Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vraaggesprek over uitdagingen, volksgezondheid en 2022

Peter van Workum van CLS LED BV: "Aantal prijsstijgingen zijn zo absurd, dat je daar nauwelijks op kunt anticiperen"

2021 ligt achter ons. Voor veel ondernemers in de interieurbranche een jaar om nooit te vergeten. Niet alleen vanwege alle coronaperikelen. Ook het tekort aan grondstoffen en de oplopende tarieven bezorgden velen hoofdbrekens. Om maar niet te spreken over de vele openstaande vacatures.

Inmiddels staat het vizier alweer vol op 2022. Tijd om verschillende ondernemers aan de tand te voelen, waaronder directeur Peter van Workum van CLS LED BV, gespecialiseerd in o.a. verlichting in de woonbranche.

Als je minister van Volksgezondheid was, welke coronamaatregelen zou jij dan nemen?
"Ik zou ervaren crisismanagers uit het bedrijfsleven aannemen, je kunt niet verwachten dat ambtenaren op dit soort scenario’s kunnen anticiperen. Een groot gedeelte van het ambtelijk apparaat is ambtenaar geworden vanwege risicomijdend gedrag en omdat ze het prettig vinden functioneren in vaste structuren. Het anticiperen op de coronacrisis vergt een enorme flexibiliteit. Daarnaast moet je snel kunnen schakelen vooruitzien op mogelijke scenario’s.

Daarnaast zou ik in een OMT niet louter medici willen zien zitten, die vanuit een relatief comfortabele positie zich bezig houden met maar een aspect van de coronacrisis. Ik zou wellicht een tweede orgaan naast me willen zien, met een brede afspiegeling van de maatschappij om uit de 1e hand te ervaren wat het effect is op de maatschappij van alle maatregelen.

Het budget voor de zorg zou ik fors verhogen, zodat we minder geld aan ad hoc maatregelen kwijt zijn.

Ik zou verder meer influencers willen inzetten om bepaalde delen van de maatschappij te bereiken en daar de vaccinatie graad omhoog te krijgen. Met name in veel geloofsgemeenschappen is het vaccinatiepercentage extreem laag en dan maakt het niet uit of dit een christelijke of islamitische groepering is.

Tevens zou ik veel meer inzetten op middelen om duidelijk te maken dat corona echt wel iets meer kan zijn als een griepje. Zelf lag ik in maart 2020 aan de zuurstof en ik weet uit eigen ervaring dat het een redelijk slopende ziekte kan zijn met een bijzonder lange nawerking.

Als laatste zou ik betere analyses willen hebben over de schade die het coronabeleid aanricht in de maatschappij. We houden de hele maatschappij gegijzeld om mensen te beschermen, die al een groot gedeelte van hun leven hebben beleefd en vaak daarnaast toch ook al te maken hebben met fors onderliggend lijden. Ik weet dat deze stelling controverses oproept, maar weet ook dat onderwerp wel degelijk bespreekbaar zou moeten zijn."

Hoe blik je terug op 2021?
"Het was zakelijk gezien een beter jaar dan verwacht. Als CLS LED hadden we verwacht dat met name onze klanten uit de culturele wereld zwaar te lijden zouden hebben onder alle sluitingen, maar dat effect was gelukkig minder groot dan verwacht.
Onze klanten uit de woningbranche draaien topomzetten, dus zij grijpen de financiële mogelijkheden aan om de noodzakelijke investering te doen om hun gebouwen te laten voldoen aan de energie prestatie eisen.
In de privésfeer was het een rommelig jaar met verhuizingen, verbouwingen en meer zaken die ongemerkt toch veel meer energie kosten, dan je in eerste instantie verwacht."

Voor welke uitdagingen kwam je te staan?
"Voor ons is het sourcen van materialen voor steeds meer medewerkers een dagtaak geworden, wat me persoonlijk regelmatig frustreert. Ik zie mijn R&D medewerkers liever mooie verlichtingsoplossingen ontwikkelen, dan op zoek te gaan naar een component van 20 cent dat nergens te krijgen is, maar waardoor je een complete lijn armaturen niet kunt produceren.

Daarnaast zijn een aantal prijsstijgingen zo absurd geweest, dat je daar nauwelijks op kunt anticiperen. Aluminium werd bijvoorbeeld 50% duurder. Leveranciers van voedingen verhoogden vier keer in 2021 hun prijzen."

Wat waren absolute hoogtepunten? 
Absoluut hoogtepunt was de motor roadtrip die ik met mijn 22-jarige zoon Jeroen  door Andalusië heb gemaakt. Je leert elkaar ongelooflijk goed kennen, hij leidt al een aantal jaren een eigen leven in Amsterdam, werkt 60-80 uur per week in de financiële premier league
en we zien elkaar hooguit een keer per twee maanden. Dus die 14 dagen samen waren ongelooflijk waardevol samen. We hopen hier in de toekomst een jaarlijks evenement van te kunnen maken."

Welke voornemens c.q. doelen heb je voor het komende jaar?
"Meer tijd vrijmaken voor familie en vrienden en zakelijk gezien ons internationale distributienetwerk verder uitbreiden. Qua projecten staat er iets heel bijzonders te gebeuren, daarover later meer...

Als laatste wil ik iedereen een heel gezond 2022 toewensen. En daarnaast veel zakelijk succes en de nodige veerkracht en optimisme, want helaas gaan we nog minimaal een jaar en wellicht wel twee jaar geconfronteerd worden met een 'natuurverschijnsel' dat ons leven aardig op de kop zet."

Meer informatie:
CLS LED BV
Bijsterhuizen 2523
6604 LM Wijchen
T: +31 (0) 26 326 36 76
info@cls-led.com     
www.cls-led.com