Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Consument zoekt online veel naar woonaccessoires'

Uit de Woondecoratie Trendmonitor 2021 van marktdata.nl blijkt dat de consument online veel zoekt naar woonaccessoires. Uit de big data heeft het onderzoeksbureau een aantal duidelijke trends kunnen vaststellen. Productgroepen met een sterk groeiende populariteit zijn kaarsen, kerstartikelen en vazen. En dan specifiek draaikaarsen en cheetah vazen. Fotolijsten en schilderijen verliezen juist aan populariteit.


Woondecoratie van Light & Living.

Online zoekgedrag naar woondecoratie
De analyses van Google data zijn uitgevoerd op het zoekverkeer naar woondecoratie gerelateerde zoekopdrachten in de periode oktober 2017 - september 2021. Eerst is er een database samengesteld van alle zoekopdrachten die aan woondecoratie gerelateerd zijn. Hiervoor zijn alle data verzameld van gerelateerde zoektermen op het gebied van woondecoratie, zoals alle soorten vloerkleden, tafeltjes, spiegels, vazen, etc. Al deze databestanden zijn met elkaar ontdubbeld en hieruit is een database voortgekomen met statistieken over meer dan 211 miljoen zoekopdrachten en bijna 34.000 verschillende zoektermen. Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan woondecoratie blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks meer dan 4,5 miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar woondecoratie. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar fors gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2018 nog 'slechts' 2,6 miljoen zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld 6,6 miljoen keer gezocht naar woondecoratie. Daarmee is het zoekvolume in twee jaar tijd ruim verdubbeld.

Sterke groei kaarsen, kerstartikelen en vazen
Het aantal zoekopdrachten op het gebied van woonaccessoires is sinds de corona crisis sterk toegenomen. Bij aanvang van de pandemie groeide met name het zoekvolume van potten, vazen en schilderijen. De productgroep waarvan het zoekvolume beduidend sterker groeide dan dat van de gehele woondecoratiebranche is de productgroep vazen. De meeste andere vermelde productgroepen lopen qua ontwikkeling van het zoekvolume redelijk parallel aan de ontwikkeling van de gehele woondecoratiebranche. De categorie fotolijsten kent wel een structureel beneden gemiddelde groei van het zoekvolume. In het lopende jaar 2021 kennen de productgroepen kaarsen, kerstartikelen en vazen een beduidend sterkere groei van het zoekvolume dan de andere productgroepen. Zo laat de productgroep kaarsen over het afgelopen jaar een verdubbeling van het zoekvolume zien. Onderstaand figuur toont de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal zoekopdrachten van enkele productgroepen (in de Trendmonitor treft u alle productgroepen).

Het zoekvolume van vazen is dus fors toegenomen. Een goede reden om de productgroep potterie, waar vazen deel van uitmaken, eens nader te bekijken.


Voortschrijdende procentuele jaarmutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten.

Potterie
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan woondecoratie blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 642 duizend zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar potterie. Het betreft zoekopdrachten die volgens het Google algoritme gerelateerd zijn aan woondecoratie. En het zoekvolume naar potterie is de afgelopen paar jaar sterk toegenomen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2018 nog 294 duizend zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld 927 duizend keer gezocht naar potterie.

Zoekperiode potterie
Het zoekvolume van de zoekopdrachten naar soorten potterie over de afgelopen vier jaar is tevens per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht naar de soorten potterie, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden).

Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten naar potterie over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume in het voorjaar relatief groot is ten opzichte van de rest van het jaar. Dit wordt veroorzaakt door de potterie voor levende planten voor buiten, waarvan de verkoop voornamelijk in het voorjaar plaats vindt. In april en mei wordt er relatief veel gezocht naar potterie. De maand april vertegenwoordigt 12,7 procent van het jaarlijkse zoekvolume.


Maandelijks aandeel in het zoekvolume.

