Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met CEO Patrick de Kleijn en alg. directeur Marcel Bregman:

"2022 wordt een succesvol jaar voor Riverdale"

Riverdale ondergaat een heuse metamorfose. Het familiebedrijf uit Nootdorp heeft in de afgelopen twee jaar flinke stappen gezet. Na een zware periode heeft het bedrijf van Sophie en Patrick de Kleijn de weg naar succes weer gevonden. Met rechterhand en algemeen directeur Marcel Bregman wordt vol ingezet op een succesvolle toekomst. Zoals de zaken er nu voor staan gaat dat zeker lukken. "Riverdale wordt neergezet als een helder consumentenmerk dat staat voor kwaliteit en eigen design. We zijn met een volledige aanpak van de organisatie bezig, de strategie hebben we aangepast en zullen het komende jaar weer veel in marketing investeren. Ook is er goed naar de organisatie gekeken en veel geautomatiseerd en geprofessionaliseerd. We hebben daarnaast afscheid genomen van activiteiten die ons uiteindelijk geen geld opleverden. Riverdale willen wij als consumentenmerk weer sterk in de markt zetten", geeft Marcel aan.


Eigenaar Patrick de Kleijn met rechts alg. directeur Marcel Bregman.

Sterke strategische partner
Riverdale vond in maart 2021 in Nederlands MerkGoed (NMG) een sterke strategische partner, waarmee volop aan een nieuwe strategie wordt gewerkt om het bedrijf weer in de top van de home en living branche te brengen. In de afgelopen periode heeft het team van Riverdale keihard gewerkt aan de organisatie, collectie, distributie en automatisering van processen. Belangrijk uitgangspunt daarbij is terug gaan naar de basis. 

"Waar we voorheen in 25 landen aanwezig waren concentreren we ons nu op vijf belangrijke markten. Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In met name België, waar we opvallend veel klein meubelen hebben verkocht, en Oostenrijk hebben we het in 2021 erg goed gedaan. In Nederland hebben we een kleine plus geboekt, in België steeg de omzet zelfs met 30%. Bij onze Oosterburen valt nog veel winst te behalen. Ook Oostenrijk deed het erg goed met een stijging van 23%", aldus Patrick. 

Basiscollectie Riverdale
Inmiddels staat er een mooie collectie woonaccessoires, interieurgeuren en klein meubelen aangevuld met een kleine, maar kwalitatieve grootmeubelcollectie toegespitst op de distributiekanalen en doelgroep van Riverdale.
"Voorheen hadden we een brede collectie die we inmiddels voor de helft hebben teruggebracht. Nu hebben we een basiscollectie Riverdale en worden twee keer per jaar zo'n 300 nieuwe producten gelanceerd. In vergelijking met de 'oude situatie' speelt anno 2022 de data van doorverkoopresultaten een hele belangrijke rol. Daardoor kunnen we de collectie veel beter sturen", legt Marcel uit.

Eigen designs
Het bedrijf steekt veel tijd en energie in het ontwikkelen van eigen designs. Het product bepaalt uiteindelijk zelf de levensduur. "Als het succesvol is, zullen we het verder doorontwikkelen. We zijn nu constant bezig om producten te vernieuwen en te verbeteren. Als Riverdale willen we in winkels van toegevoegde waarde zijn", vertellen Patrick en Marcel.

Verder heeft Riverdale een nieuwe, heldere distributiestrategie ontwikkeld. "Voor de tuinbranche, waarin we hard groeien, worden andere producten aangeboden dan in de woonwinkels. Home en living-zaken trekken nou eenmaal een ander publiek dan een tuincentrum. Daar houden we nu veel meer rekening mee met onze collecties kussens en geuren. We zorgen ervoor dat overal de juiste producten komen verkocht worden."

Retailmarkt
De focus van Riverdale ligt nu veel meer op een nieuw modulair shopconcept dat afgestemd is op de huidige retailmarkt qua investering en presentatie van de collectie. "Dat slaat goed aan. Iedereen kan nu onze producten verkopen, van een paar kussens tot het volledige concept. We zijn daar flexibeler in geworden, leveren nu ook voor elke distributiepartner maatwerk. Die modules krijgen ze kosteloos,ze betalen alleen voor de inlading. Als het eenmaal in de winkel staat, zie je de verkopen ook daadwerkelijk toenemen. Zo stellen wij ons meer op als partner van onze klanten. "

Inhaalslag
"Op digitaal gebied hebben we een grote inhaalslag gemaakt. Richting retailers hebben we onder meer een speciaal B2B-portal in het leven geroepen, waarmee het voor de winkelier een stuk makkelijker werken is.
We zien nu veel oude klanten terugkomen, met name uit de tuinbranche. Het draait toch om vertrouwen.
Verder is een nieuw cadeauconcept op de markt gebracht waarbij al bewezen producten in een cadeaupakket zijn toegevoegd aan de collectie. "Cadeaus worden immers het hele jaar door gegeven en dit concept zorgt dan ook voor een krachtige commerciële toevoeging binnen de collectie", vertelt Marcel. "Het blijkt nu al zeer succesvol."

Huisshows
Riverdale organiseert huisshows in Nederland, België (waar het op Trade Mart Brussel een showroom heeft) en Oostenrijk. "In Oostenrijk huren we dan een ruimte in een hotel in een prachtige omgeving. Doen we een ruime week. Veel klanten komen dan een dag en plakken er vervolgens vaak een minivakantie aan vast met hun gezin", zegt Patrick.

"We hebben nu een sterk team dat snel kan schakelen en heel efficiënt wordt ingezet. Dat werpt zijn vruchten af. Iedereen leeft ook op, weet waar hij goed in is en wat zijn taken zijn. Wij zijn ervan overtuigd om met Riverdale in 2022 veel successen  te boeken. En successen vieren we met z’n allen!"


Het hoofdkantoor van Riverdale, een ontwerp van Piet Boon, is in Nootdorp te vinden.

Meer informatie:
Riverdale
Spiegelstraat 1
2631 RS Nootdorp
info@riverdale.nl 
www.riverdale.nl