Overal waar je kijkt zijn momenteel Black Friday acties te vinden. Niet meedoen is bijna geen optie, dan gaat de klant naar een ander. Dat legt hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer uit aan RTL Nieuws. "Alleen als je echt iets unieks te bieden hebt qua service of producten, kun je Black Friday links laten liggen."
Foto ter illustratie: Getty Images.
Echter doet IKEA niet mee aan de schreeuwende posters op de winkelruiten en zijn er geen scherpe afprijzingen te vinden. BringBackFriday, zo heeft de Zweedse meubelketen deze dag genoemd.
"We vinden dat Black Friday duurzamer kan. Breng je oude IKEA-meubel terug naar ons, en jij krijgt een deel van de waarde van dit meubel terug in de vorm van een tegoedbon. Hiervan kan jij weer een duurzaam product kopen", luidt de uitleg van IKEA. De oude meubels worden afgeprijsd verkocht door de winkel.
"Ikea kan dit doen. Die heeft allemaal meubels van het eigen merk en is daarmee voldoende onderscheidend. De keten concurreert niet met andere winkels die identieke producten voor een scherpere prijs aan kunnen bieden", zo zegt hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer.
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Sofa Company, met drie winkels in Nederland. Hier ook geen reclames. Het Deense bedrijf lanceerde in plaats van Black Friday, Green Friday. Voor elk verkocht item worden bomen geplant. "Een bedrijf in handgemaakte meubels kan Black Friday links laten liggen, zij hebben net als IKEA geen concurrentie."
Lees hier het hele interview.