Hoofd marketing en communicatie Ine Stultjens:

"Animo voor leasen circulaire matrassen is groot"

Jaarlijks worden er 1,5 miljoen matrassen weggegooid. Verschrikkelijk zonde, vindt Auping. Want zo'n 90% van de ingrediënten van de matrassen kan hergebruikt worden. Daarom maakt het Nederlandse familiebedrijf, genomineerd voor de ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2021-2022, zich al jaren hard om dit afvalprobleem op te lossen.

Als circulaire koploper zet Auping grote stappen in het wakker schudden van de slaapindustrie. Head of Marketing & Communication Ine Stultjens: "Het is op alle vlakken pionieren". Dat schrijft Insights, het kennisplatform van ABN AMRO dat een interview met haar had. Onderstaand de integrale weergave van haar verhaal.



De duurzame reis van Auping begint al in 1888 in Deventer. Johannes Auping – smid van beroep - krijgt de opdracht om een bed te maken voor een lokaal ziekenhuis. Hij bedenkt dat een ziekenhuisbed ventilerend en lang houdbaar moet zijn en gaat aan de slag. Het resultaat is de allereerste versie van de bekende stalen spiraalbodem. Volgens Stultjens zit de visie van oprichter Johannes Auping in de genen van het familiebedrijf: "We voelen de nadrukkelijke verantwoordelijkheid om producten te maken die lang meegaan en een positieve bijdrage leveren aan het leven van mensen."

Eerste circulaire matras ter wereld
Inmiddels is Auping uitgegroeid tot koploper op het gebied van circulair ondernemen. Dat begint in 2012 met de lancering van het Take Back systeem. Bij bezorging van een nieuw matras, neemt Auping je oude matras mee terug om te recyclen. Auping is de eerste in Nederland met dit systeem, dat inmiddels navolging heeft gevonden bij alle grote aanbieders. In 2018 zet de organisatie een nieuwe grote stap met de lancering van het eerste circulaire matras ter wereld. Stultjens: "Dankzij onze ervaring met het terugnemen en recyclen van matrassen, konden we het matras compleet herontwerpen zodat alle materialen weer als grondstof kunnen dienen voor een nieuw, fris matras." Het streven is een volledig circulair productassortiment uiterlijk in 2030.  

Lange adem
Auping timmert dus flink aan de weg in de circulaire transitie. Maar volgens Stultjens is het ook de weg van de lange adem: "We willen af van de wegwerpmaatschappij en we hebben oplossingen daarvoor. Maar als alleen wij die hanteren, zet het onvoldoende zoden aan de dijk. We hebben echt een systeemverandering nodig, dat kun je dus nooit alleen. De branche is echter nog zo gewend om traditionele schuimmatrassen te verkopen dat de transitie heel geleidelijk gaat, terwijl de urgentie er wel is. Daarom stellen we onze circulaire innovaties in licentievorm open voor concurrenten, zodat ze bijvoorbeeld hun eigen circulaire matras kunnen maken. Op dit moment lopen hiervoor verschillende pilots en afspraken. Want alleen samen kunnen we de wereld ook echt wat rust gunnen."

Eén Auping
Ook retailers spelen een belangrijke rol in de circulaire transitie. Auping heeft een landelijk netwerk van ruim 230 winkels die gerund worden door zelfstandige ondernemers. Hoe reageren zij op de duurzame stappen van Auping? "Heel positief, ze vinden het heel belangrijk. We nemen hen mee in onze transitie door dit soort thema's in werkgroepen te behandelen en feedback te vragen. En via onze eigen Auping Acadamy trainen we de collega's in de winkels op deze onderwerpen." Ook de manier waarop Auping de samenwerking met retailers vormgeeft draagt daar volgens Stultjens aan bij: "We werken heel duurzaam samen met onze ondernemers. We maken geen onderscheid tussen de webshop en fysieke winkels, maar handelen als één Auping. Dat betekent onder andere dat het assortiment overal hetzelfde is en dat ondernemers ook een bijdrage ontvangen van de omzet uit onze webshop."

Nek uitsteken
Als koploper wil Auping de branche inspireren om hetzelfde circulaire pad te volgen. Volgens Stultjens is het best spannend om deze transitie te leiden: "Het is op alle vlakken pionieren, de nominatie voor de ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year is dan ook een enorme boost. We steken onze nek uit door veel te investeren in tijd, onderzoek, innovatie en het vergroten van het bewustzijn van consumenten en de branche. Dat brengt risico's met zich mee. Als onze oplossing de nieuwe standaard wordt, is dat mooi. Maar misschien komt er wel iemand anders langszij met een beter idee, dan moeten we dat ook kunnen omarmen."

B Corp
Sinds maart 2020 mag Auping zichzelf een B Corp noemen. Een internationale certificering voor bedrijven die de balans houden tussen purpose en profit. "Er is veel miscommunicatie over duurzaamheid van bedden en matrassen. Voor ons is B Corp de meetlat waaraan we ons kunnen spiegelen", vertelt Stultjens. "Het verkrijgen van de certificering was een heel uitgebreid en intens traject waar we maanden aan hebben gewerkt. Het bleek dat we het aan de productkant goed doen, maar dat we nog wat minder goed zijn in het documenteren en uitdragen van onze inspanningen. We doen heel veel, maar vertelden daar onvoldoende over. Terwijl die transparantie wel heel belangrijk is."

Een matras leasen
De circulaire economie is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met Product as a Service: betalen voor gebruik in plaats van bezit. Ook daar doet Auping sinds 2019 onderzoek naar met Bedzzzy: een eigen startup vanuit Koninklijke Auping voor het leasen van circulaire matrassen. Door eigenaar van het matras te blijven, krijgt Bedzzzy het matras - en daarmee de grondstoffen - na gebruik weer terug. "We hebben hiervoor gekozen omdat we volop willen leren van- en experimenteren met nieuwe business modellen. Daarnaast willen we een andere, jongere doelgroep bereiken die bezit minder belangrijk vindt", legt Stultjens uit. "Dit is totaal anders. Het is bijvoorbeeld niet zo eenvoudig te financieren, omdat consumenten niet direct afrekenen, maar per maand betalen. De afgelopen 1,5 jaar hebben we gezien dat de animo groot is en dat de trend om te kiezen voor gebruik in plaats van bezit doorzet. Dankzij de financiering van ABN AMRO kunnen we meer slaapabonnementen aanbieden en Bedzzzy verder ontwikkelen."

Gaat Auping uiteindelijk over op het leasen van matrassen? Stultjens kan daar nu nog geen uitsluitsel over geven: "Dat zijn we op dit moment aan het onderzoeken. Als je pioniert, heb je nog niet alle antwoorden."

Meer informatie:
Auping
www.auping.com 

Bron: ABN AMRO


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Instagram Facebook Rss Twitter LinkedIn

© Wonen360.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven