Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nicolas d’Audiffret, CEO van online groothandel Ankorstore:

'Onafhankelijke retailers laten Black Friday onterecht links liggen'

Onafhankelijke retailers zien Black Friday met tegenzin dichterbij komen. Deze dag wordt in Nederland steeds populairder, maar kleinere ondernemers kunnen de nodige kortingen niet bieden, bijvoorbeeld omdat hun marges dit simpelweg niet toestaan. Deze problemen zijn niet onoverkomelijk. Door niets te doen, laten kleine retailers dus omzetkansen aan zich voorbijgaan.

Kleinere winkeliers worden geconfronteerd met een meedogenloze combinatie van uitdagingen, waaronder de economische nasleep van lockdowns en het einde van steunpakketten. Black Friday voert de druk verder op. De hoge kortingen die consumenten verwachten, betalen zij namelijk uit eigen zak.

Deze ontwikkeling ziet Nicolas d’Audiffret, CEO van online groothandel Ankorstore met lede ogen aan. “Onafhankelijke retailers vormen voor mij het hart van de Europese winkelervaring. Maar tijdens piekmomenten zoals Black Friday zien we dat grote spelers er met de winst vandoor gaan.”


Nicolas d’Audiffret, CEO van online groothandel Ankorstore.

Alternatieve Black Friday
Friday biedt desondanks grote omzetmogelijkheden. Zo lag het aantal iDEAL-betalingen vorig jaar op €106 miljoen en wordt verwacht dat dit jaar de portemonnee nog verder wordt opengetrokken. Omdat onafhankelijke retailers niet mee kunnen in het kortingsgeweld, gaat de winst voornamelijk naar Big Retail en techreuzen.

Het was voor hem een reden om een alternatieve Black Friday in het leven te roepen, die is toegesneden op onafhankelijke retail. “Wij werken samen met de merken op ons platform om kleine spelers hun concurrentiepositie terug te geven, door bij productinkoop de marge-stress weg te nemen. We moedigen onze aangesloten merken aan om Black Friday-kortingen te bieden, maar ongeacht wat zij doen, garanderen we via onze eigen investeringen een prijsverlaging van 10%. Dat is een forse investering voor ons, maar we vinden het belangrijk om ons hiervoor in te zetten en onafhankelijke retailers te helpen om ook tijdens piekmomenten concurrerend te blijven.”

Al met al verwacht Ankorstore met deze campagne enkele miljoenen euro's aan omzet te genereren voor zelfstandige winkeliers. “Alles wat we doen, doen we om het speelveld te effenen voor onafhankelijke retailers en merken. De platformtechnologie en schaalvoordelen die de afgelopen jaren marktaandeel heeft weggesnoept van kleine spelers, zetten we nu in om tegenwicht te bieden aan big retail. Alleen zo maken we van fysiek winkelen weer een unieke ervaring en ontdekkingstocht, in plaats van eenheidsworst", vertelt Nicolas.

De Black Friday-inkoopcampagne van Ankorstore loopt vanaf heden tot en met 2 november 2021.

Meer informatie:
Ankorstore
www.ankorstore.com

Publicatiedatum: