Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Visie van Robbert Jan Dekker, eigenaar van Dekker Hout:

Waar is ontwrichting containerverschepingen door ontstaan en wat gebeurt er op termijn?

Waar is de ontwrichting van de containerverschepingen door ontstaan en wat gebeurt er op termijn? Die vraag stelt Robbert Jan Dekker (zie foto), eigenaar van Dekker Hout. Hij geeft zelf het antwoord.

'Hoewel er vaak op de pandemie en de blokkade van het Suez kanaal wordt gewezen, zijn er in werkelijkheid meer oorzaken die ten grondslag liggen aan de slechte beschikbaarheid en exorbitante tarieven.

Natuurlijk is COVID een belangrijke instigator geweest. Schepen werden uit de vaart gehaald toen er veel te weinig vracht was gelijk nadat de pandemie begon. En sindsdien zijn diverse havens tijdelijk gesloten geweest door Lockdown maatregelen.

Ook de blokkade van het Suez kanaal door de Ever Given is funest geweest om de balans te herstellen.

Maar er is veel meer aan de hand. De consolidatie voorafgaand aan de pandemie heeft ertoe geleid dat er nog maar 3 allianties over zijn in de markt. Die er alles aan doen om alle jaren van minimale marges in een keer goed te maken. Deze zullen er ook weinig belang bij hebben om terug te keren naar een situatie van overcapaciteit.

Daarnaast is door de enorme stimulering van de economie in vooral de VS en Europa de consumptie volledig losgebarsten. Met goedkoop (gratis) geld is de besteding aan producten vooral online geëxplodeerd. Aan diensten kon het geld nauwelijks worden uitgegeven, dus werden er op gigantische schaal producten geïmporteerd met name uit Azië.

Foto © Mr.siwabud Veerapaisarn | Dreamstime.com 

De export van goederen uit de VS en Europa was en is vele malen kleiner dan de import. En de imbalans nam extreem toe. Dus stonden de lege containers eigenlijk continu op de verkeerde plek in de wereld.

Ook de congestie in de havens nam toe. En de logistieke afhandeling kan het eigenlijk niet aan.

Er zijn inmiddels wel nieuwe schepen besteld maar deze zullen pas na geruime tijd geleverd worden en ook de scheepsbouw loodsen zitten vol. Daarnaast speelt de onzekerheid over de toekomst een belangrijke rol. De enorme afmetingen van de nieuwe containerschepen maken de investering zeer risicovol. Overheden proberen verder in te grijpen en ook het effect van reshoring is nog niet duidelijk.

Vanuit deze optiek zal de huidige imbalans nog langere tijd voortduren en zal de impact helaas ook groot blijven.

Misschien dat de centrale banken zich toch zullen moeten realiseren dat de inflatie niet tijdelijk is en de rentes niet zo laag kunnen blijven.'

Reageren? info@wonen360.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven