Waar laten Nederlanders hun online aankopen het liefst bezorgen en houden zij hierbij rekening met het milieu? Ruim 80% van de mensen laat aankopen meestal thuis bezorgen omdat het niks extra’s kost en zij zich dan niet hoeven te verplaatsen. Toch kiest 59% ook regelmatig voor een afhaalpunt. Dat meldt mediabedrijf MarketingTribune.
Foto ter illustratie: Puhhha | Dreamstime
De Europese pakketservice Mondial Relay, met zo’n 1.000 afhaalpunten sinds dit jaar ook actief op de Nederlandse markt, stelde deze vraag in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos aan 1.000 consumenten om een beter beeld te krijgen van de markt.
Hoewel de meerderheid haar pakketten thuis laat bezorgen, kiezen steeds meer mensen voor een afhaalpunt. Zo’n 43% beschouwt een afhaalpunt als de meest milieuvriendelijke aflevermethode. Voor 22% is de mogelijkheid om te kiezen voor een afhaalpunt van invloed op de aankoopbeslissing.
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders graag online shoppen: maar liefst 45% koopt zowel online als in de winkel en bijna 20% koopt vrijwel alles online. Kleding, huishoudelijke apparatuur en IT producten zijn het meest populair. Bijna 90% van de respondenten doet regelmatig aankopen via grotere spelers zoals Bol.com, Coolblue.nl en Marktplaats.
Bron: MarketingTribune