Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Interview met CEO Henk Teunissen van Rivièra Maison: "Vorig jaar zijn we 11% gegroeid, maar ik verwacht dat 2022 een nog beter jaar wordt"

Rivièra Maison is volop in beweging. Het interieurmerk, tevens groothandel, speelt meer dan ooit in op de actualiteiten. Een afwachtende houding aannemen is niet weggelegd voor eigenaar Henk Teunissen. Hij gaat voorop in de strijd om de winstgevendheid van zijn onderneming op peil te houden. Hoewel de omzet in 2021 met 11% toenam, sluit Rivièra Maison toch verschillende filialen, veelal in centra van steden. Regeren is immers vooruitzien. Daarnaast worden er ook weer nieuwe winkels geopend. Zo beweegt het bedrijf mee op de golven van een succesvol bestaan. Om aan de interieurtop te blijven, is het Amsterdamse bedrijf op zoek naar een Head of Sales en een Designmanager. "Ik heb een huis in Spanje, daar wil ik wat meer zitten. Ik bemoei me nog veel met meubeldesign. Leuk om te doen hoor, maar ik wil een stapje terug doen", geeft de 65-jarige oprichter van Rivièra Maison aan. In een eerder interview met Wonen360 vertelde hij dat wanneer er een goede investeerder langskomt, hij (een deel van) de aandelen verkoopt.


Eigenaar Henk Teunissen van Rivièra Maison.

We treffen een ontspannen Henk Teunissen aan in de showroom van zijn hoofdvestiging in Amsterdam. "We verkopen steeds meer complete inrichtingen", steekt hij van wal. "We hebben ons daar ook meer op toegelegd. Vooral door corona heeft dat een vlucht genomen. Op alle fronten hebben we het vorig jaar goed gedaan. De retail wat minder, maar wat wil je als die vier maanden dicht is geweest. Met name voor zitmeubilair heeft dat gevolgen, omdat mensen, voordat ze tot aankoop over willen gaan, er eerst op willen zitten. Niettemin was 2021 top! De online verkopen zijn flink geplust. Opvallend is dat je nu ook op de zaterdagavond de verkopen ziet toenemen. De consument heeft dan overdag een woonwinkel bezocht en bestelt het meubilair vervolgens 's avonds. Als bedrijf heb je dus beide nodig, zowel een fysieke zaak als webshop. Als Rivièra Maison verkopen we beleving. In 2021 zijn we alles bij elkaar genomen 11% gegroeid. Het was het beste jaar ooit. Ook januari 2022 is qua omzet nu al stukken beter dan vorig jaar." 

"De hoge containerprijzen maken het lastig om onze producten betaalbaar te houden", vertelt Henk verder. "Dan moet je dus meer value for money bieden. Daar slagen we in, want onze klanten pikken het goed op. Onderin de markt is het heel druk, dus daar moet je niet zijn. Dat segment zijn we inmiddels aan het ontstijgen."

Kanteling in verkopen 
Binnen Rivièra Maison is er volgens Henk sprake van een opvallende kanteling. "Tot 2020 was de verhouding qua verkopen 45% meubels en 55% accessoires. Inmiddels is dat zo goed als omgedraaid. 51% van alle verkopen zijn meubels, de rest accessoires. Ik verwacht dit jaar uit te komen op 55-45%. Met name de verkoop van het aantal zitbanken is in 2021 in vergelijking met 2020 verdubbeld. En dat ondanks het feit dat de woonwinkels vorig jaar een hele covidperiode de deuren gesloten moesten houden."



Vacatures
Veel bedrijven hebben moeite om aan goed personeel te komen. Ook een door velen gerespecteerd bedrijf als Rivièra Maison ontkomt er niet aan. "Iedereen heeft ermee te maken. Op dit moment zijn we onder andere (op onze site staan alle vacatures vermeld) op zoek naar een Head of Sales en een Designmanager.
Het liefste hebben we een hoofd verkoop uit de interieurbranche die gevoel heeft met producten. We zijn actief in de Benelux en alle DAC-landen. Duitsland groeit enorm. Het zou ons enorm helpen als we iemand aan kunnen trekken die daar gevoel bij heeft, om de groei van ons bedrijf verder te ondersteunen. Daarnaast moet hij of zij een team van agenten en verkopers aansturen."

