Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belangstelling woonaccessoires sterk toegenomen

Uit de nu verschenen Woondecoratie Trendmonitor 2021 blijkt dat het goed gaat met de markt voor woonaccessoires. Inmiddels wordt er in Nederland meer dan 6,6 miljoen keer per maand online gezocht naar woonaccessoires en het volume groeit nog steeds. Het meest wordt er naar vloerkleden gezocht. De sterkste procentuele groei is te vinden bij kaarsen, kerstartikelen en vazen.


Decoratief glaswerk van groothandel Jodeco Glass.

6,6 miljoen zoekopdrachten per maand in 2020
De analyses van Google data zijn uitgevoerd op het zoekverkeer naar woondecoratie gerelateerde zoekopdrachten in de periode oktober 2017 t/m september 2021. Eerst is er een database samengesteld van alle zoekopdrachten die aan woondecoratie gerelateerd zijn. Hiervoor zijn alle data verzameld van gerelateerde zoektermen op het gebied van woondecoratie, zoals alle soorten vloerkleden, bijzettafels, manden, potten, kerstspullen, kaarsen, etc. Al deze databestanden zijn met elkaar ontdubbeld en hieruit is een database voortgekomen met statistieken over meer dan 211 miljoen zoekopdrachten en bijna 34.000 verschillende zoektermen.

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan woondecoratie blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks meer dan 4,5 miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar woondecoratie. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar fors gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2018 nog 'slechts' 2,6 miljoen zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld 6,6 miljoen keer gezocht naar woondecoratie. Onderstaand figuur toont de jaarlijkse mutatie van het zoekvolume.


Jaar-op-jaar ontwikkeling van het zoekvolume.
*) Vierde kwartaal.
**) Eerste drie kwartalen.

Het zoekvolume steeg in het vierde kwartaal van 2018 met 18 procent, waarna de groei van het zoekvolume toenam met 39 procent in het jaar 2019 tot 79% in het jaar 2020. In de eerste drie kwartalen van 2021 nam het zoekvolume toe met 14 procent. Dat lijkt bescheiden, maar na het topjaar 2020 als gevolg van de corona pandemie was het de vraag of de verhoogde aandacht van de consument voor woonaccessoires zou aanhouden of weer terug zou vallen.

Vloerkleden grootste productgroep
Bij de zeer algemene zoekopdrachten komen de zoektermen interieur, wanddecoratie, muurdecoratie, woonaccessoires en woondecoratie veel voor. Maar naar welke specifieke productgroepen wordt er het meest gezocht? De productgroepen met het meeste zoekvolume zijn vloerkleden, tafels, potten, spiegels, schilderijen en kerstartikelen.

Zo werd er in de afgelopen vier jaar gemiddeld 555.000 keer per maand naar vloerkleden gezocht en bijna 400.000 keer per maand naar een (bijzet-)tafeltje. De procentuele verdeling van de onderscheiden productgroepen ziet er als volgt uit.

Ruim 14 procent van het zoekvolume met productgroep aanduiding heeft betrekking op vloerkleden. Op de tweede plaats staan de (bijzet)tafeltjes met een aandeel van 10 procent in het zoekvolume. De nummers drie en vier zijn potten en spiegels.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

Sterke groei kaarsen, kerstartikelen en vazen
Het aantal zoekopdrachten op het gebied van woonaccessoires is sinds de corona crisis sterk toegenomen. Bij aanvang van de pandemie groeide met name het zoekvolume van potten, vazen en schilderijen. De productgroep waarvan het zoekvolume beduidend sterker groeide dan dat van de gehele woondecoratiebranche is de productgroep vazen. De meeste andere vermelde productgroepen lopen qua ontwikkeling van het zoekvolume redelijk parallel aan de ontwikkeling van de gehele woondecoratiebranche. De categorie fotolijsten kent wel een structureel beneden gemiddelde groei van het zoekvolume. In het lopende jaar 2021 kennen de productgroepen kaarsen, kerstartikelen en vazen een beduidend sterkere groei van het zoekvolume dan de andere productgroepen. Zo laat de productgroep kaarsen over het afgelopen jaar een verdubbeling van het zoekvolume zien.

Bron: Woondecoratie Trendmonitor 2021

Publicatiedatum: