Interview met marketingmanager Menno de Mol

Onstuimige groei Koninklijke Peitsman: in twee jaar van 140 naar 200 medewerkers

Koninklijke Peitsman B.V. groeit uit haar jasje. De groothandel voor  woning- en projectinrichting en de parketteur maakt de laatste jaren een forse groei door. Niet alleen qua omzet, ook het aantal personeelsleden ging in twee jaar tijd van 140 naar 200 medewerkers. "Sterk punt is dat we - zeker in deze coronaperiode - voorraadhoudend zijn en dat we in elke regio een filiaal hebben waar onze ruim 10.000 kwaliteitsproducten verkrijgbaar zijn", legt marketingmanager Menno de Mol het succesverhaal in een notendop uit.

Marketingmanager Menno de Mol showt een vloerdeel van Quick-Step. 

Peitsman werd ruim 135 jaar geleden opgericht. Om precies te zijn in 1885. Als familiebedrijf is het zich steeds meer gaan specialiseren als groothandel voor de woning- en projectinrichting. Niet zonder succes.  Vanuit 11 vestigingen worden zo'n 8000 relaties bediend.
Klanten kunnen in de filialen terecht voor het afhalen van producten die ook bekeken kunnen worden (met opdrachtgevers) in de vestigingsshowroom. Verder levert het binnen 48 uur alle producten franco bij de klant af. Hiervoor maakt zij gebruik van 28 eigen vrachtwagens die volgens een eigen logistiek systeem worden ingepland, waardoor levertijden zeer kort zijn en ze altijd 'just-in-time' levert. Klanten hoeven dus zelf geen voorraden te houden.

Koninklijke Peitsman werd in 1885 opgericht.

Het bedrijf is gespecialiseerd in producten die de parketteur, woninginrichter of projectinrichter nodig heeft voor zijn werk. Denk hierbij aan laminaat, PVC vloeren , houten vloeren, gordijnrails, lijmen en egaliseermiddelen, gereedschappen, fournituren, onderhoudsartikelen en entreematten.

De afgelopen jaren is vooral het assortiment met harde vloerbedekking sterk uitgebreid met nieuwe collecties van de merken Quick-Step (van moederbedrijf Unilin), Beautifloor (eigen label) en mFLOR. Hiermee heeft de groothandel laminaatvloeren, pvc-vloeren en parketvloeren voor elke smaak en elke benodigde toepassing in huis.


Moederbedrijf Unilin Flooring in Wielsbeke (België).

"Dat we in de afgelopen twee jaar gegroeid zijn naar 200 medewerkers, zegt wel iets over de groei die we als Peitsman meemaken", zegt Menno de Mol. "Net als andere branchegenoten profiteren we van de markt, die omhoog is geschoten. Om alles in goede banen te leiden, hebben we steeds meer handjes nodig.
Dat we door Unilin zijn overgenomen, daarmee hebben we een positieve slag gemaakt in de aansturing. Verder is ons marketingteam gegroeid van een naar vier personen. Daar wordt de serieuze meerwaarde ook van onderkend."

Afgelopen zomer werd een nieuw ERP-systeem (SAP) ingevoerd. Elk bedrijf dat daarmee de eerste stappen heeft gezet weet dat dat geen eenvoudig project is. Ook voor Peitsman had deze 'alles-in-één bedrijfsoplossing voor boekhouding, facturatie, logistiek en voorraadbeheer' de nodige voeten in aarde. "Juli en augustus waren moeilijke maanden, vooral ook omdat iedereen drie keer zo hard moest lopen om de bestelde producten te kunnen leveren. Maar inmiddels staat het systeem en zijn we klaar voor een nieuw jaar. "

Grondstoffentekort
"Evenals veel andere bedrijven hebben we in 2021 flink geplust", vervolgt Menno. "Als marktgedreven bedrijf draaien we op volle toeren. We worden eigenlijk alleen beperkt door het grondstoffentekort. Anders hadden we het nog drukker gehad. Het gevolg is wel dat we uit ons jasje groeien en alle zeilen bij moeten zetten om voldoende personeel te krijgen, zowel in het magazijn als op kantoor."


Het marketingteam van Peitsman op InCoDa 2021, met v.l.n.r. Menno de Mol, Maud Tegelaers, Nikki Gravelijn en Monique Molenaar.

Op de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) in Gorinchem, die in september jl. plaatsvond, showde Peitsman onder meer de collecties van Beautifloor, die in het afgelopen jaar verder ontwikkeld zijn. De laminaatcollectie is uitgebreid met drie nieuwe, waterbestendige series die niet van echt hout te onderscheiden zijn. De primeur van dit jaar is de Beautifloor Rigid Visgraat collectie: voelbare structuren, realistische dessins en waterdicht met de Unizip clickverbinding. 

Peitsman heeft ook de hoogwaardige collecties van Quick-Step onder haar hoede. Onder meer de Alpha PVC, bestaande uit een breed assortiment aan ultrasterke vloeren die voorzien zijn van een natuurlijk matte uitstraling met realistische voegen. Deze zijn zowel hotspot-vrij als 100% waterdicht.
Verder vertegenwoordigt Peitsman ook mFLOR: duurzame, sterke designvloeren, gemaakt van de allerhoogste kwaliteit materialen. 

Waterbestendig met een eenvoudige plaatsing, dat kenmerkt de Beautifloor Rigid PVC.

Inmiddels staat de vloerenbranche aan de vooravond van 2022. De afgelopen twee jaren heeft menig bedrijf in de interieurbranche bepaald geen windeieren gelegd. Wat gaat het komende jaar ons brengen? Menno de Mol: "Dat blijft toch een klein beetje koffiedik kijken. We hadden bijvoorbeeld niet verwacht om weer in een lockdown terecht te komen. Door corona leven we in een onzekere tijd. Niettemin verwachten we in 2022 verder te kunnen groeien. Vooral ook omdat we tal van nieuwe collecties op de planning hebben staan; als bedrijf moet je blijven vernieuwen. Voorlopig wijst niets erop dat we minder gaan verkopen. Hopelijk gaat de grondstoffenmarkt zich stabiliseren. Dan is een belangrijke belemmering weg om klanten goed te kunnen blijven bedienen", zegt hij tot besluit.

Meer informatie:
Koninklijke Peitsman
Boterdiep 56 
3077 AW Rotterdam
Tel. 010 - 292 14 70
verkoop@peitsman.nl
www.peitsman.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven