Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Albert Groenhout van Quooker ziet bedrijf hard groeien

"Mensen waarderen het gemak van kokend, gekoeld en bruisend water direct uit de kraan”

Quooker is hard op weg de wereld te veroveren. De kokendwaterkraan heeft zich, sinds de uitvinding in 1970 door Henri Peteri, ontwikkeld als een onmisbare tool in keukens over heel de wereld. Albert Groenhout, sales manager Nederland, is trots al ruim zes jaar voor dit bedrijf te mogen werken: ''Naast dat het bedrijf constant groeit, blijven we ook innoveren om de voorsprong die we hebben te behouden.''


Albert Groenhout in de showroom van Quooker te Ridderkerk.

Instant soep
''Waar het verhaal van Quooker is begonnen?'' herhaalt Albert de hem gestelde vraag. ''In 1970. De Rotterdamse Henri Peteri werkte bij Unilever en was op het hoofdkantoor in Londen, toen hij een ingeving kreeg die zijn leven voorgoed zou veranderen. Het was tijdens een presentatie over instant soep. Er werd getoond hoe je in slechts vijf seconden soep kon oplossen in kokend water. ‘En daar moet water bij dat vijf minuten op het vuur moet staan?’ dacht Peteri, ‘Wat een waanzin! Waarom komt er in onze huizen geen gekookt water uit de mengkraan?!’ Eenmaal thuis dook Peteri de kelder in om een prototype te ontwikkelen van de eerste kokendwaterkraan ter wereld. Dat kostte veel tijd en geld. Maar toen het eerste model er was, verkocht Peteri hem aan vrienden en bekenden, die razend enthousiast waren. Wie eenmaal een Quooker had kon niet meer zonder.''

''Toen zoon Niels zijn studie voltooid had en zich bij zijn vader voegde, werd het idee een product,'' vertelt Albert verder. ''In 1992 werd de eerste Quooker (‘quick cooker’) geïntroduceerd, de Quooker Basic. Vanaf het moment dat ook zoon Walter in het bedrijf stapte, begon Quooker langzaam maar zeker terrein te winnen op de markt. Vanaf 2000 begon het écht goed te gaan. De kokendwaterkraan sloeg aan in Nederland. En in 2004 werd de eerste partij Quookers naar het buitenland geëxporteerd.


Links is het eerst bewaarde prototype van het reservoir te zien, dat dateert uit 1970.

Wereldwijd
Op dit moment zijn er wereldwijd meer dan duizenden dealers, verdubbelt de omzet elke drie jaar en zijn er vestigingen in Nederland, Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Noorwegen, Duitsland, België, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Verenigde Arabische Emiraten, Israël en Hongkong.

Het is het resultaat van jaren doorontwikkelen, testen en technisch innoveren. Want volgens Albert is het belangrijk te blijven innoveren op de voorsprong die Quooker, ten opzichte van andere gelijksoortige aanbieders, heeft. ''Waar de kokendwaterkraan voorheen een niche product was, is hij nu niet meer weg te denken in de Nederlandse keukens. Hij wordt ook standaard mee verkocht in het keukenplan.'' En de sales manager kan dit ook met overtuiging zeggen, omdat hij jaren ervaring heeft gehad als keukenverkoper en -inspecteur. 


In de showroom te Ridderkerk is een geschiedeniswand te zien.

Onmisbare tool
De gebroeders Peteri hebben altijd een zo verantwoord, energiezuinig en kwalitatief hoogstaand mogelijk product voor ogen gehad. Inmiddels leiden ze een internationaal succesvol bedrijf. Maar, geheel in de geest van hun overleden vader, blíjven ze uitvinden.
Niels Peteri: ‘Dat steeds meer mensen de Quooker omarmen als onmisbare tool in de moderne keuken, is te zien aan de afzet, die explosief stijgt. Daar zijn we heel trots op. Achterover leunen is echter geen optie. We willen blijven vernieuwen. Dat doen we onder meer door onze eigen productiemiddelen te ontwikkelen, wat ons in staat stelt om originele oplossingen te bedenken.’

''Quooker staat op het punt de rest van de wereld te veroveren.'' Volgens Albert een van de grootste missies van het bedrijf. ''Zoveel mogelijk particuliere keukens van kokend water voorzien, op een slimme en verantwoorde manier, dát is de ambitie.'' Daartoe wordt bij Quooker in Ridderkerk iedere dag met 250 man gewerkt aan nieuwe technische ideeën en ontwerpoplossingen om de kranen nóg zuiniger, nóg makkelijker in gebruik en nóg mooier te maken. 
Op de werkvloer in Ridderkerk, in een duurzaam pand, heerst een sfeer waarin mensen kansen krijgen om het beste uit zichzelf te halen en bij te dragen aan nationaal en internationaal succes. Ook wordt zoveel mogelijk energieneutraal gewerkt.


Blik in de showroom, waar tal van Quooker-kranen zijn uitgestald.

Extra bedrijfsruimte
De meerdere aaneengeschakelde panden zijn echter te klein geworden. ''Quooker zoekt continu naar extra bedrijfsruimte in de omgeving van de huidige fabriek en kantoren aan de Staalstraat in Ridderkerk om de productie te kunnen uitbreiden en aan de toenemende vraag naar Quooker kranen te kunnen voldoen,'' besluit Albert Groenhout.

Meer informatie:
Quooker
Staalstraat 1
2984 AJ Ridderkerk
www.quooker.nl
marketing@quooker.nl