Liza van Leur, van Lemetex:

"Gat tussen midden- en hoogsegment opvullen"

Op de grens van Gelderland en Brabant is het klein dorp Hedel te vinden, waar importeur van woningtextiel Lemetex sinds kort in haar nieuwe pand is getrokken. Ondanks dat het plaatsje maar ongeveer 5000 inwoners telt, worden er vanuit Hedel tienduizenden producten verstuurd naar vele woonwinkels, interieurzaken, webshops en tuincentra, door heel Europa.

Na een hectisch, maar geslaagd jaar, maakt het bedrijf zich op voor 2022. Echter ging het de afgelopen tijd niet allemaal van een leien dagje. Het in 1978 opgerichte Lemetex kwam voor het ene na het andere probleem te staan, maar keer op keer werd er een passende oplossing gevonden.


Liza van Leur.

Uitdagingen
Liza van Leur, die zich onder andere bezig houdt met de inkoop en marketing van het familiebedrijf, geeft hier een goed voorbeeld van: "Door de enorme drukte die we hebben gehad én uiteraard de coronapandemie, die ervoor hebben gezorgd dat we met personeelstekorten kampten. Zo kwamen collega's thuis te zitten, omdat hun kinderen niet meer naar school mochten."

Al lachend vertelt Liza hoe ze dit probleem hebben weten te tackelen. "Je moet flexibel zijn, dus bedachten we een passende oplossing. We hebben een vergaderruimte omgetoverd tot kinderdagverblijf, zodat werknemers konden blijven werken. We hebben zelfs tijdelijk een oppas in dienst genomen."



Christmasworld
Ondertussen zijn de ogen volledig gericht op 2022. Reikhalzend en enigszins met een gespannen blik kijken ze bij Lemetex uit naar eind januari. "Christmasworld is voor ons de belangrijkste beurs van het jaar. Hier spreken we de meeste klanten en ontmoeten we nieuwe mensen. We hopen dat het evenement door kan gaan, zodat we onze kerstcollectie 2022 binnen presenteren." Naast de grootste Kerstbeurs ter wereld, zal het bedrijf deelnemen aan Trendz, GRS en Spoga Gafa.

Gat dichten
De koers voor de komende jaren is al bepaald. Zo zal Lemetex haar strategie wat bijschaven, maar dit mag niet ten koste gaan van het DNA van de onderneming. "Klanten geven bij ons aan dat er weinig producten te vinden zijn, die tussen het midden- en hoogsegment in zitten. Ondanks dat we dicht bij onszelf willen blijven, verschuiven we iets meer richting de exclusieve kant. We willen dit gat dichten."
Onder het label Unique Living presenteert Lemetex een collectie woningtextiel en accessoires. De producten variëren van klassiek en landelijk tot strak modern en alles daar tussen in.



Automatisering
Ook het woord automatisering valt tegenwoordig vaak tijdens vergaderingen en overleggen. Processen digitaliseren staat hoog op het lijstje. "We zijn plotseling heel erg snel gegroeid en spelen momenteel mee met de grote jongens. Om deze groei in goede banen te kunnen leiden heeft automatisering nu prioriteit. Voorheen hebben we hier weinig tijd voor gehad. Nu is de tijd om hier geld en tijd in te investeren", legt Liza uit.

Internationaal opereren
In de langere termijn wil Lemetex stappen gaan zetten in het buitenland. Het bedrijf verkoopt haar artikelen al in onder andere Italië, België, Duitsland en Frankrijk, maar ook hier is nog winst te behalen. "Later willen we ons meer gaan richten op Scandinavische en Zuid-Europese landen. Zo zijn we ook op zoek naar agenten uit deze landen, maar het is niet gemakkelijk om ze te vinden."

Meer informatie:
Lemetex / Unique Living
Buitenkamp 18
5321 KB Hedel
sales@lemetex.nl
www.uniqueliving.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven