Nederlanders vinden het belangrijk om prijzen te vergelijken bij een online aankoop. 58% gebruikt daarom prijsvergelijkingssites. Uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7000 Nederlanders, blijkt dat Kieskeurig.nl en Consumentenbond.nl het meest populair zijn.
Meerderheid gebruikt vergelijkingssites
Prijsvergelijkingssites spelen een belangrijke rol in de aankoop van producten of diensten. Maar liefst driekwart van de online shoppers (76%) vindt het belangrijk prijzen te vergelijken voordat zij een online aankoop doen. De meerderheid (58%) gebruikt daarbij prijsvergelijkingssites. Mannen (64%) maken vaker gebruik van dit soort websites dan vrouwen (51%). Daarnaast is opvallend dat hoger opgeleiden (67%) vaker prijsvergelijkingssites gebruiken dan lager (57%) en middelbaar opgeleiden (58%).
Kieskeurig.nl en Consumentenbond
Online shoppers gebruiken het vaakst Kieskeurig.nl (26%), Consumentenbond.nl (25%), Independer.nl (22%), Beslist.nl (20%) en Tweakers.net (18%) om producten of diensten te vergelijken. Op enige afstand volgen UnitedConsumers.com, Pricewise.nl, Prijsvergelijken.nl, Google Shopping en Overstappen.nl.
Gebruik prijsvergelijking sites in de laatste drie maanden. Bron: Marketplace monitor.
Frequent gebruik blijft achter
Slechts een klein deel van de online shoppers vergelijkt vaker dan één keer per maand via sites zoals Consumentenbond.nl en Tweakers.net (beide 8%). Bij de andere prijsvergelijkingssites ligt dit aandeel regelmatige gebruikers nog lager. Dit komt waarschijnlijk omdat men deze websites eerder raadpleegt bij een aankoop voor de lange termijn of met een groter aankoopbedrag. Er zijn ook prijsvergelijkingssites die populair zijn bij specifieke consumentengroepen. Zo maken mannen vaker gebruik van Tweakers.net dan vrouwen en ook jongeren vergelijken vaker via deze site. Independer is vooral populair onder hoogopgeleiden.
Meer informatie:
Multiscope
www.multiscope.nl