Sinds 2014 kent Sustainable Brand Index een juryprijs toe genaamd Initiatief van het Jaar (Venture of the Year) - ter ere van hét initiatief op het gebied van duurzame branding en communicatie. Het doel van deze prijs is om een initiatief onder de aandacht te brengen dat een positieve impact heeft op mens, maatschappij of milieu en dat kan worden gezien als een voorbeeld of inspiratie voor anderen.
De juryprijs maakt deel uit van Sustainable Brand Index, Europa's grootste onafhankelijke onderzoek op het gebied van merken en duurzaamheid. De juryprijs wordt, behalve in Nederland, jaarlijks uitgereikt in Zweden (Årets Insats, sinds 2014), Noorwegen (Årets Bidrag, sinds 2020).
Hoe werkt het?
Nominaties kunnen bestaan uit een initiatief, campagne of product dat in het afgelopen jaar (2021-2022) is gelanceerd. Houd er rekening mee dat initiatieven die nog gepland staan om in de toekomst (na februari 2022) te worden gelanceerd, niet kunnen worden genomineerd. Nominaties worden systematisch geëvalueerd op basis van een reeks criteria. De criteria voor 2022 zijn:
- Innovatie - test het initiatief iets nieuws en / of daagt het bestaande normen uit binnen de sector waarin het zich begeeft?
- Betrokkenheid - creëert het initiatief consumentenbetrokkenheid en / of stimuleert het een duurzamer gedrag?
- Impact - heeft het initiatief het potentieel om blijvende positieve verandering teweeg te brengen?
- Creativiteit - onderscheidt het initiatief zich door zijn creatieve uitvoering - bijv. ontwerp, branding of communicatie
Op 31 maart 2022 worden tijdens een feestelijk online lanceringsprogramma de resultaten van de zesde editie van de Nederlandse Sustainable Brand Index bekendgemaakt.
Meer informatie:
Sustainable Brand Index
www.sb-index.nl