Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Studenten opleiding Interieuradviseur schetsen hun school van de toekomst

Hoe ziet de school van de toekomst eruit? Die vraag legde Tarkett samen met partner EromesMarko vorig schooljaar neer bij zestien studenten van de opleiding Interieuradviseur. Door middel van desk- en fieldresearch, hoor- en werkcollege’s en interviews ontstond een ontwerp voor de school van de toekomst. In de tien weken die volgden, werkten de studenten deze vraag uit tot een ontwerp voor de ‘school van de toekomst’.

De tien weken zagen er voor de studenten als volgt uit: één dag in de praktijk, vier dagen op school. De praktijkdag vond plaats op de inspiratiecampus van EromesMarko, waar ze input kregen uit het werkveld en hoorcolleges over duurzaamheid, kleur- en lichtgebruik, inrichting, akoestiek, materiaal en binnenluchtkwaliteit. In de vier dagen op school kregen ze ruimte voor de uitwerking van de opdracht.

Etienne Trum (Tarkett) en Wim van Schie (EromesMarko) kregen de taak om de studenten te begeleiden. Zij waren er van begin tot eind bij en bekeken alle onderzoeken, ontwerpen en presentaties en kwamen tot de volgende bevinding: 'de gebruiker staat centraal, of het nu een student, docent of conciërge is. Met in het gebouw aandacht voor natuurlijk licht, groen en een functionele vloer afgestemd op het doel van elke specifieke ruimte.'



Gebruiker staat centraal
Deze mening delen bijna alle studenten. Ze geven aan dat een schoolgebouw vooral een middel is, en geen doel op zich. Dat het gebouw baat heeft bij een aangenaam binnenklimaat dat iedereen optimaal ondersteunt in het persoonlijk functioneren en welbevinden. Of het nu - bijvoorbeeld - de leerling is die kennis opdoet, een docent die lesgeeft, een conciërge die toeziet op een opgeruimde omgeving of een andere gebruiker van de ruimte: een schoolgebouw is er voor iedereen. Al deze groepen bij elkaar representeren de ‘gebruiker’.

Deze gebruiker moet volgens de studenten in staat zijn om in iedere ruimte te kunnen werken of studeren. Op die manier is iedereen verbonden met de school en haar gebruikers. Naast deze flexibele invulling pleiten de studenten voor gemengde klassen en niveaus. Zo richten alle studenten zich eerst op een brede algemene ontwikkeling, samen met alle niveaus en leeftijden, en pas later op een studiekeuze of -richting. Dat zorgt voor meer aansluiting op, en begrip voor elkaar.

(Natuurlijk) licht
Werken met weinig zonlicht of zelfs zonder ramen? Dat vindt niemand prettig, blijkt uit het onderzoek en daarna ook het ontwerp van de studenten. Volgens hen heeft licht en lichtsterkte een positief effect op de leerprestaties. Vooral blootstelling aan natuurlijke lichtinval is beter voor de concentratie, alertheid en productiviteit. Geen wonder dat hier zoveel aandacht voor is.

De oplossing: meer en grotere ramen voor meer natuurlijke lichtinval. Dit zorgt voor een duidelijk dagritme. Is het vroeg donker? Dan maakt de ‘school van de toekomst’ gebruik van duurzame lichtbronnen: deze hebben een lange levensduur en een minimaal energieverbruik. Deze duurzame keuzes hebben niet alleen impact op het milieu, maar ook op de keuze van studenten voor een nieuwe school. Duurzaamheid is in hun wereld een thema dat steeds belangrijker wordt.

Planten maken gelukkig
Groen in de omgeving, of het nu binnen of buiten is, heeft een positieve uitwerking op iedereen. En zo ook op studenten en hun leeromgeving. Volgens hen helpt een plantrijke omgeving tegen stress en vermoeidheid en heeft het een positief effect op de productiviteit. Groen geeft ook nog eens sfeer aan ruimtes en voegt kleur toe.

Vervuilde lucht? De bladeren van veel planten nemen schadelijke stoffen op die ze afbreken via hun wortels. Zo leveren ze een bijdrage aan de schone lucht in een gebouw. Ook verhogen ze de luchtvochtigheid (tegen hoofdpijn en een droge huid) en spelen planten een grote rol in de akoestiek van een gebouw. Klinkt goed toch?

Bekijk hier alle zes de uitkomsten.

Publicatiedatum: