Het was de eerste TrendSet Winter tijdens de pandemie en het zal waarschijnlijk begin 2022 de enige beurs in Duitsland blijven. Terwijl andere Living & Giving-beurzen om economische redenen werden afgelast, heeft TrendSet haar verantwoordelijkheid genomen tegenover haar exposanten en vakbezoekers, stelt de organisatie vast. Met een uitgebreid reglement voor hygiëne en veiligheid en ondanks de onzekerheid tot op het laatste moment over wat de federale en deelstaatregeringen zouden beslissen met betrekking tot de voorschriften voor de coronavirus pandemie, heeft TrendSet onverschrokken haar eerste beurs van het jaar georganiseerd om de markt en heel Duitsland een platform te bieden voor het bestellen van nieuwe koopwaar. Op enkele afzeggingen na waren alle grote exposanten, groot en klein, nieuw en bestaand, op TrendSet Winter 2022 vertegenwoordigd. Ook de vakbezoekers deden het feit dat de beurs aan het begin van het jaar plaatsvindt, eer aan met een grote opkomst. Meer dan 13.000 vakbezoekers is een uitstekend resultaat in de huidige pandemische situatie. TrendSet bewees daarmee als pilotbeurs in München opnieuw dat beurzen ook onder de door de pandemie nog steeds moeilijke omstandigheden succesvol en veilig kunnen worden gehouden.
Tevreden bezoekers, tevreden exposanten, hoge ordercijfers - TrendSet Winter 2022 was een succes. De branche kwam bij TrendSet in München bijeen. Na de kersthandel zijn de voorraadkamers van de retailers leeg en TrendSet 2022 was de eerste kans om ze te vullen met nieuwe Living & Giving-artikelen. Het leek er ook op dat TrendSet Winter deze keer niet alleen een ontmoetingsplaats was voor de hele branche, maar ook een zaak die iedereen die deelnam na aan het hart lag. TrendSet kreeg in dat opzicht heel wat positieve feedback van zowel exposanten als vakbezoekers.
"We zijn zo blij dat we hier zijn, want we hebben nieuwe producten nodig. De producten bekijken en aanraken is gewoon belangrijk. Geen enkele online winkel kan deze ervaring vervangen. En hier hebben we alle variëteit van vele merken. Daarom zijn we liever hier dan dat vertegenwoordigers ons in onze winkel bezoeken", legde een beursbezoekster uit waarom ze naar TrendSet in München was gekomen.
Men was het er in het algemeen over eens dat beurzen ondanks of vooral vanwege de moeilijke tijden noodzakelijk zijn. Een bezoeker van de TrendSet Winter 2022 verwoordde het gevoel van veel vakbezoekers met de woorden: "Net zoals de markt van ons retailers verwacht dat we open blijven en actuele koopwaar aanbieden, verwachten wij open beurspoorten voor de mogelijkheid om deze koopwaar te ervaren en te bestellen. En we hebben dat op een vroeg tijdstip nodig, ruim voor het begin van het seizoen. En in tijden waarin de toeleveringsketens steeds zwaarder belast worden en de levertijden steeds langer worden, moeten pre-orders ook voor de volgende seizoenen tot aan Kerstmis mogelijk zijn."
Anderen toonden zich verbijsterd over de afgelastingen van andere Living & Giving beurzen. Een andere vakbezoeker op TrendSet Winter 2022 merkte op: "Als er geen beurs is, wordt zowel fabrikanten als detailhandelaren de kans ontnomen om nieuwe goederen te ontdekken, te ervaren en te bestellen. Als het puur om de bescherming van de gezondheid zou gaan, is het begrijpelijk om beurzen niet te laten doorgaan. Maar als het om de economische belangen van met name beursorganisatoren gaat, is het gewoon oneerlijk om deze boven de belangen van exposanten en bezoekers te stellen. En dat in de huidige omstandigheden, waarin de detailhandel het al moeilijk genoeg heeft onder de gevolgen van de pandemie."
TrendSet dankbaar voor het succes van de beurs en het grote aantal exposanten en vakbezoekers dat eraan heeft deelgenomen
Tatjana Pannier, algemeen directeur van TrendSet, beschreef in haar ogen heel duidelijk de verantwoordelijkheid van een beurs in deze tijden: "Ook voor ons zou het gemakkelijk zijn geweest om TrendSet Winter 2022 te annuleren. Maar dat was voor ons nooit een punt van discussie. We hebben van bij het begin gepland dat TrendSet Winter 2022 zeker zou doorgaan. Tot op het laatste moment stonden we samen met Messe München in contact met de bevoegde instanties. Samen zijn we erin geslaagd om de sector in januari, ondanks de moeilijke omstandigheden, tijdig een bestelplatform te bieden met een functionerende regelgeving inzake hygiëne en veiligheid. Wij zien onszelf immers als een betrouwbare partner van de speciaalzaken, en dat blijven we ook in moeilijke tijden. De markt is ons met veel loyaliteit tegemoet gekomen. Bijna al onze exposanten waren aanwezig en alle bezoekers die het mogelijk konden maken waren ook aanwezig. We steunen elkaar en proberen ook in moeilijke tijden de zaken gaande te houden. Daarom wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om al onze exposanten te bedanken voor hun steun, loyaliteit en inzet om dit beursevenement mogelijk te maken. En natuurlijk dank ik ook de meer dan 13.000 vakbezoekers uit voornamelijk Duitsland (inclusief Midden- en Noord-Duitsland), Oostenrijk, Zwitserland en Italië, die kosten noch moeite hebben gespaard om naar München te komen en de TrendSet Winter 2022 tot een succes te maken." Zo vatte Tatjana Pannier, algemeen directeur van TrendSet, de organisatie van de beurs in uitdagende tijden dankbaar en optimistisch samen.
Tevreden bezoekers, tevreden exposanten en een groot aantal bestellingen - ook al voor Kerstmis 2022
Meer dan 13.000 vakbezoekers en 1.500 nationale en internationale exposanten en merken ontmoetten elkaar op TrendSet Winter 2022 van 8 tot 10 januari in München, Duitsland. En er waren veel nieuwe producten en trends voor Lente/Zomer 2022 te ontdekken. Verschillende exposanten hadden zelfs nieuwe producten voor Kerstmis 2022 bij zich, waardoor de handel de kans kreeg om op dit vroege tijdstip te bestellen. Na de annulering in Frankfurt namen veel bezoekers deze kans dankbaar aan. Bulkinkopers, inkopers, detaillisten en online retailers uit de sector Interiors & Lifestyle maakten van de drie beursdagen gebruik om nieuwe producten en paasartikelen te bestellen en pre-orders te plaatsen voor seizoensgebonden kerstartikelen. Alle betrokkenen voelden zich veilig dankzij de uitputtende hygiëneregels. De bezoekers waren goed voorbereid op de 2G+ regel die op de beurs van toepassing was. (2G+ betekent dat van COVID herstelde en volledig gevaccineerde personen worden toegelaten indien zij ook een negatief COVID-testresultaat kunnen voorleggen). Het contactloze toegangssysteem heeft ook geholpen. De bezoekersaantallen waren vrijwel gelijk aan die in de zomer van 2021. In het algemeen waren er minder bezoekers per winkel en, gezien de omstandigheden, minder vakbezoekers uit Noord-Italië en Zwitserland, wat niet verwonderlijk is gezien de lokale incidentie en de geldende quarantaineregels. De meer dan 13.000 vakbezoekers die het mogelijk maakten te komen, waren enthousiast.