"Goed om te weten is dat Rivièra Maison flink veranderd is", benadrukt Henk. "Voorheen waren we vooral bekend van onze landelijke, klassieke stijl, nu profileren we ons als een veelzijdig, modern merk met een sterke merkbeleving."
De identiteit en daarmee de collecties van Rivièra Maison onderscheiden zich grofweg in drie woonstijlen: RM Classic, Industrieel (SoHo) en Modern Chic. "De industriële tak groeit het snelst. We zien dat de klassieke smaak van de consument verandert."



Geen Henk 2.0
De nieuw aan te stellen Designmanager zal een team van 9 a 10 personen aansturen en zich richten op productontwikkeling en nieuwe designs, met ondersteuning van creatief-directeur Nico Tijsen. "We zoeken een creatief persoon die een goed smaakgevoel heeft en nauw betrokken is bij alle productontwikkelingen. Daarnaast moet hij de mode goed in de gaten houden. Niet alleen op het gebied van wonen, maar ook de fashion. Nee, we zoeken geen Henk 2.0, maar een jonger iemand", grapt hij. "Iemand die op de hoogte is van alle trends en productontwikkelingen in de markt." 

Winkels sluiten
Rivièra Maison ondervindt aan den lijve dat haar winkels in verschillende binnensteden het minder doen. Om die reden wordt niet getwijfeld om deuren te sluiten. In Den Haag gaat eind deze maand de winkel in het centrum sluiten, omdat de keten onlangs een nieuwe winkel heeft geopend in de Mall of the Netherlands. "Die doet het daar heel goed. De bereikbaarheid en gratis parkeren spelen daarin een belangrijke rol", weet Henk uit ervaring.
Ook Heemstede gaat dicht. "Ik had de huur opgezegd in de hoop een aanbieding te krijgen voor een lagere huurprijs... Helaas mislukte mijn plannetje, de eigenaar gaat er appartementen van maken."
Vorige maand meldde Wonen360 de overname van Lodgelife, een van de beste dealers van het woonmerk in Nederland. Bestaande winkels zoals die in Maastricht, Laren en Amsterdam blijven doordraaien. Kleinere woonwinkels gaat Rivièra Maison sluiten. "Je moet minimaal een vloeroppervlakte van 1000 m2 hebben, anders kun je het verhaal niet goed genoeg vertellen", geeft Henk aan. 

Het assortiment van Rivièra Maison wordt steeds breder. Het internationale woon- en interieurmerk kondigde afgelopen week nog een samenwerking aan met vloerendistributeur Holland Top Floor. Klanten kunnen straks een compleet nieuwe vloer aanschaffen in zowel pvc als echt hout, aangeduid als Wood Design en Real Wood. 



Tot slot Henk, wat zijn jouw algehele verwachtingen voor 2022?
"De huizenprijzen zullen dit jaar niet dalen. Amerika wil de rente verhogen. Hier gaat het nog zeker twee, drie jaar duren voordat de huizenprijzen stabiliseren. Mensen gaan deels weer terug naar kantoor, maar een bepaalde groep blijft thuiswerken. Dat is goed voor onze branche.
Ik verwacht voor Rivièra Maison een nog beter jaar dan 2021. Als de eerste maand een teken is voor de rest van het jaar, dan gaat er nog veel geld besteed worden in de interieurbranche. Dat komt goed uit, want we gaan dit jaar grote investeringen doen in onze websites en andere digitale oplossingen", kondigt Henk alvast aan.

Meer informatie:
Rivièra Maison
www.rivieramaison.nl