Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Pakkettenmarkt kan record 2020 verbreken

Consumenten lijken dit jaar nog meer sinterklaascadeaus online te bestellen. Gedurende de eerste drie weken van november gaven consumenten gecorrigeerd voor inflatie via internet circa 8 procent meer uit dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit transactiedata van ABN AMRO.


Foto ter illustratie. PVC-vloer van Tarkett.

Als die trend de komende weken doorzet, kan het record van 2020 worden verbroken. Consumenten gaven toen rond Sinterklaas zo’n 50 procent meer uit in webwinkels dan in 2019. Dit jaar krijgen pakketbezorgers het naar verwachting nog drukker. Indien het kabinet dit jaar zou besluiten al voor pakjesavond niet-essentiële winkels te sluiten, zou dat leiden tot een verdere toename van de online-uitgaven, met nog meer vertraging tot gevolg.

De Sinterklaas bestedingen in de eerste drie weken van november zijn 8 procent meer online. Online-uitgaven van consumenten met een rekening bij ABN AMRO aan producten die meestal in een pakket worden verstuurd, zoals kleding, elektronica, speelgoed en meubels. Cijfers per week en gecorrigeerd voor inflatie (consumentenprijsindex).



De online-uitgaven liggen sinds het einde van de lockdown afgelopen zomer vrijwel voortdurend boven die van dezelfde periode vorig jaar. De toename in internetaankopen lijkt daarmee niet zozeer het gevolg te zijn van de nieuwe coronamaatregelen, maar is waarschijnlijk structureel. Het kabinet waarschuwde op vrijdag 12 november voor de snel toenemende aantallen besmettingen en ziekenhuisopnames. Om besmettingen tegen te gaan moeten niet-essentiële winkels om zes uur ’s avonds de deuren sluiten. Eerdere coronagolven zorgden voor een explosieve stijging van de onlinebestedingen en het aantal pakketjes, maar dat lijkt deze keer vooralsnog mee te vallen. In de derde week van november stegen de online-uitgaven sterk, maar de toename was niet groter dan normaal in de aanloop naar Black Friday en Sinterklaas.

Harde lockdown
De huidige maatregelen zouden gelden tot en met 4 december. Dan zijn waarschijnlijk de meeste cadeautjes voor pakjesavond wel binnen. Wel kondigt het kabinet waarschijnlijk al op vrijdag 26 november nieuwe maatregelen aan, waarbij alle beleidsopties op tafel liggen. Een ‘harde lockdown’ met sluiting van winkels behoort dus ook tot de mogelijkheden.

Een volledige sluiting van niet-essentiële winkels zou leiden tot een enorme stijging van het aantal online bestelde pakketjes, zeker als het kabinet al vóór pakjesavond tot zo’n harde lockdown zou besluiten. In 2020 besloot het kabinet tot een sluiting van niet-essentiële winkels vanaf dinsdagochtend 15 december. Dat leidde tot een sterke stijging van de online-bestedingen. Zo bestelden consumenten eind december 2020 bijna twee keer zoveel online als in dezelfde periode in 2019. Webwinkels verkochten toen onder andere veel elektronica, meubels en kleding.

Extra capaciteit
Pakketbezorgers hebben de capaciteit dit jaar verder opgeschroefd. PostNL rekent dit jaar op een piek van 2 miljoen pakketten per dag, tegen 1,7 miljoen per dag vorig jaar. DHL wil dit jaar 1,2 miljoen pakketten per dag verwerken, tegen 1 miljoen vorig jaar.

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: