Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bruno Coucke, General manager bij label Joli:

'Rebranding wordt ondergaan en investeringen worden gedaan'

De afgelopen 25 jaar heeft ontwerper en pionier John Ghekiere het label Joli op de kaart gezet. Waar de oprichter in zijn garage begon is het Vlaamse bedrijf uitgegroeid tot een gevestigde naam in de markt, met grootse plannen. Sinds de oprichting in 1996 zijn ze bij Joli erop gebrand om bijzondere tafels, stoelen, ligstoelen, kasten en sinds kort ook accessoires te ontwikkelen.

General manager Bruno Coucke, die een kleine anderhalf jaar actief is bij de onderneming in Kortrijk, geeft aan dat het bedrijf een transformatie doormaakt. Een rebranding wordt ondergaan, investeringen worden gedaan en de ambities zijn aangescherpt. "We willen geen revolutie, maar een evolutie."


General manager Bruno Coucke.

Nieuwe showroom
Door corona gedwongen hield Joli afgelopen jaar een huisshow in een modern pand, dichtbij de het hoofdkantoor van het bedrijf. Dit bleek achteraf erg goed in de smaak te vallen. "We zijn daar blijven hangen en hebben op deze locatie onze nieuwe showroom gevestigd. De oude toonzaal, waar John in 1996 begonnen is, zullen we ook nog behouden", vertelt Bruno.

Volgens hem past de oude showroom niet meer bij de uitstraling van de ontwerpen. "We hebben een locatie nodig, waar de producten beter tot hun recht komen. Omdat de omgeving anders is, zorgt dit direct voor een andere perceptie."



Investeren
Echter blijft het hier niet bij. De nieuwe showroom is pas het begin. Zo worden er nog meer investeringen gedaan. Bruno licht dit toe. "Investeren doe je in goede tijden, zodat je voorbereid bent op slechtere tijden. Die zullen ongetwijfeld uiteindelijk komen. Vandaar hebben we de grond gekocht van de buren. Op termijn is een deel van de grond is bestemd voor opslag en een ander deel zullen we gebruiken om op te bouwen."



Rebranding
En dan is daar ook nog de rebranding, die het bedrijf momenteel ondergaat. "De eerste coronagolf zorgde ervoor dat alles plots stil kwam te liggen", gaat Bruno verder. "Hierdoor hebben we uitgebreid de tijd kunnen nemen om eens goed na te denken over de identiteit van Joli. Samen met John heb ik lang zitten brainstormen en wilden we duidelijk hebben wat de kern is van de organisatie. Welk verhaal willen we vertellen aan de wereld?"

Toen dit duidelijk gemaakt werd, was het tijd om de identiteit ook visueel vast te leggen. "Het begon met de website, die geheel vernieuwd is. Maar het gaat veel verder. Zo moeten bijvoorbeeld ook alle foto's, de teksten en het kleurgebruik aansluiten bij dit gegeven. Herkenbaarheid is waar het om draait. Iemand moet direct zien; dat is Joli", legt een gedreven Bruno uit.



Materialen
Duurzaamheid is belangrijk voor het bedrijf uit Kortrijk. Zo worden alle ontwerpen lokaal geproduceerd in Belgiƫ. Ook de materialen die gebruikt worden komen uit Europa. "De productie zal de komende jaren toe gaan nemen binnen Europa. Persoonlijk zie ik dat als een positief iets. Werkgelegenheid, kennis en het aanbod van fabrieken wordt groter. Dat zal wel veel geld gaan kosten", beseft hij.



Omnichannel
Niet alleen bij Joli zelf liggen kansen, ook dealers kunnen nog progressie boeken. "Steeds meer gebeurt online, dat zie je uiteraard al vele jaren. Covid is hier een versneller in geweest, maar geen gamechanger. Zo zijn er gewoontes doorbroken. Toch vind ik dat dealers door omnichannel te werk te gaan nog meer kunnen profiteren. Ze kunnen online gebruiken om fysiek winkels of producten kenbaarder te maken. Goede, open discussies en nauwe samenwerking tussen dealers en fabrikanten zijn cruciaal om op deze domeinen successen te boeken."



Ambities
Al deze investeringen en veranderingen binnen het bedrijf hebben te maken met de ambities binnen Joli. "We hebben een duidelijke strategie om te groeien. Door sterk te focussen op kwaliteit en innovatie willen wij met ons bestaand dealernetwerk meer doen. Daarnaast steken we het niet onder stoelen of banken dat wij internationaal grote ambities hebben", besluit Bruno.


Het nieuwe logo van Joli.

Meer informatie:
Joli
Industrielaan 5
8520 Kortrijk
[email protected]
www.joli.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer