Vloerengroothandel uit Genemuiden transformeert naar merkenhuis

Algemeen directeur Klaas Bakker van Cotap: “De beste raad is voorraad; en dat hebben we”

Cotap lijkt zijn zaakjes goed voor elkaar te hebben. De vloerengroothandel uit Genemuiden wordt opgestuwd in de positieve schwung in het Nederlandse vloerenlandschap. In 2019 nam het familiebedrijf de regie van de laatste schakel in het logistieke processen, transport, in eigen hand. "Het was één van de beste besluiten die we in dat jaar hebben genomen", blikt algemeen directeur Klaas Bakker met een aanstekelijk enthousiasme terug. "En vorig jaar hebben we een digitaal fundament gebouwd voor de toekomst. De huidige stand van zaken is dat we met webshops al veel dealers hebben kunnen helpen met de verkoop van producten. We plukken verder de vruchten van een zware investering die we op digitaal gebied met de invoering van een ERP-systeem hebben gedaan; een computerprogramma dat alle processen binnen ons bedrijf steunt. Het is een mooi en noodzakelijk fundament om als onderneming verder te kunnen groeien", geeft Klaas aan.

Klaas en Alfred Bakker, de derde generatie binnen het familiebedrijf.

Cotap is een full-service vloerengroothandel. Het bedrijf, dat 190 medewerkers in dienst heeft en producten levert aan meer dan duizend woninginrichters, parketzaken en grote retailers, is constant bezig met het ontwikkelen van nieuwe collecties en concepten die bijdragen aan het verhogen van het rendement voor haar klanten. De onderneming telt zes locaties verdeeld over Genemuiden en Hasselt. "Onze droom is om de vakhandel te centreren op één nieuwe locatie. We zijn nu volledig uit ons jasje gegroeid. Het is wachten op de beschikbaarheid van een stuk grond in de regio", vertelt Klaas.

Het in eigen hand nemen van de logistiek was een van de beste beslissingen in 2019, stelt Klaas Bakker. Cotap rijdt elke dag met circa 20 vrachtwagens met eigen chauffeurs.  

Vierde generatie
Ruim 80 jaar geleden werd Cotap opgericht door de broers Jaap en Klaas Bakker. Inmiddels wordt het familiebedrijf gerund door de derde generatie: Klaas en Alfred Bakker. Waar de eerste generatie zich vooral bezighield met de productie van biezen matten en kokosmatten en de tweede generatie zich focuste op de distributie van tapijt, is dat onder leiding van de derde generatie Bakker uitgebreid met de distributie van pvc-stroken, laminaat, parket, vinyl, karpetten en vloertoebehoren. Daarmee hoort Cotap tot een van de grootste vloerenbedrijven in Nederland. Inmiddels staat de vierde generatie al te trappelen van ongeduld. "Een van mijn dochters is onlangs toegetreden. Maar we laten onze kinderen er vrij in en we zijn nog jong", benadrukt Klaas. "Mijn achterneef Alfred en ik zijn aandeelhouder. De dagelijkse leiding is in handen van een vierkoppige directie waar ik algemeen directeur mag zijn."

Op het gebied van duurzaamheid liggen op de panden ruim 3600 zonnepanelen. Cotap is daarmee zelfvoorzienend. Ook zijn alle (nieuwe) auto’s volledig elektrisch.

Merkenhuis
Cotap heeft eigen merkcollecties, waaronder de merken Ambiant, Floorlife, vtwonen en Co-pro. Ook levert Cotap een aantal private label collecties. "Om de leidende rol bij het digitaliseren van het Nederlandse vloerenlandschap te behouden, bouwen we volop aan onze eigen merken die we ook online ondersteunen. Uiteindelijk gaat het om rendement; dat onze klanten geld verdienen. Ik durf te stellen dat wij de hoogste opbrengsten bieden op de Nederlandse vloerenmarkt", is Klaas stellig.
"We transformeren naar een merkenhuis", haakt René Bruggeman (manager marketing en communicatie) in. "Ambiant (laminaat, tapijt, vinyl en pvc) staat voor trends en design en is bestemd voor de woninginrichter, Floorlife (parket, laminaat en pvc-stroken) staat voor robuust en vakmanschap en wordt verkocht door parketzaken. Daarnaast vermarkten we vloeren van vtwonen.
Op het gebied van onderhoudsmiddelen hebben we ons eigen merk Co-pro. Dat maakt de laatste jaren een enorme groei door. Als Cotap bouwen we steeds verder aan sterke merken. We investeren fors in naamsbekendheid. Onze missie is dat in elk Nederlands huis een Cotapvloer is te vinden. Als je weet dat een gemiddelde woning vijf kamers telt, dan heb je enig idee van de omvang", legt René uit. 

Met gedreven mensen bouwen aan de toekomst van het bedrijf.

Anti-cyclus geacteerd
Ook Cotap heeft anno 2021 te kampen met hoge containerprijzen en grondstoftekorten. "Ook wij hebben prijsverhogingen door moeten voeren, maar zo laat mogelijk. Het moest al in januari gebeuren, maar omdat veel winkels in die periode gesloten waren, werden ze pas in mei doorgevoerd. Inmiddels zien we ons genoodzaakt om ook in september de prijzen te verhogen. Als we dat niet doen, hebben we zelf geen rendement."
Het containervervoer uit het Verre Oosten is een uitdaging voor Cotap. "Daar hebben we nu gelukkig een creatieve oplossing voor gevonden. Welke? Die ga ik je niet vertellen, want de concurrentie leest mee."
Wat Klaas wel kwijt wil is dat zijn bedrijf na de uitbraak van het coronavirus in maart vorig jaar allerlei financiële scenario's bedacht. "We hebben vervolgens anti-cyclus geacteerd, door onze uitgaven te vergroten. Want de beste raad is nog altijd voorraad. Daar hebben we op geanticipeerd. Tijdens de lockdown in december ’20 ging 98% van de winkels dicht. Niettemin bleef de vraag naar onze vloerproducten extreem hoog. We werken wereldwijd, nemen op het gebied van vloerenverkoop een top 5-positie in bij onze fabrikanten. Dat komt door onze zeer goede relaties die we hebben opgebouwd en omdat we goed zijn in het beleveren van onze klanten. We gaan ook altijd voor een langdurige, duurzame relatie. Beschikbaarheid is daarbij cruciaal, daar zetten we zwaar op in." 

Weerbaarheid
Een onlangs gehouden klantentevredenheidsonderzoek wijst uit dat Cotap op de goede weg zit. "We gaan door het vuur voor onze klanten, kosten noch moeite worden gespaard", vervolgt Klaas.
"Ik ben trouwens positief verrast over de weerbaarheid van de interieurbranche. Wat een veerkracht hebben onze woninginrichters en parketzaken getoond. Wij hebben onze klanten altijd maximaal ondersteund. Mede daardoor hebben we qua resultaten een geweldig 2020 gehad. Inmiddels heeft de groei van 2021 al die van vorig jaar overtroffen. Dat alles heeft met de beschikbaarheid van je producten te maken. Gemiddeld genomen zitten we met onze voorraad nog steeds aan de goede kant. Elke dag zijn tien collega's in de weer om alle producten op tijd in Genemuiden te krijgen. Wij produceren niks, hebben onze vaste fabrieken. Op personeelsgebied hebben we, evenals veel andere bedrijven in de regio, wel een tekort aan orderpickers."

'De beste raad is nog altijd voorraad' is een van de slogans van algemeen directeur Klaas Bakker.

Toekomst
De toekomst van Cotap ziet er goed uit. Een gezond bedrijf dat op veel fronten nog stappen kan zetten. In de projectmarkt verwacht Klaas nog een flinke groei. "Op dat terrein worden nu al alle verwachtingen overtroffen, zeker de laatste twee jaar."
Voor de komende jaren is groei geen doel op zich. Cotap kiest voor een toekomstbestendig bedrijf waarbij relaties met klanten hoog in het vaandel staan. "Je moet daar zijn waar vloeren worden verkocht", geeft Klaas de filosofie van het bedrijf in een notendop weer. "Wat ik wel zie is dat georganiseerde winkelformules in dominantie toenemen in de markt. Verder kunnen nog heel wat zaken in de vloerenbranche op digitaal gebied stappen zetten", plaatst Klaas tot slot nog een kritische noot. "Daarom helpen we onze klanten die digitaal nog niet zo actief zijn met hun online aanwezigheid", voegt René er nog aan toe. 

Meer informatie:
Cotap
Oosterbrugstraat 27
8281 BT Genemuiden
Tel. 038 385 1515
info@cotap.nl 
www.cotap.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Instagram Facebook Rss Twitter LinkedIn

© Wonen360.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven