Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meer dan 75% van de producten produceert het bedrijf zelf

Verkoopleider Jan Doornwaard: 'Hamat is een one stop shopping voor woninginrichters'

Schoonloop-, droogloop-, buiten- en trapmatten, kunstgras, tapijt, karpetten en pvc vloeren. Hamat BV is op een breed vloerbedekkingenfront actief. De producten van de totaalleverancier in de Benelux liggen bij zo'n 6000 klanten, bestaande uit woning- en projectinrichters, tuincentra en doe-het-zelfzaken. Het bedrijf uit Genemuiden timmert al meer dan 30 jaar aan de weg. De komende jaren wordt een stevige groei verwacht. "Als het zo doorgaat, plussen we over vijf jaar zeker 30%", vertelt een ambitieuze verkoopleider Jan Doornwaard (zie foto). "Maar dat kunnen we niet zonder onze klanten, waarmee we nauw samenwerken", benadrukt hij. "Als totaalaanbieder staat de klant altijd centraal. Hamat presenteert zich als 'one stop shopping' voor woninginrichters. "We willen als partner steeds meer bieden. Samen met onze klanten werken we naar succes."

Als specialist in vloer- en entreezones is Hamat actief in 52 landen over de hele wereld, tot in Japan toe. Jan Doornwaard is verkoopleider van de Benelux. Een kleine 15 jaar geleden startte hij op de binnendienst en klom hij op tot zijn huidige functie. Naast het aansturen van drie accountmanagers en vijf buitendienstmedewerkers heeft hij de grotere accounts in zijn portefeuille. Daarnaast heeft de onderneming, waar 175 mensen werken, in België twee en in Duitsland zelfs negen handelsagenten lopen. In de overige export werkt Hamat met distributeurs. 

Bij Avimat Coating BV verlaten jaarlijks miljoenen matten de fabriek.

Hamat is een familiebedrijf. Inmiddels zit de derde generatie er al aan te komen. De onderneming startte als handelsfirma. Daar kwamen na verloop van tijd twee productiebedrijven bij. Als eerste Avimat Coating BV, waar dagelijks vele duizenden gebackte matten de fabriekspoort verlaten. Door middel van verticale integratie van het gehele productieproces kan Hamat exclusieve producten van hoogwaardige kwaliteit leveren. Als tweede bedrijf volgde BVBVD, dat inmiddels beschikt over een modern machinepark van zeven tuftmachines. De daar getufte tapijten gaan vervolgens naar Avimat Coating BV waar ze dus als gebackte matten de achterdeur verlaten.

Paradepaardje van het bedrijf is toch wel het volledig geautomatiseerde magazijn dat met een hoogte van 28 meter plaats biedt aan 16.700 pallets. Mensen komen er alleen bij calamiteiten én in speciale pakken met perslucht binnen, want de ruimte wordt zuurstofarm gehouden waardoor vuur geen kans heeft.

Fabriek in India
Verder beschikt het bedrijf nog over fabrieken in India, waar rubber- en kokosmaten worden geproduceerd. "We gaan daar nog meer fabrieken bijbouwen. Meer dan 75% van onze producten produceren we zelf. In India hebben we in paar jaar tijd voor verschillende portfolio's producten ontwikkeld. We realiseren nu met onze kokos-, rubber- en andere matten een groei van 100% per jaar. Ook niet onbelangrijk: met onze klanten kiezen we steeds meer voor natuurlijke materialen als kokos, maar ook de rug is van 100% natuurlatex. We streven naar een zo klein mogelijke footprint."

Ook GrassPartners (gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van kunstgras) is een bedrijf van Hamat. Dit is ondergebracht in de fabriek van BVBVD.

Naar het oude niveau
2020 was voor Hamat een goed jaar. De omzet liet een mooie plus zien. Ook voor 2021 ziet het er goed uit. "De huidige omzetten liggen nu al op die van vorig jaar", vertelt Jan, al zijn de hoge grondstofprijzen wel een bron van zorg. Ook de containertarieven zorgen voor hoofdbrekens. "We betalen nu 8000 dollar voor een container. Nog niet zo heel lang geleden was dat 1000 dollar. Ik ben heel benieuwd wat er de komende maanden door die oplopende prijzen gaat gebeuren. Wat gaat de consument doen, blijft die kopen? De omzetten zijn dan wel goed, maar de marges staan onder druk. Wat mijn gevoel is? De hoge containerprijzen blijven tot in voorjaar 2022 voortduren. In de tussentijd hoop ik wel dat de grondstofprijzen zullen zakken. Die zijn inmiddels al verdubbeld. Als Hamat hopen we dat ze de komende tijd gaan afkalven. De verwachting is dat ze uiteindelijk niet helemaal naar het oude niveau zullen zakken, maar daar ergens tussenin."

De HQ Devotion Karpettencollectie bestaat uit zes luxe handgemaakte kwaliteiten.

Klantgericht
Met eigen producten en een hoge service onderscheidt Hamat zich van de concurrentie. "We werken echt klantgericht. Op productieniveau leveren we op aanvraag enkele stuks tot volle containers. Onze klanten vinden het fijn dat ze bij de bron kunnen inkopen. We maken bijna alles zelf. Al sinds de oprichting plussen we elk jaar. Jaar na jaar vindt er een stukje uitbreiding plaats. We zorgen telkens voor nieuwe producten. Ook op automatiseringsgebied ontwikkelen we continu door."

Uiteraard wil Hamat de impact op het milieu zoveel mogelijk beperken. Daarom wordt er veel tijd en geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van duurzame producten, productiemethodes en procedures om afval te beperken en het energieverbruik te verminderen. Zo hebben de Genemuidenaren onlangs een 100% natuurlijke kokosmat ontwikkeld. Op het dak liggen 5000 zonnepanelen, waardoor het bedrijf geheel zelfvoorzienend is. 

Schoonloopmat Briljant, echt een mat voor binnen voor de regenachtige dagen.

Ambitieus bedrijf
Voor Hamat is groei een doel op zich. "Hoe we het over pakweg vijf jaar doen? Dan hebben we er qua omzet zeker 30% bij gefietst. We zijn een ambitieus bedrijf, daar hoort een realistische doelstelling bij. Zeker met de nieuwe productiemogelijkheden die binnenkort in gebruik worden genomen, gaan we die 30% zeker halen. Samen met onze klanten werken we naar succes. Daar zal die plus ook vooral vandaan komen", zegt Jan, zonder inhoudelijk op die nieuwe productielijnen in te willen gaan. "Over een jaar zijn ze vol in bedrijf", wil hij tot slot nog kwijt.

Meer informatie:
Hamat B.V.
Spoelstraat 16
8281 JT Genemuiden
tel. 038 385 55 28
verkoop@hamat.com 
www.hamat.com