Beun
Canadabaan 7C
5388 RT Nistelrode
info@themosaicfactory.com 
www.themosaicfactory.com