Succesvol debuutjaar Design by Ricardo smaakt naar meer

'Onze designtafels zijn geschikt voor luxe stijl, maar ze misstaan ook niet in een bruin café'

Terwijl in 2021 heel de wereld geteisterd werd door de coronacrisis, besloten kunstenaar Ricardo en ondernemer Daan Tol in deze turbulente tijd een gloednieuw label in de markt te zetten. Vanuit Purmerend begonnen zij samen een collectie designtafels met een bijzondere uitstraling te produceren. Ongeveer een jaar na oprichting pronken de designtafels in 44 verschillende showrooms, waarvan zelfs een in Duitsland.

Toch was het produceren van tafels niet geheel onbekend voor de onderneming. Voorheen werden er namelijk eikenhouten tafels geproduceerd. De industriële tafels, met metalen onderstellen, werden toentertijd geheel op maat gemaakt. Echter bleven de houtprijzen maar stijgen, waardoor het bedrijf besloot het roer volledig om te gooien. Zo werd de zoektocht naar een alternatief ingezet.


Sales manager Carola Tol en 'kameleon' Pamela.

Vloeibaar metaal
De opmerkelijke bewerking met metalen, gemaakt door Ricardo trok de aandacht van Daan Tol, eigenaar van onder andere een meubelfabriek in Noord-Holland. "Een samenwerking onder de merknaam Design by Ricardo heeft deze designtafels gerealiseerd. Elke tafel is een uniek en handgemaakt product. Gemaakt volgens de richtlijnen en onder toezicht van Ricardo", vertelt Yvonne Gerritsma, die zich bezig houdt met de marketing.

Een oplossing met vloeibaar metaal (95%) van een gecontroleerde kwaliteit wordt op het tafelblad gegoten. De laag wordt vervolgens in een decoratieve stijl bewerkt. Door de wijze van het aanbrengen, het schuren en polijsten van de metaal laag, krijgt het oppervlakte van het tafelblad een bijzondere uitstraling.



Switch naar B2B
Niet alleen de producten die geproduceerd werden veranderden door de oprichting van Design by Ricardo, ook werd er een andere markt aangesneden. "Voorheen werd er uitsluitend op de consument gericht. Toen we Design by Ricardo in de markt zijn gaan zetten, hebben we besloten ons volledig te richten op de zakelijke klant", vertelt Pamela, die als manusje van alles wordt ingezet binnen het familiebedrijf. Ondanks dat klanten helpen 'helemaal haar ding' was, voelt ze zich als een vis in het water na de transitie naar de B2B-markt.



Uitgesproken producten
Het team van Design by Ricardo was benieuwd naar de reacties vanuit de markt, aangezien de producten opvallend en uitgesproken zijn. "De feedback die we terugkrijgen is 50/50. De ene helft is er helemaal weg van en de andere helft vindt het niet bij hun passen. Maar dat vinden wij juist mooi. We zoeken uitsluitend bedrijven die qua stijl bij ons aansluiten", legt Yvonne uit.


Pamela vult aan dat de tafels toepasbaar zijn in verschillende variërende settingen. "Aan de ene kant passen onze producten in een moderne en luxe stijl, maar aan de andere kant hebben we ook modellen die in een bruin café of stampkroeg niet misstaan."



Mix & match
Bij Design by Ricardo wordt er gebruik gemaakt van het mix & match principe. Zo zijn de tafelbladen in verschillende vormen en metaallagen te verkrijgen: Las Vegas Gold, Italian Steel, Swiss Steel, Bronze en Metal Champagne die sinds 2022 toe is gevoegd aan het assortiment. Tevens kan er gekozen worden uit de specials Alaska Gold en Italian Steel. Ook kunnen klanten kiezen uit negen poedercoat kleuren, een ruim aanbod van stalen onderstellen en is er keuze uit een 5 cm of 6 cm dik tafelblad.

Met de laatstgenoemde variabele gaat Design by Ricardo dit jaar aan de slag. Tijdens de afgelopen editie van Meubelbeurs Brussel, waar het bedrijf uit Purmerend voor het eerst exposeerde, viel het team iets op. "We zagen ontzettend veel dunne tafelbladen", vertelt Pamela, "dus wij willen hier de komende tijd op inspelen. Op technisch vlak is dit nog een hele uitdaging, maar daar zetten we ons volledig voor in."



Goede voornemens
Ondanks dat de Nederlandse retailers in lockdown zitten, is Design by Ricardo vol goede moed het nieuwe jaar ingegaan. Het doel voor 2022 is duidelijk: nog meer harten veroveren van woon-, meubel-, en designwinkels. "We luisteren goed naar de klant en gaan aan de slag met de feedback. Omdat het een nieuw product is, proberen we op basis van de respons de tafels te optimaliseren", licht Yvonne toe.

Om nog meer mensen te bereiken zal het Noord-Hollandse bedrijf weer aanwezig zijn tijdens de komende edities van Meubelhart Beusichem en Meubelbeurs Brussel. Vorig jaar maakte Design by Ricardo zijn debuut en dit bleek in de smaak te vallen. "Ik hoop dat Beusichem dit jaar net zo succesvol wordt als vorig jaar. Wat Brussel betreft hebben we ook grote plannen. We zullen op een betere plek staan met een flink grotere stand", vertelt Pamela, die er helemaal klaar voor is.

Meer informatie:
Design by Ricardo
Component 153
1446 WN Purmerend
0299 223 900
info@designbyricardo.com
www.designbyricardo.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven