De online meubelretailer Made.com heeft zijn omzetverwachtingen verlaagd voor dit jaar. Redenen hiervan zijn de verstoringen in de toeleveringsketen en vertragingen bij het verzenden.
Het bedrijf zei dat verstoringen in de hele sector de impact van de sterke vraag naar zijn producten compenseerden, met uitgebreide fabriekssluitingen in Vietnam, congestie in wereldwijde havens en langere verzendtijden die leveringen aan klanten al vertraagden.
Made.com gaf aan dat die verstoringen "de afgelopen maanden waren verergerd, die een negatieve invloed hebben op de timing van de voorraadopname".
De pandemie heeft wereldwijd tot vertragingen bij de verzending en productie geleid. Schepen zijn er niet in geslaagd om aan te meren in havens waar sprake was van afsluitingen of personeelstekorten, waardoor een rimpeleffect ontstond dat leveringen over de hele wereld heeft beïnvloed. Dat komt bovenop fabriekssluitingen als gevolg van verminderde personeelsbezetting, lokale Covid-beperkingen of energietekorten te midden van recordprijzen op de markt die fabrikanten ertoe hebben gedwongen hun energie te rantsoeneren in de aanloop naar de kerstperiode.
"Vanwege de toegenomen verstoringen verwacht Made nu dat een groter deel van de omzet wordt uitgesteld tot begin 2022, met een overeenkomstig hoger niveau van uitgestelde inkomsten voor 2021", zei de retailer donderdag in een handelsaankondiging.
Lees hier het complete verslag bij The Guardian