Productgroepen - groeiend aandeel vazen
Naar welke productsoorten in relatie tot potterie wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal productsoorten onderscheiden zoals in onderstaand figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een productsoort is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin het productsoort in relatie tot potterie voorkomt. Veruit de meest gezochte productsoort in relatie tot potterie is een pot. De afgelopen vier jaar werd er gemiddeld ruim 388.000 keer per maand gezocht naar een pot. Op de tweede plaats staat de vaas. De procentuele verdeling van de onderscheiden productsoorten ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

Ruim de helft van het zoekvolume met productsoortaanduiding heeft betrekking op potten. Op de tweede plaats staat de vaas met een aandeel van 27,3 procent in het zoekvolume. De top-5 wordt gecompleteerd door plantenbak, bloembak en schaal. Als we kijken naar de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal zoekopdrachten van de belangrijkste productsoorten, dan blijkt dat de populariteit van de vaas over de gehele periode boven gemiddeld groeit. Alle andere onderscheiden productsoorten laten een beneden gemiddelde ontwikkeling zien.

Populaire vazen met dierenprints
Welke soorten vazen veroorzaken de toenemende populariteit van vazen? Ook daarop heeft het onderzoeksrapport een helder antwoord. Tot maart 2020 kenden potterie op poten en op een standaard een sterke relatieve groei. Potterie op poten is daarna ook relatief populair gebleven. Maar de sterke opkomst van vazen wordt met name verklaard door de populariteit van cheetah vazen (vazen met een cheetah-print). Cheetah vazen werden voor het jaar 2020 nog nauwelijks gezocht, waardoor de procentuele groei van het zoekvolume extreem hoog was. In september 2021 kende de cheetah vazen nog altijd een jaar-op-jaar groei van 230%. Maar ook andere, iets minder frequent gezochte soorten vazen maken een zeer sterke groei door, zoals de panter-, tijger-, luipaard- en leopard-vazen. Deze soorten vazen kenden tot het lopende jaar een spectaculaire groei. De groei is inmiddels gestabiliseerd naar normale proporties. In het lopende jaar ontwikkelt het zoekvolume van (vazen met) pluimen zich nog wel sterk boven het gemiddelde.

Merken en winkelformules
Uit de analyse van de meest voorkomende gerelateerde zoekopdrachten op het gebied van potterie blijkt dat er vaak gezocht wordt naar een specifiek merk of winkelformule. Naar welke merken en winkelformules wordt er het meest gezocht op het gebied van potterie? Het zoekvolume van de meest voorkomende merken en (online) winkelformules is gemeten over de afgelopen vier jaar. Er is gemeten hoe vaak er naar een specifiek merk of winkelformule wordt gezocht in combinatie met potterie. Deze toevoeging is noodzakelijk omdat je anders appels met peren gaat vergelijken. Diverse merken en winkelformules zijn namelijk ook actief op de markt met andere producten of de merk- of formulenaam heeft ook nog een andere betekenis.

Over de afgelopen vier jaar is Action veruit de meest gezochte winkelformule op het gebied van potterie. De top vijf wordt gecompleteerd door Ikea, Kwantum, Intratuin en Elho. Als we kijken naar de procentuele groei van het jaar 2020 ten opzichte van 2018 dan zijn er een aantal sterke groeiers. HKliving zag het zoekvolume met maar liefst 888 procent meer toenemen dan het marktgemiddelde. Ook Des Pots, Fidrio, Doortje IJpelaar en Eric Kuster zagen het zoekvolume flink boven het marktgemiddelde toenemen. Ook in het jaar 2021 prijkt HKliving bovenaan de ranglijst van stijgers. Daarnaast laten wederom Des Pots en Doortje IJpelaar een flinke stijging zien in de eerste drie kwartalen het jaar 2021. In de jaarlijkse top-10 van potterie zit veel beweging. Action heeft in het jaar 2018 de eerste plaats overgenomen van Ikea, die geleidelijk naar de vijfde plaats is afgezakt. Kwantum is van de vijfde naar de tweede plaats gestegen. Ook Elho is geklommen in het klassement. De belangrijkste dalers zijn Ikea en Hema. Een recente sterke klimmer is Capi.

De Woondecoratie Trendmonitor 2021 biedt naast de in dit artikel vermelde thema’s tevens inzicht in (onder meer) de marktverhoudingen en ontwikkelingen op het gebied van materiaalsoorten, woonstijlen, kleuren, vormen, prijsgevoeligheid, overige productkenmerken en uitgebreide marktinformatie over merken en winkelformules.

Bron: Woondecoratie Trendmonitor 2021

Publicatiedatum: